Cliëntondersteuner MEE komt met serie Kwartaalrapportages AWBZ Pakket

05/11/2009 14:31

MEE Nederland

Snelle toename aantal cliënten dat zich met verlies van begeleiding meldt bij MEE

UTRECHT, 5 november 2009

MEE komt vanaf vandaag ieder kwartaal met een rapportage AWBZ Pakketmaatregel. Met de rapportages wil MEE overheid, politiek, zorg- en welzijnsaanbieders, cliëntorganisaties en de media informeren over de ondersteuning die MEE biedt aan mensen die hun begeleiding verliezen. MEE constateert dat het aantal mensen dat zich voor ondersteuning bij haar meldt, na een trage aanloop inmiddels snel toeneemt.

MEE is door de overheid gevraagd om alle cliënten te ondersteunen die in 2009 worden geherindiceerd en hun indicatie voor begeleiding verliezen of terugvallen in aantallen uren begeleiding. Kortweg: hulp valt weg waarop zij eerst konden rekenen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om ouderen die niet meer naar de dagbestedingactiviteiten kunnen of kinderen die begeleiding kregen om een vrijetijdsinvulling mogelijk te maken. De eerste MEE kwartaalrapportage beschrijft de achtergronden van de pakketmaatregel AWBZ en het indicatieproces. Ook brengt het cliëntaantallen, cliëntinformatie, signalen en ontwikkelingen in het veld vanuit het perspectief van de MEE-organisaties. Door inzicht te geven in de ondersteuningsvragen van verschillende cliëntgroepen (en eventueel gevonden alternatieven voor de AWBZ begeleiding) hoopt MEE de bekendheid rond de ondersteuningsmogelijkheden te vergroten.

Taakverlenging

Tot 2 november jongstleden hebben zich 1.316 mensen gemeld waarvan 1.043 hun indicatie voor begeleiding geheel verloren hebben. Na een aarzelende aanloop melden zich nu beduidend meer mensen voor ondersteuning. Nu dit het geval is MEE in gesprek met het ministerie van VWS over mogelijke verlenging van haar taak "We hopen dat de cliënten die zich niet melden zelf of met behulp van hun netwerk of huidige zorgaanbieder, al een alternatief voor begeleiding hebben gevonden," zegt Auke Blom, plaatsvervangend directeur van MEE Nederland. " Veel cliënten lijken verder de gewenningsperiode van drie tot zes maanden af te wachten. Ook spannen cliënten en zorgaanbieders op grote schaal be-zwaarprocedures aan tegen de besluiten van het CIZ. De uitslag hiervan wachten ze eerst af alvorens naar MEE te gaan," aldus Blom. Cliënten die zich bij MEE melden, kunnen samen met de consulenten zoeken naar mogelijkheden om toch zelfstandig in de samenleving te kunnen functioneren of de ondersteuning zelf te organiseren. De aanpak is gebaseerd op het versterken en/of vergroten van het sociale netwerk van de cliënt. Naast het ondersteunen van cliënten besteedt MEE veel tijd aan het bij elkaar brengen van partijen op lokaal en regionaal niveau (gemeenten, CIZ, cliëntenorganisaties, aanbieders, etc.) om in deze transi-tiefase gezamenlijk problemen te signaleren en aan te pakken

Resultaten

Uit het landelijke registratiesysteem van MEE blijkt dat ouderen en mensen met een beperking zich relatief vaak melden bij MEE. Circa 38% van de vragen van de aangemelde cliënten is gericht op het gebied van 'wonen & samenleven'. Een ander levensgebied waar veel vragen over binnen komen is 'Vrije tijd en Sport' (16%). Bij276 cliënten is het traject inmiddels afgerond. Hiervan hebben 78 cliënten geen vorm van ondersteuning meer nodig, 75 cliënten doen een beroep op mantelzorgers en vrijwilligers en 123 cliënten doen een beroep op een alternatieve voorziening.

De volledige MEE kwartaalrapportage AWBZ Pakketmaatregel (najaar 2009)

is te bekijken op: www.mee.nl

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.meenederland.nl