Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Datum 6 november 2009
Betreft Beantwoording Kamervragen halal- zoekmachine (2009Z16313)

Op 11 september 2009 heeft Kamerlid Bouchibti (PvdA) mij schriftelijke vragen gesteld over een halal-zoekmachine op internet.

Hierbij stuur ik u de antwoorden op deze vragen.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

a
agina 1 van 3 P





2009Z16313

Antwoord op vragen van het lid Bouchibti (PvdA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de halal-zoekmachine. (Ingezonden 11 september 2009)


1
Hebt u kennisgenomen van het artikel "Halal-zoekmachine weert `homo"? 1)

Ja.


2
Hoe waardeert u het feit dat de zoekmachine de kwalificaties homo en homohuwelijk als mogelijk Haram (onrein, verboden) bestempelt en op het trefwoord "gay" censureert?

De zoekmachine is opgesteld vanuit een orthodox-islamitische visie waarin homoseksualiteit als haram wordt gekwalificeerd. De zoekmachine geeft aan welke websites zouden kunnen verwijzen naar zaken die vanuit die visie haram zouden kunnen zijn. Trefwoorden als gay, homo en homohuwelijk leiden naar de kwalificatie haram. Die kwalificatie kan als belediging van homoseksuelen worden opgevat. Dat staat haaks op de visie in de homo-emancipatienota `Gewoon homo zijn', waarin sociale acceptatie van homoseksuelen centraal staat. Echter, de vrijheid van meningsuiting en van godsdienst brengt met zich mee dat ook meningen kunnen worden geuit waarbij homoseksuele relaties worden afgewezen (Gewoon homo zijn, p. 11). Of een dergelijke meningsuiting zo ver gaat dat daarbij wettelijke grenzen worden overschreden, is ter beoordeling aan de rechter of aan Commissie Gelijke Behandeling, op basis van een aangifte of klacht.


3
Is deze halal-zoekmachine ontwikkeld door of mede ontwikkeld door een door de overheid gesubsidieerde instelling?

Nee.


4
Welke maatschappelijke effecten verwacht u van het gebruik van de halal- zoekmachine? Onderkent u dat deze zoekmachine intolerantie en discriminatie ten opzichte van homoseksuelen stimuleert?

Zie het antwoord op vraag 2. In veel orthodox-levensbeschouwelijke kringen worden seksuele relaties tussen partners van hetzelfde geslacht afgewezen; dit valt onder de vrijheid van meningsuiting en van godsdient. Daarnaast hebben internetgebruikers de vrije keuze of ze deze halal-zoekmachine wel of niet willen gebruiken.


5
Onderkent u dat jonge moslims vragen zullen hebben over hun seksuele geaardheid en/of over homoseksualiteit en dat zij toegang horen te hebben tot informatie over seksualiteit en homoseksualiteit? Ziet u een actieve rol voor zichzelf bij het stimuleren van tolerantie en het vergroten van kennis over

Pagina 2 van 3





homoseksualiteit onder orthodox-gelovige jongeren? Zo ja, hoe ziet deze rol eruit?

Ja. Homoseksualiteit komt in alle geledingen van de samenleving voor, ook in orthodox- levensbeschouwelijke kringen. Het is belangrijk dat ook jongeren uit die kringen toegang hebben tot informatie over (homo)seksualiteit, op school, via internet, bibliotheken etc. Veel jongeren die bewust op zoek gaan naar informatie over homoseksualiteit zullen die ook vinden. Het hoofddoel van het huidige homo- emancipatiebeleid is sociale acceptatie van homoseksualiteit. Daartoe ondersteunt dit kabinet activiteiten om homoseksualiteit op scholen meer bespreekbaar te maken, zoals mijn handreiking aan scholen over homodiscriminatie, voorlichting door het COC, een campagne van de NJR (voorheen Nationale Jeugdraad) en een project van de onderwijsalliantie (Algemene Onderwijsbond en COC). Daarnaast ondersteun ik homogroepen met een (orthodox)-christelijke achtergrond die toegang hebben tot jongeren en scholen in hun kringen. De minister voor WWI ondersteunt een meerjarig project van allochtone zelforganisaties (verenigd in het Landelijk Overleg Minderheden) en het COC, waarbij het bereiken van (moslim)jongeren een belangrijk aandachtspunt is.


6
Ziet u mogelijkheden om te voorkomen dat deze zoekmachine als officiële zoekmachine gebruikt mag worden op scholen en/of op computers van de door de overheid gesubsidieerde instellingen? Welke acties onderneemt u?

Het is aan instellingen zelf om te bepalen van welke zoekmachines zij gebruik willen maken. Dat laat overigens onverlet dat voor scholen de wettelijke eis geldt dat het onderwijs gericht dient te zijn op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, zoals vastgelegd in artikel 8 van de Wet op het primair onderwijs en artikel 17 van de Wet op het voortgezet onderwijs en de daarmee verwante kerndoelen waaronder 37 en 38 respectievelijk 43. De wijze waarop invulling wordt gegeven aan het onderwijs is aan de school, waardoor scholen op uiteenlopende manieren aan de wettelijke opdracht kunnen voldoen. Elementen daarbij zijn onder meer een onderwijsaanbod dat open is naar de samenleving en aandacht schenkt aan de diversiteit daarin, en een aanbod dat de overdracht van basiswaarden, zoals gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid, bevordert. De Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de naleving van deze wetten en de veiligheid van het schoolklimaat.


1) GayKrant, 9 september 2009
http://www.gk.nl/index.php?id=9&a=bericht&bericht=6742

Pagina 3 van 3