Ingezonden persbericht


|Datum           | |Den Haag, 5 november 2009                                          |
|                                                                                      |
|                                                                                      |
T-Mobile rondt integratie Orange met succes af.


. Laatste Orange-klant gemigreerd naar T-Mobile.
. Omzet in derde kwartaal lager maar winstgevendheid neemt toe.
. ARPU onder druk door overheidsmaatregelen.


---

T-Mobile zag haar klantenbestand in Nederland in het derde kwartaal van 2009 groeien tot 5.474 miljoen, een stijging van 2,8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. De totale omzet bedroeg EURO 452 miljoen, een daling van 5,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. De gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) daalde eveneens licht (4,2%). De omzet staat onder druk door opeenvolgende overheidsmaatregelen, een lichte daling van het aantal belminuten en door het feit dat er minder buitenlandse bezoekers naar Nederland kwamen. Ondanks de druk op de omzet wist T-Mobile de winstgevendheid te vergroten. De EBITDA steeg naar 128 miljoen, een stijging van 40,7% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Onlangs is de laatste Orange-klant gemigreerd naar T-Mobile. Daarmee is de integratie van T-Mobile en Orange succesvol afgerond.

Hans van Leeuwen, Financieel Directeur van T-Mobile: 'als aanbieder van mobiele communicatie hebben wij veel te maken met overheidsingrijpen. Dat is deels noodzakelijk geweest in de afgelopen jaren om duurzame concurrentie tot stand te brengen. De Nederlandse mobiele markt is een van 's werelds meest concurrerende met erg lage tarieven voor klanten. Overheid en politiek moeten er voor waken om van de mobiele aanbieders geen 'Kop van Jut' te maken, door telkens nieuwe regulering op te leggen die ingrijpende gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. T-Mobile staat voor nieuwe lange termijn investeringen die terugverdiend moeten worden. Voortdurend ingrijpen van de overheid op internationaal en nationaal niveau zorgt voor onzekerheid over de mogelijkheid om deze investeringen te kunnen laten renderen. Wij zien dat de omzet onder druk staat. Dat komt vooral door steeds scherpere overheidsmaatregelen die zien op de kosten die operators aan elkaar en hun klanten in rekening mogen brengen. Dankzij een sterke focus op kostenbeheersing hebben wij de winstgevendheid toch weten te verbeteren."

Integratie Orange succesvol afgerond
Met de migratie van de laatste voormalige Orange-klant naar T-Mobile is de integratie van beide Nederlandse mobiele operators succesvol afgerond. T-Mobile zal zich nu nog meer gaan richten op het verder verbeteren van de dienstverlening aan haar klanten.

Over T-Mobile in Nederland

T-Mobile had in 2008 een jaaromzet van 1,806 miljard euro. T-Mobile bedient meer dan 5,4 miljoen klanten in Nederland (per september 2009). T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. In Nederland beschikt T-Mobile over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een uitgebreid netwerk van HotSpot locaties, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding. T-Mobile Netherlands BV is onderdeel van Deutsche Telekom AG, een van de leidende communicatie ondernemingen in de wereld.

Als onderdeel van Deutsche Telekom concentreert T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde Staten. De dochterondernemingen van Deutsche Telekom leveren aan het begin van juli 2009 mobiele diensten aan bijna 150 miljoen klanten. Zij doen dit via een gemeenschappelijk platform gebaseerd op GSM, 's werelds meest succesvolle digitale draadloze standaard. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld met naadloze transatlantische dienstverlening.

T-Mobile maakt ook deel uit van FreeMove, een alliantie van de vier leidende Europese mobiele operators - Orange, TIM (Telecom Italia Mobile), T-Mobile and TeliaSonera. Hiermee ondersteunt FreeMove haar klanten in hun communicatiebehoeften, wanneer zij op reis zijn in het buitenland, op een manier zoals zij thuis gewend zijn.