Deelgemeente Hoogvliet Rotterdam
Bewonersbrief woonerf Koekoek, Kievit en Karekiet
Aanleiding
Aan dS+V, Verkeer en Vervoer is advies gevraagd inzake de nieuwe
inrichting Koekoek, Kievit, Karekiet nadat bewoners hebben geklaagd
over die nieuwe inrichting. De dS+V heeft niet eerder getoetst.
Uitgangspunten
Verkeersveiligheid, bereikbaarheid, snelheidsremmende maatregelen,
eenheid in vormen, herkenbare parkeergelegenheid, boomgroeikansen.
Probleemstelling klassiek woonerf
Parkeergelegenheid -vs- bereikbaarheid,
A-niveau- inrichting, parkeren kan overal,
Rijsnelheid,
Boomgroeikansen.
Autobezit neemt toe, veranderende gezinsfase, vaak tekort aan
parkeergelegenheid.
Door foutparkeren wordt de bereikbaarheid van de wijk door
hulpdiensten bemoeilijkt. Bomen zijn te krap ingestraat en hebben
daardoor nauwelijks (over-) leefkansen door verharding die in principe
te dicht bij de boom ligt.
Doel
Door het toepassen van banden kunnen boomspiegels en parkeerplaatsen
worden gecombineerd waardoor de buitenruimte beter wordt ingedeeld.
Hierdoor zijn er minder elementen nodig om verkeer te reguleren (denk
aan biggenruggen, stootbanden, en boomkransen, plantenbakken) en wordt
het beheer en schoonmaak van de buitenruimte vereenvoudigd.
Toets inpassing op Koekoek, Kievit en Karekiet
Entree Koekoek breder dan nodig inpassen loopzone achter geparkeerde
autos langs.
Aan de Koekoek zijn banden en biggenruggen toegepast, dubbelop kiezen!
Markering van de parkeervakken met witte strepen oogt erg dominant kan
subtieler, bv. kattenogen, alleen witte stenen op hoeken, zwarte of
grijze strek tussen parkeervakken.
Boogstralen en rijbaanbreedte niet consequent doorgevoerd, verwachting
en inschatting van de weggebruiker wordt daardoor bemoeilijkt kan je
elkaar nu wel of net niet passeren?!
Richting de Kievit een lang wegvak waarin opeenvolging van boomvak,
parkeren trapsgewijs wordt afgebouwd en rijbaan breder wordt,
rijsnelheid zal oplopen parkeervakken in verlengde van de boomvakken
positioneren waardoor meer een versmalling zal optreden wat de
rijsnelheid ten goede komt.
Hoek Kievit Karekiet, bocht richting parkeerveld Kievit, rijbaan te
smal om elkaar te kunnen passeren boomvak smaller
Rechtstand Karekiet Rijbaan bij entree (evenals Koekoek) versmallen
tot minimale breedte van 5 meter, parkeren richting rijbaan, looppad
achter parkeren langs. Boomvak aan Kievit iets verleggen, geeft betere
zichthoek in bocht en versmald toegang Karekiet.
Juridische consequenties
Voor de Koekoek, Kievit en Karekiet is krachtens een verkeersbesluit
de status woonerf ingesteld. Met deze wijziging van de inrichting gaat
deze status niet verloren.
Volgens het RVV 1990/ BABW moeten de stoepen wel a-niveau liggen met
de rijbaan. Dit is alleen ter hoogte van de parkeerconcentratie op de
Koekoek het geval.
Je kan je afvragen of daardoor sprake is van een scheiding van
verkeerssoorten? In dit geval is het de parkeerconcentratie die de
scheiding tot stand brengt. De verhoogde stoep daarachter heeft geen
invloed op het gebruik van het erf en dus niet van belang in de vraag
of een woonerf op deze plek houdbaar zou zijn.
De banden die verder in dit plan worden toegepast worden om andere
redenen toegepast dan het scheiden van verkeerssoorten. Daarom is en
blijft het woonerf een woonerf.
Ter vergelijking uitgangspunten inrichting 30 km gebied:
Bord 30 km en een inrichting door middel van drempels (aanbevolen
onderlinge afstand van 70 meter) die deze snelheid ook afdwingt.
Wat betreft de parkeervakken, tegel met P is verplicht.
Conclusie
Door het parkeren te optimaliseren en bomen betere groeikansen te
geven is het gebruik van banden plaatselijk toegestaan. De buurt
blijft een woonerf. In het klassieke woonerf worden immers ook
regulerende maatregelen genomen om het verkeer te begeleiden dan wel
parkeren te concentreren en dus een betere verblijfskwaliteit.
De toepassing van andere materialen, met als uitgangspunt hetzelfde
argument, reguleren verkeer, kan niet de aanleiding zijn om van
verkeersregime te veranderen.
De enige aanleiding om van verkeersregiem te veranderen zou het
scheiden van verkeerssoorten zijn ten behoeve van de
verkeersveiligheid. De toepassing van banden wordt in dit project
echter gemaakt om te voorkomen dat de auto op bepaalde plaatsen komt.
Niet om te voorkomen dat voetgangers geen gebruik meer van de rijbaan
zouden mogen maken.