Ministerie van Economische Zaken
Heemskerk verhoogt budget voor buitenlandse bedrijvenmissies
6 november 2009 | nieuwsbericht | Export en investeringen
Staatssecretaris Heemskerk trekt in 2009 eenmalig 750.000 euro extra
uit voor de ondersteuning van buitenlandse missies van bedrijven. Het
extra geld is bedoeld om belangrijke en kansrijke sectoren uit de
Nederlandse economie op buitenlandse beurzen bij te staan. Vanwege de
economische crisis zijn er steeds meer sectoren in de Nederlandse
economie die moeite hebben om de aanwezigheid op buitenlandse beurzen
te financieren.
Naast economische missies onder leiding van staatssecretaris
Heemskerk, geeft het ministerie van Economische Zaken ook financiele
ondersteuning aan afzonderlijke buitenlandse bedrijvenmissies. Het
jaarlijkse budget voor Collectieve Promotionele Activiteiten (CPA)
staat ter beschikking aan collectieven van Nederlandse bedrijven die
zichzelf in het buitenland op de kaart willen zetten. Het budget van
4,5 à 5 miljoen euro wordt jaarlijks besteed aan de subsidiëring van
zo'n negentig voorstellen voor beursinzendingen en inkomende en
uitgaande missies
Het ministerie van Economische Zaken merkt steeds vaker dat een aantal
brancheorganisaties verzoeken voor financiële ondersteuning indient
omdat hun leden vanwege de crisis hun beursbezoek niet meer kunnen
financieren. Zo kan het voorkomen dat op sommige belangrijke beurzen
geheel geen Nederlandse aanwezigheid is.
Heemskerk wil met de ophoging van het budget ervoor zorgen dat
kwalitatief goede verzoeken voor ondersteuning niet afgewezen hoeven
te worden. "Het is in deze economische lastige tijden van belang om
kansrijke sectoren, zoals de Nederlandse creatieve industrie, een
extra steun in de rug te geven. Juist beurzen zijn een goede eerste
gelegenheid om jezelf te kunnen presenteren. Daarmee blijven deze
sectoren een goede uitgangspositie houden ten opzichte van
concurrenten uit het buitenland."
Het extra bedrag voor buitenlandse beurzen werd door Heemskerk bekend
gemaakt tijdens de uitreiking van de Dutch Fasion Awards.
"Kledingontwerpers als Marlies Dekkers, Daryl van Wouw, Bas Kosters,
de zusjes Spijkers en Spijkers en Viktor & Rolf zijn innovatieve
wereldmerken. Dergelijke Nederlandse mode draagt bij aan onze totale
Holland Branding."