Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 6 november 2009

Onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' van Capgemini Consulting: Facilitaire Kengetallen Gemeenten
Groeiende aandacht voor duurzaamheid en digitalisering bij gemeenten Groeiende aandacht voor duurzaamheid bij gemeenten

Steeds meer Nederlandse gemeenten vinden duurzaamheid van huisvestiging belangrijk. Dit blijkt uit het twaalfde onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' van Capgemini Consulting. In het uit het twaalfde onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' van Capgemini Consulting. rapport, waarin onderzoek naar het onderdeel duurzaamheid in nauwe samenwerking met bbn (bureau bouwcoördinatie Nederland) adviseurs is uitgevoerd, komt echter ook naar voren dat beleidsdoelstellingen met betrekking tot duurzaamheid niet altijd in concrete acties worden vertaald. Verder blijkt dat investeren in digitalisering zijn vruchten afwerpt: de kosten voor het vertaald. Verder blijkt dat investeren in digitali de kosten voor het implementeren van documentmanagement zijn lager dan gemiddeld bij gemeenten waar digitalisering is geïmplementeerd.

Het onderzoek `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' is op vrijdag 6 november 2009 gepresenteerd op `Facilitaire Kengetallen Gemeenten' p vrijdag 6 november 2009 het jaarlijkse Facility Management congres. Dr. Jaap Uijlenbroek, directeur-generaal Organisatie en het jaarlijkse Facility Management congres. Dr. Jaap Uijlenbroek, eneraal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, heeft het inisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderzoek in ontvangst genomen.

Duurzaamheid
Gemeenten vinden, net als vorig jaar, duurzaamheid van huisvesting belangrijk. Een ruime meerderheid , net als vorig jaar, duurzaamheid van huisvesting belangrijk. Een ruime meerderheid van de respondenten (69%) heeft beleidsdoelstellingen op het gebied van duurzaam bouwen heeft beleidsdoelstellingen op van duurzaam bouwen geformuleerd. Dat het nodige nog gedaan moet worden, blijkt uit het feit dat nog niet alle respondenten nog gedaan moet worden feit dat nog niet alle respondenten het klimaatakkoord hebben vertaald in concrete doelstellingen. Een aantal gemeenten heeft überhaupt limaatakkoord hebben vertaald in concrete doelstellingen. Een aantal gemeenten geen doelstellingen geformuleerd. Wel blijkt dat grote en stedelijke gemeenten vaker geen doelstellingen geformuleerd. Wel blijkt dat grote en stedelijke gemeenten beleidsdoelstellingen hebben geformuleerd dan middelgrote gemeenten. Bij grote- en stedelijke beleidsdoelstellingen hebben geformuleerd dan middelgrote gemeenten. Bij grote gemeenten heeft 71% beleidsdoelstellingen geformuleerd, bij middelgrote gemeenten is dit 60%. gemeenten heeft 71% beleidsdoelstellingen geformuleerd, bij middelgrote gemeenten is dit 60%.

Op de vraag of de respondenten het voornemen hebben om wijzigingen in de huisvestingssituatie aan te het om wijzigingen in de huisvestingssituatie aan te brengen, blijkt dat 67% van de respondenten dit binnen nu en vijf jaar van plan zijn. Kortom, er liggen brengen, blijkt dat 67% van de respondenten dit binnen nu en vijf jaar van plan Kortom, er liggen voldoende kansen om op het gebied van duurzaamheid en milieu veel verbeteringen te realiseren. voldoende kansen om op het gebied van duurzaamheid en milieu veel verbeteringen te realiseren.

Digitalisering
Opvallend in het onderzoek is dat de kosten voor documentmanagement lager zijn bij gemeenten waar Opvallend in het onderzoek is dat de kos lager zijn bij gemeenten de digitalisering is geïmplementeerd. De werkplekkosten bij een gemeente waar het digitaliseringsbeleid is ontwikkeld zijn 2.451,- terwijl de kosten bij een gemeente waar het digitaliseringsbeleid niet is terwijl de kosten bij een gemeente waar het digitaliseringsbeleid

PERSBERICHT
PERSBERICHT
ontwikkeld ruim 3.399,- per werkplek bedragen. Frappant is dat het onderdeel documentreproductie per werkplek bedrag Frappant is dat het onderdeel documentreproductie binnen dit thema geen afname in hoeveelheden en kosten laat zien. Minder papier in document georiënteerde organisaties lijkt dan ook ver weg.
georiënteerde organisaties lijkt dan ook ver weg.

Meer informatie over het onderzoek is te verkrijgen bij Carla Zillig, via 030- 6898101 of Meer informatie over het onderzoek is te verkrijgen bij Carla Zillig, via carla.zillig@capgemini.com.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business ExperienceTM - samen en onderscheidende manier the Collaborative Business Experience met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer t. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com. www.nl.capgemini.com

EINDE PERSBERICHT