Deelgemeente Hoogvliet Rotterdam

Bewonersbrief woonerf Koekoek, Kievit en Karekiet

Aanleiding
Aan dS+V, Verkeer en Vervoer is advies gevraagd inzake de nieuwe inrichting Koekoek, Kievit, Karekiet nadat bewoners hebben geklaagd over die nieuwe inrichting. De dS+V heeft niet eerder getoetst.

Uitgangspunten
Verkeersveiligheid, bereikbaarheid, snelheidsremmende maatregelen, eenheid in vormen, herkenbare parkeergelegenheid, boomgroeikansen.

Probleemstelling klassiek woonerf
Parkeergelegenheid -vs- bereikbaarheid,
A-niveau- inrichting, parkeren kan overal,
Rijsnelheid,
Boomgroeikansen.

Autobezit neemt toe, veranderende gezinsfase, vaak tekort aan parkeergelegenheid.
Door foutparkeren wordt de bereikbaarheid van de wijk door hulpdiensten bemoeilijkt. Bomen zijn te krap ingestraat en hebben daardoor nauwelijks (over-) leefkansen door verharding die in principe te dicht bij de boom ligt.

Doel
Door het toepassen van banden kunnen boomspiegels en parkeerplaatsen worden gecombineerd waardoor de buitenruimte beter wordt ingedeeld. Hierdoor zijn er minder elementen nodig om verkeer te reguleren (denk aan biggenruggen, stootbanden, en boomkransen, plantenbakken) en wordt het beheer en schoonmaak van de buitenruimte vereenvoudigd.

Toets inpassing op Koekoek, Kievit en Karekiet
Entree Koekoek breder dan nodig inpassen loopzone achter geparkeerde autos langs.
Aan de Koekoek zijn banden en biggenruggen toegepast, dubbelop kiezen!

Markering van de parkeervakken met witte strepen oogt erg dominant kan subtieler, bv. kattenogen, alleen witte stenen op hoeken, zwarte of grijze strek tussen parkeervakken.

Boogstralen en rijbaanbreedte niet consequent doorgevoerd, verwachting en inschatting van de weggebruiker wordt daardoor bemoeilijkt kan je elkaar nu wel of net niet passeren?!

Richting de Kievit een lang wegvak waarin opeenvolging van boomvak, parkeren trapsgewijs wordt afgebouwd en rijbaan breder wordt, rijsnelheid zal oplopen parkeervakken in verlengde van de boomvakken positioneren waardoor meer een versmalling zal optreden wat de rijsnelheid ten goede komt.

Hoek Kievit Karekiet, bocht richting parkeerveld Kievit, rijbaan te smal om elkaar te kunnen passeren boomvak smaller Rechtstand Karekiet Rijbaan bij entree (evenals Koekoek) versmallen tot minimale breedte van 5 meter, parkeren richting rijbaan, looppad achter parkeren langs. Boomvak aan Kievit iets verleggen, geeft betere zichthoek in bocht en versmald toegang Karekiet.

Juridische consequenties
Voor de Koekoek, Kievit en Karekiet is krachtens een verkeersbesluit de status woonerf ingesteld. Met deze wijziging van de inrichting gaat deze status niet verloren.

Volgens het RVV 1990/ BABW moeten de stoepen wel a-niveau liggen met de rijbaan. Dit is alleen ter hoogte van de parkeerconcentratie op de Koekoek het geval.

Je kan je afvragen of daardoor sprake is van een scheiding van verkeerssoorten? In dit geval is het de parkeerconcentratie die de scheiding tot stand brengt. De verhoogde stoep daarachter heeft geen invloed op het gebruik van het erf en dus niet van belang in de vraag of een woonerf op deze plek houdbaar zou zijn.

De banden die verder in dit plan worden toegepast worden om andere redenen toegepast dan het scheiden van verkeerssoorten. Daarom is en blijft het woonerf een woonerf.

Ter vergelijking uitgangspunten inrichting 30 km gebied: Bord 30 km en een inrichting door middel van drempels (aanbevolen onderlinge afstand van 70 meter) die deze snelheid ook afdwingt.

Wat betreft de parkeervakken, tegel met P is verplicht.

Conclusie
Door het parkeren te optimaliseren en bomen betere groeikansen te geven is het gebruik van banden plaatselijk toegestaan. De buurt blijft een woonerf. In het klassieke woonerf worden immers ook regulerende maatregelen genomen om het verkeer te begeleiden dan wel parkeren te concentreren en dus een betere verblijfskwaliteit.

De toepassing van andere materialen, met als uitgangspunt hetzelfde argument, reguleren verkeer, kan niet de aanleiding zijn om van verkeersregime te veranderen.

De enige aanleiding om van verkeersregiem te veranderen zou het scheiden van verkeerssoorten zijn ten behoeve van de verkeersveiligheid. De toepassing van banden wordt in dit project echter gemaakt om te voorkomen dat de auto op bepaalde plaatsen komt. Niet om te voorkomen dat voetgangers geen gebruik meer van de rijbaan zouden mogen maken.