Eén loket voor burgers en bedrijven

06/11/2009 10:37

VNG

Nieuwe werkwijze bespaart veel tijd én geld

Op het Werkplein komen de gemeente Maastricht, de sociale dienst en het UWV WERKbedrijf samen onder één dak. Omdat deze nieuwe aanpak zorgt voor een betere dienstverlening met minder regeldruk, hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten én het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hier vandaag bezoek gebracht. Aanwezig waren VNG directielid Kees Jan de Vet en staatssecretaris Ank Bijleveld van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Klanten kunnen zich voor alle diensten voor werk en inkomen melden in één gebouw aan één loket. Zo worden werkzoekenden snel begeleid naar een passende baan én werkgevers worden voorzien van geschikt personeel. Het belangrijkste doel is dan ook om werkzoekenden (weer) aan de slag te helpen. Informatie is gebruiksvriendelijk en snel terug te vinden op één overzichtelijke website. Dit kan een tijdbesparing van vijftig procent opleveren voor de klant én de kosten voor gemeenten aanzienlijk verminderen. Administratieve gegevens worden gedeeld en klanten hoeven niet meer langs meerdere loketten te gaan.

Het Werkplein is als goed voorbeeld van het project Minder regels, meer service gepresenteerd door wethouder Winants van Maastricht. Hij is één van de zeven regionale ambassadeurs Minder regels meer service. De ambassadeurs inspireren en stimuleren in het hele land gemeenten de regeldruk te verminderen.

Het Werkplein laat zien hoe je dienstverlening aan burgers en bedrijven kunt verbeteren en de regeldruk kunt tegen gaan. Minder regels, meer service is een samenwerking tussen de VNG en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken en Financiën. Doel is voor 2011 de regeldruk in ons land met vijfentwintig procent te verminderen en de belangrijkste knelpunten in dienstverlening op te lossen.