Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Datum 6 november 2009
Betreft Beantwoording Kamervragen halal- zoekmachine (2009Z16313)
Op 11 september 2009 heeft Kamerlid Bouchibti (PvdA) mij schriftelijke vragen
gesteld over een halal-zoekmachine op internet.
Hierbij stuur ik u de antwoorden op deze vragen.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
a
agina 1 van 3
P
2009Z16313
Antwoord op vragen van het lid Bouchibti (PvdA) aan de minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over de halal-zoekmachine. (Ingezonden 11 september
2009)
1
Hebt u kennisgenomen van het artikel "Halal-zoekmachine weert `homo"? 1)
Ja.
2
Hoe waardeert u het feit dat de zoekmachine de kwalificaties homo en
homohuwelijk als mogelijk Haram (onrein, verboden) bestempelt en op het
trefwoord "gay" censureert?
De zoekmachine is opgesteld vanuit een orthodox-islamitische visie waarin
homoseksualiteit als haram wordt gekwalificeerd. De zoekmachine geeft aan
welke websites zouden kunnen verwijzen naar zaken die vanuit die visie haram
zouden kunnen zijn. Trefwoorden als gay, homo en homohuwelijk leiden naar de
kwalificatie haram. Die kwalificatie kan als belediging van homoseksuelen worden
opgevat. Dat staat haaks op de visie in de homo-emancipatienota `Gewoon homo
zijn', waarin sociale acceptatie van homoseksuelen centraal staat. Echter, de
vrijheid van meningsuiting en van godsdienst brengt met zich mee dat ook
meningen kunnen worden geuit waarbij homoseksuele relaties worden afgewezen
(Gewoon homo zijn, p. 11). Of een dergelijke meningsuiting zo ver gaat dat
daarbij wettelijke grenzen worden overschreden, is ter beoordeling aan de rechter
of aan Commissie Gelijke Behandeling, op basis van een aangifte of klacht.
3
Is deze halal-zoekmachine ontwikkeld door of mede ontwikkeld door een door de
overheid gesubsidieerde instelling?
Nee.
4
Welke maatschappelijke effecten verwacht u van het gebruik van de halal-
zoekmachine? Onderkent u dat deze zoekmachine intolerantie en discriminatie ten
opzichte van homoseksuelen stimuleert?
Zie het antwoord op vraag 2. In veel orthodox-levensbeschouwelijke kringen
worden seksuele relaties tussen partners van hetzelfde geslacht afgewezen; dit
valt onder de vrijheid van meningsuiting en van godsdient. Daarnaast hebben
internetgebruikers de vrije keuze of ze deze halal-zoekmachine wel of niet willen
gebruiken.
5
Onderkent u dat jonge moslims vragen zullen hebben over hun seksuele
geaardheid en/of over homoseksualiteit en dat zij toegang horen te hebben tot
informatie over seksualiteit en homoseksualiteit? Ziet u een actieve rol voor
zichzelf bij het stimuleren van tolerantie en het vergroten van kennis over
Pagina 2 van 3
homoseksualiteit onder orthodox-gelovige jongeren? Zo ja, hoe ziet deze rol
eruit?
Ja. Homoseksualiteit komt in alle geledingen van de samenleving voor, ook in
orthodox- levensbeschouwelijke kringen. Het is belangrijk dat ook jongeren uit die
kringen toegang hebben tot informatie over (homo)seksualiteit, op school, via
internet, bibliotheken etc. Veel jongeren die bewust op zoek gaan naar informatie
over homoseksualiteit zullen die ook vinden. Het hoofddoel van het huidige homo-
emancipatiebeleid is sociale acceptatie van homoseksualiteit. Daartoe ondersteunt
dit kabinet activiteiten om homoseksualiteit op scholen meer bespreekbaar te
maken, zoals mijn handreiking aan scholen over homodiscriminatie, voorlichting
door het COC, een campagne van de NJR (voorheen Nationale Jeugdraad) en een
project van de onderwijsalliantie (Algemene Onderwijsbond en COC). Daarnaast
ondersteun ik homogroepen met een (orthodox)-christelijke achtergrond die
toegang hebben tot jongeren en scholen in hun kringen. De minister voor WWI
ondersteunt een meerjarig project van allochtone zelforganisaties (verenigd in het
Landelijk Overleg Minderheden) en het COC, waarbij het bereiken van
(moslim)jongeren een belangrijk aandachtspunt is.
6
Ziet u mogelijkheden om te voorkomen dat deze zoekmachine als officiële
zoekmachine gebruikt mag worden op scholen en/of op computers van de door de
overheid gesubsidieerde instellingen? Welke acties onderneemt u?
Het is aan instellingen zelf om te bepalen van welke zoekmachines zij gebruik
willen maken. Dat laat overigens onverlet dat voor scholen de wettelijke eis geldt
dat het onderwijs gericht dient te zijn op het bevorderen van actief burgerschap
en sociale integratie, zoals vastgelegd in artikel 8 van de Wet op het primair
onderwijs en artikel 17 van de Wet op het voortgezet onderwijs en de daarmee
verwante kerndoelen waaronder 37 en 38 respectievelijk 43. De wijze waarop
invulling wordt gegeven aan het onderwijs is aan de school, waardoor scholen op
uiteenlopende manieren aan de wettelijke opdracht kunnen voldoen. Elementen
daarbij zijn onder meer een onderwijsaanbod dat open is naar de samenleving en
aandacht schenkt aan de diversiteit daarin, en een aanbod dat de overdracht van
basiswaarden, zoals gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid, bevordert. De
Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de naleving van deze wetten en de
veiligheid van het schoolklimaat.
1) GayKrant, 9 september 2009
http://www.gk.nl/index.php?id=9&a=bericht&bericht=6742
Pagina 3 van 3