Ministerie van Economische Zaken
Heemskerk opent Internet Boot Camp
5 november 2009 | nieuwsbericht | ICT-beleid
Staatssecretaris Heemskerk heeft donderdag 5 november 2009 in de
Centrale Bibliotheek in Den Haag de aftrap gegeven van de `Internet
Boot Camp'
Foto: Staatssecretaris Heemskerk bij de aftrap van Internet Boot Camp
in de bibliotheek in Den Haag
De site en de bijbehorende campagne is onderdeel van het Programma
Digivaardig & Digibewust waarmee overheid en bedrijfsleven het aantal
digibeten in Nederland wil terugdringen. Internet Boot Camp helpt
mensen die wel gebruik maken van internet maar zich digibeet voelen,
op weg zodat ze kunnen profiteren van de vele voordelen van het
internet. De site is gratis en veel bibliotheken besteden er aandacht
aan in reguliere cursussen, workshops en lezingen. Verschillende
online adverteerders als Ilse Media, STER, Hyves, AdLINK, Webads,
Marktplaats, RTL en Adfactor bieden de Internet Boot Camp campagne van
Digivaardig & Digibewust tot het einde van het jaar 20 miljoen gratis
bannervertoningen en werken dus belangeloos mee.
Digitaal analfabeet
Naar schatting 1.6 miljoen Nederlanders (1 op de 10) zijn onvoldoende
internetvaardig en feitelijk digitaal analfabeet. In een samenleving
waarin internet steeds belangrijker wordt, levert dat maatschappelijke
obstakels op. Mensen die onvoldoende digitaal vaardig zijn (waaronder
o.a. veel senioren en laagopgeleiden) maken niet of nauwelijks gebruik
van e-mail, gebruiken geen internetsites om te solliciteren en
communiceren nauwelijks digitaal met overheidsinstellingen. Basale
digitale vaardigheden kunnen echter heel wat opleveren. Zo levert de
vaardigheid om producten online te vergelijken en kopen bijvoorbeeld,
al gauw een koopkrachtvoordeel op van bijna 90 euro per jaar. Ook sta
je sterker op de arbeidsmarkt. Met de nieuwe site kunnen deze mensen
volgens staatssecretaris Heemskerk nu gericht werken aan hun eigen
internetvaardigheden en zo profiteren van de vele voordelen.
Training
De site is volgens Tineke Netelenbos - voorzitter van het Programma
Digivaardig & Digibewust - vooral bedoeld voor de iets 'gevorderde'
digibeten. Uit nieuw onderzoek in opdracht van Digivaardig &
Digibewust blijkt namelijk dat veel mensen met enige digitale ervaring
ontevreden zijn over hun eigen vaardigheden. Zij geven zichzelf een
ruime onvoldoende (4,8). Bijna de helft van deze groep (46%) zegt wel
geïnteresseerd te zijn in een training. Meer dan driekwart (78%) wil
leren van hulplijnen zoals familieleden, kennissen en vrienden om
later problemen zelfstandig op te lossen. "Met de nieuwe site spelen
we hier op in. Door de test word je zelfredzamer. Ook hoef je daarna
minder vaak een beroep te doen op vrienden, kennissen en je kinderen,"
aldus Heemskerk.
Foto: Staatssecretaris Heemskerk bij de aftrap van Internet Boot Camp
in de bibliotheek in Den Haag
'De nieuwe site helpt je op weg met internetten en is één van de
eerste tastbare acties uit het programma Digivaardig en Digibewust.
Voor de komende periodes staan meer acties op stapel om het aantal
digibeten terug te dringen. Zo wordt ook gewerkt aan trainingen voor
mensen die werkelijk alle vaardigheden ontberen. Ook volgen nog
speciale acties voor senioren en andere specifieke doelgroepen,'aldus
Netelenbos.
Andere opvallende cijfers uit het onderzoek dat voor de nieuwe
campagne is verricht:
* 84% van de doelgroep roept nu nog de hulp in van zogeheten
hulplijnen uit de directe omgeving. Vooral (volwassen) kinderen
(42%), familieleden (37%) en instanties (19%) worden om hulp
gevraagd bij internetproblemen. Ongeveer de helft van de digitaal
vaardige Nederlanders fungeert wel eens als 'hulp'.
* Opvallend is dat vooral kinderen optreden als troubleshooter
wanneer ouders vastlopen op internet. Zij blijken de
internetkenners bij uitstek.
* De meeste (53%) 'hulplijnen' worden 1 tot 2 keer per maand
gevraagd om te helpen. Vervelend vinden ze dit niet. 60% geeft aan
het zelfs prettig tot zeer prettig te vinden. 39% is hier neutraal
over en slechts 1% van de ondervraagden vindt het onprettig.
* De doelgroep heeft vooral problemen hebben met het invullen van
digitale formulieren (14%) en het maken of herstellen van
internetverbindingen (10%). Veel vrienden en familie (52%) krijgen
regelmatig vragen over internetverbindingen of internet. Ook
worden deze zogenaamde 'hulplijnen' regelmatig ingeschakeld om
andere internet problemen op te lossen zoals het downloaden van
programma's (36%), het beveiligen van de computer tegen virussen
en spam (34%) en foto's uploaden (30%).
Over Digivaardig & Digibewust
Digivaardig & Digibewust is een samenwerkingsverband tussen de
overheid (Economische Zaken), (semi) publieke organisaties
(bijvoorbeeld Vereniging Openbare Bibliotheken, stichting lezen en
schrijven, MBO Raad, Seniorweb, Kennisnet) en het bedrijfsleven (o.a.
UPC, KPN, Microsoft, Nederlandse Vereniging van Banken, IBM, SIDN
(stichting internet domein registratie), NVPI brancheorganisatie
entertainmentindustrie) om het aantal mensen, dat niet of nauwelijks
digitale vaardigheden heeft terug te brengen en het verantwoord en
veilig gebruik van digitale middelen wil stimuleren. Meer informatie
en een overzicht van alle leden van de programmaraad is te vinden op
http://www.mijndigitalewereld.nl/.
Meer informatie
* www.internetbootcamp.nl