Nederlandse Vereniging van Journalisten

NWG en Trompetter worden A en C Media

vrijdag 6 november 2009 | De Nederlandse Weekbladen Groep (NWG) en de Trompettergroep gaan samen verder als uitgeefcombinatie A en C Media. De nieuwe groep geeft wekelijks ongeveer 2,6 miljoen gratis kranten uit in Limburg en Brabant en telt ruim 280 medewerkers. Volgens NVJ-secretaris Yvonne Dankfort zal de fusie geen gevolgen hebben voor het aantal medewerkers. Alleen tijdelijke contracten zullen niet meer worden verlengd.

De fusie levert volgens het uitgeefbedrijf de beste garanties op voor de toekomst. Naar eigen zeggen wordt A en C de twee na grootste uitgever van huis-aan-huisbladen in Nederland. Volgens Yvonne Dankfort zullen bestaande titels worden samengevoegd. Hiermee wordt fors bespaard op verspreidings- en drukkosten. `Men hoopt de adverteerders van de oude NWG en Trompettergroep te behouden en de verwachting is dat de omvang of frequentie van de samengevoegde titels omhoog gaat, waardoor het huidige aantal medewerkers aan de slag kan blijven.'

Harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden laat nog even op zich wachten, aldus Dankfort. NWG, ontstaan uit een overname van Janssen Pers door de Limburger Weekbladpers, heeft de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden als gevolg van die overname nog niet afgerond. Voor wat betreft de CAO is die van de huis-aan-huisbladjournalisten van toepassing voor alle redactionele werknemers van NWG.