Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 4 november 2009
Negen brede scholen voortrekkers in landelijk begeleid project

Rol cultuur in brede scholen versterkt

Dit schooljaar zijn negen brede scholen uit verschillende delen van het land voortrekkers in een landelijk project dat gericht is op ontwikkeling en uitbreiding van hun cultuurprogramma. Dat gebeurt aan de hand van zeer uiteenlopende en vaak opmerkelijke activiteiten en met zeer diverse partners. De scholen krijgen daarbij financiële steun en deskundige begeleiding vanuit Cultuurnetwerk Nederland (landelijk expertisecentrum cultuureducatie), mogelijk gemaakt door het ministerie van OCW.

De deelnemende brede (basis)scholen bevinden zich in Boxtel, Utrecht, Wijchen, Assen, Heerenveen, Cothen, Rotterdam, Zwolle en Almere. Het verder ontwikkelen van de cultuurprogramma's gebeurt aan de hand van ervaringen met ieders eigen activiteiten, in samenwerking met uiteenlopende partners: van zorginstellingen, een wijkvereniging en een ROC tot hogescholen, landschapsbeheerders en allerlei culturele partners. Ook de activiteiten van de scholen lopen uiteen:

* deelname aan een circusfestival in Boxtel;
* kennismaking met muziek uitmondend in een wijkconcert in Overvecht met het Rosa Ensemble en het Utrechts conservatorium;
* een kunstproject in de natuur met een op een historische locatie (een 'heerlijkheid' van het Gelders Landschap) gelegen zorgboerderij;
* 'culturele sleutelervaringen' in de openbare ruimtes van Samen Onder 1 Dak in Assen;
* een breed samenwerkingsverband in één gebouw in Heerenveen waarbij leerlingen en mensen met een verstandelijke handicap gedeeltelijk samen lessen dans, drama, beeldend, muziek en kunstateliers volgen;
* ontwikkeling van een lokale canon gekoppeld aan de nationale canon in Cothen, waarbij kinderen zich door kunst bewust worden van de regionale geschiedenis;
* een door leerlingen zelf geschreven, gespeelde en vormgegeven theaterproductie, die met hulp van beroepskunstenaars wordt opgevoerd voor leerlingen, ouders en buurtbewoners in een gemengde 'Wereldbuurt' in Rotterdam;
* een cultuureducatief programma voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar, in samenhang met wetenschap, wereldoriëntatie, en techniek in Zwolle, waarbij kunstenaars worden betrokken;
* workshops graffiti en fashion na schooltijd op een jongerencentrum in Almere-Haven waarbij uitgegaan wordt van de talenten van jongeren, waardoor zij een positief rolmodel kunnen zijn voor leeftijdsgenoten met risicogedrag.

Deze negen geselecteerde brede scholen (van de in totaal 1200 in het primair onderwijs, in 88% van alle gemeenten) krijgen elk maximaal ¤ 15.000,- subsidiie en vormen samen een landelijk netwerk van voortrekkers op het gebied van cultuur. Zij ontwikkelen modellen of instrumenten om de eigen visie op cultuureducatie uit te werken, de samenwerking met culturele instellingen te versterken en de aandacht voor cultuureducatie in te bedden in een breder veranderproces. Daarbij krijgen ze financiële steun en deskundige begeleiding vanuit het meerjarenproject De brede school en cultuureducatie 2009-2012. Om deze groep heen komt een tweede netwerk, een ring van brede scholen die kunnen adviseren over specifieke onderwerpen waarin ze bij uitstek deskundig zijn. De deelnemende scholen leggen hun ervaringen vast in goed overdraagbare middelen zodat andere brede scholen die ook de kwaliteit van hun cultuureducatieve programma willen verbeteren kunnen leren van de opgedane ervaringen. Cultuurnetwerk Nederland (landelijk expertisecentrum cultuureducatie) coördineert dit project, het Programma Cultuur en School (ministerie van OCW) stelt subsidie beschikbaar. Zie ook: www.cultuurplein.nl/po/cultuurscholen/bredeschool