PERSBERICHT
Utrecht, 6 november 2009
Onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' van Capgemini Consulting:
Facilitaire Kengetallen Gemeenten
Groeiende aandacht voor duurzaamheid en digitalisering bij gemeenten
Groeiende aandacht voor duurzaamheid bij gemeenten
Steeds meer Nederlandse gemeenten vinden duurzaamheid van huisvestiging belangrijk. Dit blijkt
uit het twaalfde onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' van Capgemini Consulting. In het
uit het twaalfde onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' van Capgemini Consulting.
rapport, waarin onderzoek naar het onderdeel duurzaamheid in nauwe samenwerking met bbn
(bureau bouwcoördinatie Nederland) adviseurs is uitgevoerd, komt echter ook naar voren dat
beleidsdoelstellingen met betrekking tot duurzaamheid niet altijd in concrete acties worden
vertaald. Verder blijkt dat investeren in digitalisering zijn vruchten afwerpt: de kosten voor het
vertaald. Verder blijkt dat investeren in digitali de kosten voor het
implementeren van documentmanagement zijn lager dan gemiddeld bij gemeenten waar
digitalisering is geïmplementeerd.
Het onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' is op vrijdag 6 november 2009 gepresenteerd op
`Facilitaire Kengetallen Gemeenten' p vrijdag 6 november 2009
het jaarlijkse Facility Management congres. Dr. Jaap Uijlenbroek, directeur-generaal Organisatie en
het jaarlijkse Facility Management congres. Dr. Jaap Uijlenbroek, eneraal Organisatie en
Bedrijfsvoering Rijk van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, heeft het
inisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
onderzoek in ontvangst genomen.
Duurzaamheid
Gemeenten vinden, net als vorig jaar, duurzaamheid van huisvesting belangrijk. Een ruime meerderheid
, net als vorig jaar, duurzaamheid van huisvesting belangrijk. Een ruime meerderheid
van de respondenten (69%) heeft beleidsdoelstellingen op het gebied van duurzaam bouwen
heeft beleidsdoelstellingen op van duurzaam bouwen
geformuleerd. Dat het nodige nog gedaan moet worden, blijkt uit het feit dat nog niet alle respondenten
nog gedaan moet worden feit dat nog niet alle respondenten
het klimaatakkoord hebben vertaald in concrete doelstellingen. Een aantal gemeenten heeft überhaupt
limaatakkoord hebben vertaald in concrete doelstellingen. Een aantal gemeenten
geen doelstellingen geformuleerd. Wel blijkt dat grote en stedelijke gemeenten vaker
geen doelstellingen geformuleerd. Wel blijkt dat grote en stedelijke gemeenten
beleidsdoelstellingen hebben geformuleerd dan middelgrote gemeenten. Bij grote- en stedelijke
beleidsdoelstellingen hebben geformuleerd dan middelgrote gemeenten. Bij grote
gemeenten heeft 71% beleidsdoelstellingen geformuleerd, bij middelgrote gemeenten is dit 60%.
gemeenten heeft 71% beleidsdoelstellingen geformuleerd, bij middelgrote gemeenten is dit 60%.
Op de vraag of de respondenten het voornemen hebben om wijzigingen in de huisvestingssituatie aan te
het om wijzigingen in de huisvestingssituatie aan te
brengen, blijkt dat 67% van de respondenten dit binnen nu en vijf jaar van plan zijn. Kortom, er liggen
brengen, blijkt dat 67% van de respondenten dit binnen nu en vijf jaar van plan Kortom, er liggen
voldoende kansen om op het gebied van duurzaamheid en milieu veel verbeteringen te realiseren.
voldoende kansen om op het gebied van duurzaamheid en milieu veel verbeteringen te realiseren.
Digitalisering
Opvallend in het onderzoek is dat de kosten voor documentmanagement lager zijn bij gemeenten waar
Opvallend in het onderzoek is dat de kos lager zijn bij gemeenten
de digitalisering is geïmplementeerd. De werkplekkosten bij een gemeente waar het digitaliseringsbeleid
is ontwikkeld zijn 2.451,- terwijl de kosten bij een gemeente waar het digitaliseringsbeleid niet is
terwijl de kosten bij een gemeente waar het digitaliseringsbeleid
PERSBERICHT
PERSBERICHT
ontwikkeld ruim 3.399,- per werkplek bedragen. Frappant is dat het onderdeel documentreproductie
per werkplek bedrag Frappant is dat het onderdeel documentreproductie
binnen dit thema geen afname in hoeveelheden en kosten laat zien. Minder papier in document
georiënteerde organisaties lijkt dan ook ver weg.
georiënteerde organisaties lijkt dan ook ver weg.
Meer informatie over het onderzoek is te verkrijgen bij Carla Zillig, via 030- 6898101 of
Meer informatie over het onderzoek is te verkrijgen bij Carla Zillig, via
carla.zillig@capgemini.com.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn
klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-,
klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting
technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij
en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij
werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business ExperienceTM - samen
en onderscheidende manier the Collaborative Business Experience
met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van
zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van
het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste balans te bieden in het beste
talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te
talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te
creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan
creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan
90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer
t. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer
informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
www.nl.capgemini.com
EINDE PERSBERICHT
Cap Gemini Nederland