Einde recessie niet zichtbaar in stemming

Amsterdam, 06 november 2009

De recessie is volgens het ING Economisch Bureau voorbij. Consumenten blijven desondanks negatief gestemd over de economie. Waarschijnlijk omdat de recessie op de arbeidsmarkt nog niet voorbij is.

De meeste consumenten lijken nog niet overtuigd te zijn van het prille economische herstel dat is ingezet. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van donderdag. De meerderheid van de 57.900 respondenten is negatief gestemd over de economie. Bijna de helft (47%) vindt dat de economie er matig tot slecht voorstaat en 8% noemt de situatie zelfs zeer slecht. Een derde (33%) van de respondenten is neutraal, terwijl een op de acht (12%) de economie positief beoordeelt. Per saldo is de stemming negatief.

Minder somber sentiment

De stemming over de economie is weliswaar negatief, maar er treedt geleidelijk verbetering op ten opzichte van eerder dit jaar. In februari was nog driekwart (73%) negatief over de economie (tegen 55% nu). Tegenover elke optimist stonden toen acht pessimisten. Inmiddels zijn dat er nog maar vier. Het dieptepunt van het economisch sentiment viel samen met het zwaartepunt van de recessie. De economie kreeg de grootste klap in het eerste kwartaal van dit jaar, met een krimp van 2,7% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2008.

Recessie voorbij, maar zo voelt het nog niet

Consumenten mogen dan negatief zijn, de cijfers over de economische groei in het derde kwartaal - die volgende week bekend worden - vallen hoogt waarschijnlijk positief uit. Dat is althans de verwachting van het ING Economisch Bureau .Wij gaan uit van een economische groei van 0,5% ten opzichte van het tweede kwartaal, wat een einde zal brengen aan vijf kwartalen recessie. Dat de stemming onder consumenten nog negatief is, komt door de naweëen van de recessie. De werkloosheid loopt nog altijd op en de overheid heeft een flink tekort weg te werken. De verbetering van de economie zal ook met een vertraging doorwerken op de arbeidsmarkt en in de overheidsfinanciën - en dus met een vertraging voelbaar worden.

© 2009 ING Economisch Bureau