Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

05-11-2009

ANVR-bestuur akkoord met betalingssysteem touroperator - reisagent

Het bestuur van reisbrancheorganisatie ANVR heeft het advies overgenomen van een ANVR-commissie die eind augustus is ingesteld en is belast met de betalingsproblematiek tussen touroperator en reisagent. De kern van het advies is dat reisbureaus financiële overzichten leveren aan touroperators. Deze overzichten geven touroperators geen volledig financieel inzicht, maar wel inzicht in het vermogen van een reisbureau om aan de betalingsverplichtingen richting de touroperator te voldoen.

Recente faillissementen van enkele reisagenten en de financiële consequenties hiervan voor touroperators, omdat zij op basis van hun uitvoeringsplicht de geboekte reis van de consument moeten uitvoeren zonder daarvoor zelf geld te ontvangen, hebben ertoe geleid de betalingsproblematiek opnieuw onder de loep te nemen.

Het advies dat er nu ligt, laat elke touroperator vrij om te bezien of, en zo ja welke maatregelen hij vervolgens richting een reisbureau wil nemen. Maar met het aanleveren van verhoudingsgetallen (ratio's) krijgt de touroperator beter inzicht in de financiële situatie van de reisagent en kunnen touroperators de aangeleverde overzichten goed vergelijken.

Een ander belangrijk voorstel van de commissie is om de agentuurvoorwaarden, de afspraken die tussen de touroperator en de reisagent worden gemaakt, te wijzigen. In geval van een financieel onvermogen van een reisbureau moet de touroperator dan sneller kunnen beschikken over de gegevens van de klant, waardoor de touroperator zijn eigen schade kan beperken. Ongeacht dit advies kunnen touroperators en reisagenten tot onderlinge, eigen afspraken komen.

Frank Oostdam, directeur ANVR: "Faillissementen zijn hiermee niet te voorkomen, maar de schade voor touroperators wordt wel beperkt. We zijn blij dat we met alle partijen zo snel tot een voorstel zijn gekomen. Het is praktisch en realistisch. De reisagent geeft aan iedere touroperator dezelfde basisgegevens, de touroperator heeft meer inzicht in de financiële situatie van de reisagent en voor de consument verandert er helemaal niets. Kortom: iedereen heeft er baat bij."