Ingezonden persbericht
EXPERTISE- EN INNOVATIECENTRUM
BINNENVAART
PERSBERICHT
06 november 2009
Subsidieregeling Innovatie Binnenvaart 2009: een groot succes!
De Subsidieregeling Innovatie Binnenvaart (SIB) voor 2009 is een groot succes gebleken. De regeling is medio februari
van dit jaar open gegaan en op dit moment is bijna het gehele beschikbare subsidiebedrag van 2 miljo en toegekend
aan kansrijke innovatieprojecten. De regeling biedt subsidie aan kansrijke, innovatieve projecten in de binnenvaart op
thema's als logistiek en nieuwe markten, overslagtechnieken, vermindering van luchtemissies en brandstofgebruik,
scheepstechniek, ICT en informatiestromen, onderwijs en beveiliging.
Bij de uitvoering van de SIB werken het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) en SenterNovem samen.
De opdrachtgever is het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart vormt o.a. het programmabureau voor de regeling en is
verantwoordelijk voor het informeren over de subsidieregeling, het initiëren van innovatieprojecten, het adviseren over
innovaties, het organiseren van een eventuele expertgroep voor een idee en het begeleiden van de ondernemer naar
een projectvoorstel als onderdeel van zijn subsidieaanvraag. Daarnaast koppelt het EICB, indien gewenst, benodigde
businesspartners, experts of launching customers aan het project en organiseert het de adviserende Innovatieraad
Binnenvaart. De contactgegevens van het EICB zijn: www.eicb.nl , telefoonnummer (010) 798 98 30 of per e-mail
eicb@binnenvaart.nl.
SenterNovem voert de regeling uit, dat wil zeggen dat de subsidieaanvragen bij SenterNovem ingediend moeten
worden. SenterNovem neemt namens de Minister een beslissing over de aanvragen en draagt zorg voor de financiële
afhandeling. Voor vragen kunt u contact opnemen met: het Secretariaat Maritiem Transport en Luchtkwaliteit,
telefoonnummer: (070) 373 53 39, e-mail: Innovatiebinnenvaart@senternovem.nl
Het EICB verwacht dat er weer een aanzienlijk subsidiebedrag beschikbaar komt voor de Subsidieregeling Innovatie
Binnenvaart in 2010. Het EICB raadt ondernemers die van deze subsidies gebruik willen maken daarom aan om nu
contact op te nemen met het EICB en SenterNovem in de aanloop naar 2010.
Het EICB heeft een groot deel van de toegekende subsidieprojecten voor de SIB in 2009 begeleid, te weten:
Dual Fuel motor voor de binnenvaart (G.C.M. Deen Shipping Holding B.V.)
Dual Fuel motoren werken op een mengsel van brandstoffen. In het geval van diesel en LNG (vloeibaar aardgas) gaat
het om een mengverhouding van 80% aardgas en 20% diesel. De voordelen van Dual Fuel zijn emissiereducties,
rentabiliteit van de technieken en minder onderhoud. Deen Shipping, Pon Power en INEC zullen een door Pon
ontwikkelde gasstraat toepassen voor de binnenvaart. De Dual Fuel techniek zal binnen dit project verder ontwikkeld
worden om naadloos toegepast te kunnen worden voor de binnenvaartschepen. De uitdaging ligt niet alleen in het
oplossen van de technologische uitdagingen, maar ook in het aanpassen van de huidige wet- en regelgeving om het
varen met aardgas aan boord geregeld te krijgen in de Europese binnenwateren.
Ontwikkeling lichtgewicht klein schip: De Q-Barge (B.V. Beheermaatschappij Anton van Megen)
Het te ontwikkelen vaartuig, de Q-Barge betreft een geavanceerde kruising tussen een bak en een schip van 45 bij 5,70
meter, waarmee in dagdienst gevaren zal worden. Het vaartuig moet zodanig ontworpen en gebouwd zijn dat zowel
enkelvoudig zelfstandig (zonder duwboot) op de kleine vaarwegen gevaren kan worden, als zowel meervoudig in
koppelverband op de grote vaarwegen. Door de relatieve eenvoud van het concept - minimalisering van het gewicht van
Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart is een gezamenlijk initiatief van: Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (C.B.R.B.),
Kantoor Binnenvaart, Vereniging van Duw- en Sleepbooteigenaren Rijn en IJssel en Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer (K.S.V.)
het kleine schip in combinatie met maximalisering van het laadgewicht - is het schip met betrekking tot de ladingeenheid
multifunctioneel. Het ontwerp van de Q-Barge is energiezuinig omdat het scheepsgewicht extreem omlaag wordt
gebracht door volledige focus op de logistieke functie en door het toepassen van lichte hoogwaardige staalsoorten en
composiet. Verder is de Q-Barge ook energiezuinig vanwege de vaar-optimalisator, dit is een computerprogramma dat
speciaal ontwikkeld wordt.
Vracht door de gracht (Exploitatie B.V. Mokum Mariteam I/o)
Mokum Mariteam is een samenwerkingsverband van bedrijven die betrokken zijn in het (goederen)vervoer van de
Amsterdamse binnenstad. Het doel van het project "vracht door de gracht" is het gebruikmaken van het water in plaats
van de weg. Dit wordt gerealiseerd door een nieuw logistiek concept te introduceren en dit uit te voeren door een nieuw
te bouwen grachtenschip van 50 ton laadvermogen. Dit schip moet in staat zijn met schone, slimme en stille
scheepsmotoren in een (modulair) cascadesysteem fijnmazige goederendistributie en retourlogistiek te verzorgen.
Opleiding schipper rondvaart (Canal Company B.V.)
De opleiding schipper rondvaart is een geheel nieuwe opleiding specifiek gericht op de (dag)passagiersvaart. Tijdens de
opleiding staat naast nautisch vakmanschap ook gastheerschap centraal. Deze combinatie is uniek en zal voor het eerst
in de praktijk worden gedemonstreerd. Deze innovatie op onderwijsgebied zal op haar beurt weer leiden tot innovatie in
toerisme. De nieuwe lichting rondvaartschippers is geschoold in gastheerschap, wat zal leiden tot een verbetering van
het geboden product in het bijzonder en de rondvaart en het toerisme in het algemeen. Dit zal de kwaliteit van het
toerisme ten goede komen.
Noot voor de redactie (