Nederlandse Vereniging van Journalisten
NWG en Trompetter worden A en C Media
vrijdag 6 november 2009 | De Nederlandse Weekbladen Groep (NWG) en de
Trompettergroep gaan samen verder als uitgeefcombinatie A en C Media.
De nieuwe groep geeft wekelijks ongeveer 2,6 miljoen gratis kranten
uit in Limburg en Brabant en telt ruim 280 medewerkers. Volgens
NVJ-secretaris Yvonne Dankfort zal de fusie geen gevolgen hebben voor
het aantal medewerkers. Alleen tijdelijke contracten zullen niet meer
worden verlengd.
De fusie levert volgens het uitgeefbedrijf de beste garanties op voor
de toekomst. Naar eigen zeggen wordt A en C de twee na grootste
uitgever van huis-aan-huisbladen in Nederland. Volgens Yvonne Dankfort
zullen bestaande titels worden samengevoegd. Hiermee wordt fors
bespaard op verspreidings- en drukkosten. `Men hoopt de adverteerders
van de oude NWG en Trompettergroep te behouden en de verwachting is
dat de omvang of frequentie van de samengevoegde titels omhoog gaat,
waardoor het huidige aantal medewerkers aan de slag kan blijven.'
Harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden laat nog even op zich wachten,
aldus Dankfort. NWG, ontstaan uit een overname van Janssen Pers door
de Limburger Weekbladpers, heeft de harmonisatie van
arbeidsvoorwaarden als gevolg van die overname nog niet afgerond. Voor
wat betreft de CAO is die van de huis-aan-huisbladjournalisten van
toepassing voor alle redactionele werknemers van NWG.