Ingezonden persbericht


Persbericht

Marietta Petkova speelt Schumanns Pianoconcert tijdens Klassieke Muziekweek bij het NNO

Groningen, 21 oktober - In het kader van de Klassieke Muziekweek heeft het NNO een romantisch concertprogramma samengesteld. Marietta Petkova speelt samen met het NNO en onder leiding van chef-dirigent Michel Tabachnik Schumanns Pianoconcert. Daarnaast staan op het programma Tsjaikovski's Romeo en Julia en Schumanns Symfonie nr. 3. De concerten vinden plaats op 5 november in Groningen en 8 november in Leeuwarden. In Groningen wordt er tijdens het concert een CD-opname gemaakt van Schumanns Pianoconcert.

Liefde en Romantiek

Het NNO begint de avond met de beroemdste geliefden ooit: Romeo en Julia. In de ontroerende muziek van Tsjaikovski hoort de bezoeker de liefde, maar ook het onafwendbare noodlot. De tragische liefde van Romeo en Julia, door Shakespeare in één van zijn grootste tragedies beschreven, heeft verscheidene componisten op diverse manieren geïnspireerd. Tsjaikovski's Romeo en Julia had aanvankelijk weinig succes en is herhaaldelijk door de componist omgewerkt, het laatst in 1880, waarna het werk tot zijn meest geliefde orkestcomposities is gaan behoren.

Robert Schumann vond het prima dat een pianist aan het publiek liet horen wat hij in zijn mars had, zolang het orkest maar niet de 'tweede viool' speelde. Resultaat is dit prachtige, meeslepende en superromantische Pianoconcert, waarin Marietta Petkova en het NNO beide het beste van hun kunnen aan de bezoeker laten horen. Het pianoconcert, althans het in 1841 voltooide eerste deel, dankt zijn ontstaan mede aan Schumanns verbintenis met Carla Wieck. De poëtische natuur van Schumann wist aanvankelijk niet goed raad met het traditionele virtuozenconcert: Es wird ein Mittelding zwischen Symphonie, Konzert und grosser Sonate; ich kann kein Konzert für Virtuosen schreiben und muss auf etwas anderes sinnen, aldus schreef hij aan Clara.

Toen Schumann in 1850 naar Düsseldorf verhuisde, raakte hij op slag verliefd op de Rijn. Zijn Derde symfonie - de Rheinische - is een oprechte liefdesverklaring aan de groene oevers, de grazende schaapjes in de uiterwaarden, de vergezichten en de regionale volksliedjes. Schumann componeerde zijn Rheinische in 1850 toen hij als chef-dirigent van het stedelijk orkest in Düsseldorf werd benoemd. Het werk oogstte tijdens de première op 6 februari 1851 veel bijval. En inderdaad, als er een symfonie van Schumann is die dankzij haar spontane karakter een breed publiek weet aan te spreken is het deze Derde wel, waarin de componist een hymnische lofzang op het Rijnlandschap aan de orde stelt.

Concerten

Do 5 november 2009 | Groningen | De Oosterpoort | 20.15 uur* Kaartverkoop en - informatie: De Oosterpoort | www.de-oosterpoort.nl | (050 ) 369 58 00

Zo 8 november 2009 | Leeuwarden | De Harmonie | 15.00 uur* Kaartverkoop en - informatie: De Harmonie |www.harmonie.nl | (058) 233 02 33


* Gratis lezing één uur voor aanvang concert, in De Oosterpoort om 19.00 uur.

LIEFDE EN ROMANTIEK
Klassieke Muziekweek

Tsjaikovski Romeo en Julia
Schumann Pianoconcert
Schumann Symfonie nr. 3

Dirigent Michel Tabachnik Piano Marietta Petkova

MARIETTA PETKOVA
Piano

Marietta Petkova wordt door pers en publiek al beschouwd als een pianofenomeen van wereldklasse. EŽn van haar eerste recitals in het Amsterdamse Concertgebouw deed NRC Handelsblad uitroepen: ÒPetkova is een goddelijk ge.nspireerd natuurtalentÓ. Zij speelde er het Tweede pianoconcert van Chopin, waarover dezelfde krant schreef: ÒEen ontwapenende vertolking. Petkova slaagde erin door te dringen tot de intense emoties die Chopin ooit zo suggestief deden dromen. Zij vloeide samen met de essentie, en verleidde de schuwe geest van Chopin om optimaal te resoneren in het heden.Ó Marietta Petkova concerteert in heel Europa, Noord Amerika en in Japan. Haar repertoire is veelzijdig en strekt zich uit van Bach en Mozart tot Rachmaninov en Bart-k. In Nederland gaf Petkova recitals in bijna alle internationale pianoseries en soleerde zij bij gerenommeerde orkesten. Met het NNO speelde zij in 2006 de Nederlandse premire van het Vierde pianoconcert van Rachmaninov in de originele versie. Marietta Petkova werd geboren in Roese, Bulgarije. Na een 7-jarige studie aan het Muzieklyceum aldaar, die zij op haar 18e jaar met een Gouden Medaille afsloot, studeerde zij een jaar aan de Muziek Academie te Sofia en twee jaar aan de Hochschule fYr Musik in Wenen bij Paul Badura-Skoda. In 1990 besloot Marietta Petkova zich in Amsterdam te vestigen, waar zij bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium (Amsterdam) haar studie vervolgde en in 1994 afsloot. Sinds 1990 volgde zij eveneens lessen bij de befaamde pianist/pedagoog Gyšrgy Sebšk. Marietta Petkova won verschillende prijzen waaronder de 2e plaats op het befaamde Clara Haskil Concours in 1989; in Nederland was zij winnares op het Eduard Flipse Concours in 1990 (ex aequo) en van de Yamaha Music Foundation Award in 1993. In ditzelfde jaar kreeg zij in Frankrijk de prestigieuze titel LaurŽate Juventus van de Fondation Claude-Nicolas Ledoux namens de Raad van Europa. United Media Company bracht een CD uit met Schuberts Sonate D960, Schumanns Kinderzenen en Chopins Vierde Ballade. Het is een bijzondere uitgave in de vorm van een boek, waarin journaliste Wenneke Savenije ook Marietta Petkova zŽlf aan het woord laat.

Het Noord Nederlands Orkest

Het Noord Nederlands Orkest (NNO) heeft wortels in het jaar 1862, toen de Groninger Orkest Vereniging werd opgericht. Hierdoor mag het NNO als het oudste nog bestaande symfonieorkest van Nederland gezien worden. Op dit moment is het Noord Nederlands Orkest het grootste regionale symfonieorkest in Nederland. Met Groningen als standplaats verzorgt het orkest zo'n 120 concerten per seizoen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en op belangrijke podia in de rest van Nederland, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam en De Doelen in Rotterdam. Het NNO treedt ook regelmatig in het buitenland op (zoals eerder in Duitsland en Spanje en in begin november zeer succesvol in de Salle Pleyel en de Cité de la Musique in Parijs), is regelmatig te beluisteren tijdens radio-uitzendingen en heeft de afgelopen vijf jaar diverse CD's op gerenommeerde labels uitgebracht die in de vakpers enthousiast zijn ontvangen. De programmering van het orkest onderscheidt zich door durf en originaliteit en leverde het orkest de nominatie op voor de Klassieke Muziekprijs 2005-2006 van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). In elk seizoenprogramma zijn cross-overs te vinden met andere muziekstijlen - zoals jazz en popmuziek - naast bijzonder samengestelde programma's van barok tot 21e-eeuws. Daarnaast organiseert het NNO samen met stichting Prime elk jaar een festival rond een prominente, hedendaagse componist. Sinds 2000 hebben internationaal gelauwerde componisten als Terry Riley, Arvo Pärt, Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm, Sir Harrison Birtwistle, Heiner Goebbels en Sofia Gubaidulina, Philip Glass en Laurie Anderson Groningen aangedaan. Het NNO werkte in het verleden met vooraanstaande dirigenten zoals Jean Fournet, Franz Paul Decker, Alain Lombard, Sergiu Comissiona, Richard Dufallo, Nikolai Alexeev, Jan Willem de Vriend, Jacques Mercier, Alexander Vedernikov en Viktor Liberman, die van 1997 tot 1999 chef-dirigent van het NNO was. Sinds seizoen 2005-2006 is Michel Tabachnik chef-dirigent van het orkest. Daarnaast is Michel Tabachnik met ingang van seizoen 2008-2009 ook de nieuwe chef-dirigent / artistiek directeur van het Vlaams Radio Orkest.

{Noot voor de redactie,