Partij voor de Vrijheid (PVV)

Belastingplan 2010: Veel woorden, weinig wol! - Inbreng donderdag 05 november 2009

De PVV heeft met zorg kennis genomen van de stortvloed aan wetsvoorstellen die rond Prinsjesdag zijn ingediend. Daarin worden zeer veel ingrijpende maatregelen voorgesteld. De PVV is van mening dat de enorme omvang en de grote tijdsdruk een zorgvuldige parlementaire behandeling haast onmogelijk maakt. En daarmee ook de implementatietijd voor burgers, bedrijven en de belastingdienst.

Bij veel van de nieuwe wetten en regelingen wordt gestreefd naar vereenvoudiging van regelgeving. De PVV vraagt zich af of dit ook daadwerkelijk zal worden behaald. We hebben gezien bij de successiewet vorige week dat een streven tot vereenvoudiging werd beloond met 70 amendementen en een zeer ingewikkelde artikel 10. De PVV omarmt het streven van deze staatssecretaris om te vereenvoudigen, maar dit moet dan wel zorgvuldig gebeuren en zonder grote benadeling van groepen. Vereenvoudiging mag best geld kosten en hoeft niet altijd budgetneutraal te geschieden. Ook vraagt de PVV zich af of dit wel het beste moment is om allerlei vereenvoudigingen door te voeren. Leidt het niet te veel af van de echte problemen waar burgers en bedrijven mee kampen in deze crisis. Deze staatssecretaris wil het dak repareren als het buiten stormt. Volgens mij heeft deze vereenvoudiging geen prioriteit. Om de werkeloosheid te bestrijden worden de zg. kleine banen gepresenteerd. Dat is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.

Ook de werkkostenregeling is er ook zo een. Het principe van vereenvoudiging is op zich toe te juichen, maar is dat nu echt belangrijk. Volgens de PVV creëert het alleen maar extra onrust onder het personeel, dat toch al zeer nerveus is over het behoud van hun baan! En als je het dan voorstelt, geef dan ook gelijk de garantie dat geen enkele werknemer er op achteruitgaat! Neem die onrust weg!

Ook het afschaffen van de goedkoper wonen regeling betekent een verdere uitholling van de hypotheekrenteaftrek. De huizenmarkt schreeuwt om stimulering en niet om verdere inperking. De PVV begrijpt niets van het kabinetsbeleid om de economie te stimuleren. Met zet in op vergroening, innovatie en (door)groei. Terwijl er juist sprake is van krimp en vraaguitval. Dit is fiscaal beleid voor goede tijden en is zinloos ten tijde van een economische recessie. Hoe gaat de staatssecretaris de vraag stimuleren en de omzet bevorderen. Met een BTW verlaging voor schilderen, isolatie en schoonmaak los je de problemen echt niet op. Het hele beleid werkt remmend op de economie. De verlaging van de algemene heffingskorting, de arbeidskorting, de accijnsverhogingen (sigaretten) en de verlenging van de derde schijf werken nu niet bepaald koopkrachtbevorderend. Met dit beleid neemt de onzekerheid bij burgers over de toekomst van Nederland eerder toe dan af.
Dit belastingplan plakt hier en daar een pleister om de crisispijn te verzachten, herstelt en vereenvoudigt hier en daar een regeling, maar vergeet door te pakken. Vergeet fiscaal de economie te stimuleren. Al met al wordt de koopkracht weer verder ingeperkt met 811 miljoen. Zo los je geen crisis op!

Bevorderen ondernemerschap
De PVV is voorstander van het fiscaal bevorderen van ondernemerschap. De vraag is of het stimuleren van winst sec ondernemerschap bevordert. Elke onderneming streeft al naar winstmaximalisatie en dit moet natuurlijk niet worden ontmoedigd, maar de vraag in deze crisis is veel meer: Hoe kunnen we stimuleren dat mensen gaan ondernemen. De inperking van de zelfstandigenaftrek en het handhaven van het urencriterium dragen hieraan niet bij. Hoe gaat de staatssecretaris bedrijven verleiden om personeel aan te nemen. Want de tendens is nu eerder: liever kwijt dan rijk. Ik mis dit in het hele belastingplan (m.u.v. kleine banen), terwijl dit eigenlijk met de stijgende werkeloosheid een belangrijk speerpunt zou moeten zijn!

Ook het urencriterium (voor de zelfstandigenaftrek) moet vervallen. Dit is een onding, dat veel weerstand opwekt. We hebben gezien afgelopen jaar hoeveel ellende en discussie deze kan veroorzaken. Het maakt ten slotte niet uit hoeveel uren aan de onderneming zijn besteed. Het doel is ondernemen en winst maken en niet uren maken! Ook het feit dat de zelfstandigenaftrek alleen nog geldt voor het winstinkomen (en niet meer voor het looninkomen), motiveert niet om te ondernemen. Ten slotte stoppen veel mensen hun vrije tijd en inkomen in een onderneming om er iets van te maken. We willen toch niet dat deze personen gedwongen worden om niets te doen!

Innovatiebox
Er is al een economische stimulans voor bedrijven om te innoveren, de PVV ziet daarnaast erg veel risico in de uitvoering van de regeling en de mogelijke fraude. Uit de nota naar aanleiding van het verslag bleek dat de octrooibox tot nu weinig succesvol te noemen is. Dit is dan ook de reden om geen evaluatie te doen. Hoe kan de staatssecretaris nu een maatregel verruimen, terwijl hij tegelijkertijd grote vraagtekens heeft bij de effectiviteit van de octrooibox. Voor de PVV is dit onbegrijpelijk.

Verruiming verliesverrekening in de vennootschapsbelasting De PVV heeft geen problemen met de extra uitbreiding, maar zet wel ernstige vraagtekens bij de kosten voor deze regeling. Er staat 130 mln ingeboekt. Maar gelet op de verliezen die thans worden geleden in verhouding tot de winsten die werden geboekt in 2007 en 2008, zou de belastingdienst wel eens grote bedragen moeten terugstorten. De PVV houdt zijn hart vast!

Verlengen willekeurige afschrijving
Het betreft hier een verschuiving van belastingbetaling, wat resulteert in liquiditeitsverbetering voor het bedrijfsleven; de belasting wordt uiteindelijk toch voldaan. Volgens de PVV zeker kan dit bijdragen het herstel van de economie. We vragen ons alleen af deze regeling bedrijven voldoende prikkelt om in 2009 en 2010 investeringen te doen, gelet op de grote onzekerheid omtrent het economische herstel.

Vergroening en mobiliteit
De PVV begrijpt werkelijk niet waarom de hele systematiek van BPM/motorrijtuigenbelasting wordt omgegooid, terwijl het kabinet reeds heeft besloten om over te gaan op rekeningrijden (tegen de zin in van de PVV).
Dit kabinetsbeleid ontmoedigt mensen om een auto aan te schaffen. Door de afbouw van de BPM en de introductie van het rekeningrijden wordt de aanschaf uitgesteld. Dit beleid stimuleert mensen dus om voorlopig door te rijden in een oude vervuilende auto, i.p.v. dat het mensen prikkelt om deze in te ruilen. Hoe staat het trouwens met de sloopregeling?
Mensen worden horendol van het elk jaar veranderen van de systematiek, en beginnen langzamerhand de zaak te wantrouwen. Burgers hebben het recht om te weten waar ze aan toe zijn. Het effect van dit soort maatregelen om een bepaald gedrag bij burgers te bewerkstelligen, schiet hierdoor aan zijn doel voorbij.

Arbeidsmarkt- en inkomensbeleid

Kleine banen
De PVV staat positief tegenover de voorgestelde wijzigingen die uiteindelijk een lastenverlichting teweeg zal kunnen brengen. Maar waarom wil de minister van SZW onderzoeken of het mogelijk is dat jongeren zich vrijwillig verzekeren voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, terwijl deze staatssecretaris beweert dat deze jongeren sowieso verzekerd zijn. Dit is op zijn minst verdacht!

Uitbreiding afdrachtvermindering onderwijs
De PVV is positief over deze voorgestelde wijziging die werkgevers stimuleert om te investeren in het kennis- en opleidingsniveau van hun werknemers. Maar waarom is deze regeling maar voor 1 jaar ingesteld? De meeste opleidingen hebben een nominale doorlooptijd van 3 à 4 jaar.

Koopkrachtpakket 2010
Wederom wordt de koopkracht van burgers in dit land verder uitgehold. De arbeidskorting gaat omlaag en algemene heffingskorting wordt verder afgebouwd. En dit terwijl we juist nu koopkracht keihard nodig hebben om de recessie te bestrijden. Ook door de AOW maatregel wordt het bruto loon nog eens verder verkleind.
Werken moet weer gaan lonen, maar met dit fiscale regime kun je beter thuis gaan zitten en alle voordeeltjes opstrijken. De PVV snapt er niets van dat dit kabinet verder gaat met het uitkleden van de hardwerkende Nederlanders.

Maatregelen in en om het huis
Verlagen BTW-tarief voor schilderen en stukadoren Wat de PVV betreft een goede maatregel, maar dit is een druppel op de gloeiende plaat. Met dit soort maatregelen bestrijdt je geen crisis. Dit speelt hooguit de Poolse zzp-ers in de kaart!

Verlagen BTW-tarief schoonmaakwerkzaamheden binnen woningen Ook dit is een symbool maatregel. De huishoudelijke zorg is reeds belast tegen het verlaagde BTW-tarief. Nu het kabinet drukdoende is om de huishoudelijke zorg te vervangen door goedkopere schoonmaaksters moet dit tarief worden gelijk getrokken. De PVV vindt dat de uitholling van de zorg moet worden voorkomen en niet moet worden gefaciliteerd.

Herleving dubbele hypotheekrenteaftrek na tijdelijke verhuur Dit betref een effectieve maatregel om mensen te ondersteunen die met 2 woningen zitten. De PVV vraagt zich af waarom dergelijke regelingen niet eerder zijn getroffen en of de regeling niet te ingewikkeld is. Waarom kiest men er niet voor dat de hypotheekrenteaftrek gewoon doorloopt totdat de woning verkocht wordt? Tot die tijd kan de woning verhuurd worden, waarbij de huurpenningen in Box 1 worden belast en de huurder bescherming geniet tot het moment van verkoop. Is dit niet veel makkelijker te controleren en uit te voeren.

Defiscaliseren monumentenvrijstelling overdrachtsbelasting Het in standhouden van het cultureel erfgoed is een nobel streven, maar de PVV zich wel af waarom de vervangende subsidieregeling niet meer geldt voor particulieren en/of ontwikkelaars. Om speculatie te voorkomen kan aan de OB vrijstelling een renovatieplicht en een (tijdelijk) doorverkoopverbod gekoppeld worden. Waarom is hier niet voor gekozen?

Reikwijdte integratieheffing
De woningbouwcorporaties zijn er om zorg te dragen voor betaalbare sociale huurwoningen. In de afgelopen jaren zijn de coöperaties al belast met de VPB heffing en dienen zij gelden te doneren voor het fonds van de vogelaarwijken. De PVV vindt dat de STSCR zich verschuilt achter het feit dat het van de EU niet mag. Deze maatregel levert de schatkist EUR 37 mln op, maar moet toch door de huurders worden betaald.

Overige maatregelen

Successierechtschulden in box 3
De PVV juicht toe dat de erfbelastingschuld in box 3 in mindering kan worden gebracht. Wat betreft gaat dit de PVV niet ver genoeg gaan. De PVV meent dat alle belastingschulden als schuld in box 3 aftrekbaar moeten zijn. Waarom kiest de staatssecretaris daar niet voor.

Overige fiscale maatregelen 2010 (32129)

Ter beschikkingstelling regeling
De PVV begrijpt dat de tbs-regeling is ingesteld om de "weglek" tussen box III en Box II te voorkomen. Waarbij het ter beschikkingsgestelde kan worden afgetrokken in de winstsfeer tegen 50% (VPB + AB), terwijl effectief belast tegen 1,2%. In Box III.
De PVV begrijpt alleen niet waarom onroerend goed in deze regeling wordt betrokken. Omdat op basis van de WOZ-waarde een zakelijke huur kan worden bepaald. Indien (bedrijfs)panden buiten de regeling worden gehouden kan een aanmerkelijk belanghouder een zakelijker afweging maken om een privépand te verhuren aan zijn eigen BV/NV of aan een derde.

Versoepeling gebruikersloonregeling
De PVV juicht deze maatregel toe, maar vraagt zich wel af waarom deze faciliteit niet verder wordt uitgebreid. Zodat de directeur grootaandeelhouder(DGA) zelf kan bepalen of hij de belasting betaald via loonaangifte of via inkomstenbelasting.

Versoepeling pensioen in eigenbeheer
De PVV ziet grote risico's met betrekking tot het aftrekken van de pensioenrechten of stamrechten in Nederland tegen 52% en dat deze worden uitgekeerd in het buitenland(EU) tegen een veel lager tarief. Hoeveel belasting verwacht de STSCR mis te lopen, doordat pensioenen en stamrechten in het buitenland worden geparkeerd, en vervolgens daar tot uitkering komen?

Versoepeling deelnemersvrijstelling
De PVV juicht het toe dat de grondslag uitholling wordt voorkomen. De PVV vraagt zich alleen af of een dergelijke maatregel wel afdoende is. Gezien de berichtgeving over de belastingdruk van multinationals (rond 7%). De PVV pleit dan ook voor een hogere minimumbelastingdruk bij de dochterondernemingen, zodat wordt voorkomen dat multinationals niet tot nauwelijks belasting betalen?

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 Hoe kan een consument bij de koop van een tweede hands auto voorkomen dat hij of zij een naheffing BPM kan krijgen, omdat de auto zonder medeweten van de nieuwe eigenaar is opgevoerd?

Aanpassing verpakkingsbelasting
Het betreft hier een belasting die ondernemers onnodige administratieve lasten oplevert zonder enig milieu-effect. Deze belasting kost meer dan dat hij oplevert. De PVV pleit daarom ook voor afschaffing van deze belasting, hopelijk komt dit kabinet net als bij de vliegtaks nog tot voortschrijdend inzicht.

Fiscale vereenvoudigingwet 2010 (32130)

Werkkostenregeling
De regeling lijkt veelbelovend in zijn streven naar vereenvoudiging, maar de financiële gevolgen kunnen desastreus zijn voor het personeel. De staatssecretaris zegt in te zetten op administratieve lastenverlichting, maar deze regeling is puur bedoeld als aftopping van de huidige mogelijkheid voor het geven van onbelaste vergoedingen aan personeel. De PVV wil deze regeling eerst goed onderzoeken, zodat er geen werknemers op achteruit gaan.

Vereenvoudiging inkomstenbelasting

Afschaffen goedkoper wonen regeling
De PVV is tegen de afschaffing van de goedkoper wonen regeling. Hierdoor wordt er weer getornd aan de hypotheekrenteaftrek. Ook worden mensen die in de aflossing van hun huis hebben gespaard voor hun pensioen opeens benadeeld (verrast). Dit is het zoveelste staaltje van spelregels veranderen tijdens het spel! Gaat de staatsecretaris een overgangsregeling hanteren of plaatst hij mensen weer voor een voldongen feit!