Ingezonden persbericht


Persbericht
Rotterdam, 6 november 2009

Strategie V&D wederom succesvol

Het derde jaar van groei in marktaandeel en stijgende klantwaardering bevestigt de succesvolle 5-jaren strategie gestart in 2007.

"V&D is sterker dan ooit op weg naar herstel", aldus Mark McKeon tijdens de persbijeenkomst in de recent vernieuwde flagshipstore V&D Rotterdam Centrum. "Ondanks een moeilijke retailmarkt heeft V&D de afgelopen 12 maanden het marktaandeel zien groeien met een stijgende klantwaardering. De strategie van vernieuwing van onze winkels en de introductie van exclusieve A-merken heeft bewezen succesvol te zijn", benadrukt McKeon. In 2010 zal de vernieuwing van alle 62 V&D's zijn voltooid. Met de meerderheid van de winkels vernieuwd (43 eind 2009), is het resultaat van de investeringen zichtbaar. "Mede dankzij vernieuwing van ons productassortiment en het verbeteren van onze service door de toewijding van onze medewerkers", bevestigt McKeon. "Nu we ruim halverwege ons investeringsprogramma zijn, vinden we het tijd om de positieve voortgang te delen. Onze Multi Channel strategie wordt ondersteund door de benoeming van reclame bureau Y&R in het komende jaar. We starten in het voorjaar met een tv-campagne die de nieuwe positie van het V&D merk weergeeft. Onze doelstelling is om in 2011 het marktleiderschap in de meeste productgroepen te bereiken om ons vervolgens in 2012 te richten op mogelijke expansie".

V&D springplank voor expansie shop-in-shops A-merken Introducties van exclusieve merken in V&D zijn succesvol. Door dit succes zullen veel A-merken landelijk worden uitgebreid; Apple, Desigual, Bandolera, Jane Norman, Jack and Jones, Springfield, Sabon, Accessorize, SPS en Didi zullen volgend jaar in meer V&D's openen. La Senza opent dit jaar nog shop-in-shops in V&D's in Alkmaar, Arnhem, Den Haag, Utrecht. V&D maakt verder bekend dat Mango ook voor het einde van het jaar in V&D Den Haag en V&D Maastricht zal komen. In 2010 worden er nog mogelijk 10 shop-in-shop's van Mango uitgerold.

Website vd.nl op weg naar omzet gelijk aan grootste V&D winkel De resultaten van de website, nu een jaar online, zijn zeer positief. Met een start van 100.000 unieke bezoekers per maand naar 250.000 unieke bezoekers per week, is de top in groei nog niet bereikt. "Steeds meer klanten bestellen online. De website draait nu een omzet van een gemiddelde winkel en we verwachten in 2010 deze groei door te kunnen zetten naar een omzet die gelijk is aan de grootste V&D winkel", aldus McKeon. In 2010 wordt het assortiment verder uitgebreid en zullen meer A-merken online verkrijgbaar zijn. In december kan de klant voor het eerst ook gedeeltelijk met Air Miles betalen. Naast de positieve ontwikkeling bij vd.nl is ook het assortiment bij LaPlace@home uitgebreid. McKeon: "De formule van het gemak door online een breed assortiment aan verse kant-en-klare gerechten te kunnen bestellen, is de kracht van laplace.nl."

V&D en La Place in 2010
Internationale samenwerkingsverbanden met de warenhuizen Manor (Zwitserland) en Debenhams (Engeland) zullen worden geïntensiveerd. "We zullen in 2010 meer joint-buying inkopen in fashion, wonen en accessoires. Zo brengen we betaalbare internationale fashion binnen handbereik bij V&D." Daarnaast zal V&D haar 'Good Better Best' prijsstrategie uitbreiden. De collectie Vaste Lage Prijs producten zal toenemen om met name ook in het prijssegment de scherpste prijs-kwaliteit neer te zetten. Komend jaar zal V&D haar Verantwoord en Duurzaam strategie voortzetten en van 5% van alle V&D producten in 2009 zal in 2010 10% van alle V&D producten duurzaam zijn. Niet alleen de fashioncollecties, maar warenhuisbreed alle productgroepen.

Over V&D
In 2007 is begonnen aan de restyling van V&D in de vestiging V&D Kalverstraat Amsterdam. Hetzelfde jaar is de nieuwe vestiging V&D Doetinchem geopend. In deze vestigingen is een nieuwe corporate huisstijl gelanceerd en zijn nieuwe A-merken shops toegevoegd. Ook is het productassortiment flink vernieuwd en aangescherpt. Inmiddels heeft V&D 2.200 verschillende shops van A-merken. Met de opening van de vestiging V&D Zeist op 19 november zijn 40 van de 62 vestigingen gerebrand. Eind 2010 zullen alle warenhuizen van V&D in nieuwe look & feel zijn omgetoverd. V&D is onderdeel van de retailgroep Maxeda. Met 62 vestigingen en ruim 11.000 medewerkers is V&D de grootste warenhuisorganisatie in Nederland. V&D ontvangt per week gemiddeld 1.8 miljoen bezoekers. Via www.vd.nl zijn producten online te bestellen. La Place is de succesvolle restaurantformule van V&D met meer dan 200 locaties in de V&D warenhuizen, langs snelwegen, in winkelcentra en op de stations. De restaurant- en traiteurformules van V&D hebben zich de afgelopen eenentwintig jaar bewezen als buitengewoon innovatief en hebben zich ontwikkeld tot een publiekstrekker van formaat. De concepten zijn in eigen huis ontwikkeld en behoren tot de top van de publiekscatering in Europa. La Place-restaurants trekken samen meer dan vijfendertig miljoen bezoekers per jaar. Alle gerechten en producten van La Place zijn huisgemaakt. Er wordt uitsluitend gewerkt met verse, bij voorkeur biologische ingrediënten, die elke morgen in alle vroegte worden aangeleverd. Via www.laplace.nl zijn veel gerechten en producten online te bestellen.

Over V&D Rotterdam Beursplein
Met 1.700 extra m2 heeft V&D Rotterdam veel nieuwe A-merken toegevoegd in het Young Fashion segment met onder andere Mango, Pepe Jeans, Jack & Jones , Lee Cooper en Freesoul. Andere nieuwe shop-in-shops (totaal 19!) zijn van Bandolera, Witteveen, Twin Life, Fellows, Maidenform, Columbia Sports, Toddler, Only play, Noppies, Marjolein Bastin en Puma Bodywear. Dixons toont als primeur op 6 november een geheel gerestylde shop-in-shop. Exclusiviteit is er ook te vinden bij V&D. Merken die internationale faam hebben bereikt, doen via V&D haar exclusieve entree op de Nederlandse markt. Na Warehouse, Oasis, Jane Norman en Sephora wordt La Senza aan dit rijtje toegevoegd. Het sensuele internationale lingeriemerk heeft via V&D Rotterdam het Nederlandse publiek bereikt. La Place Express toont in Rotterdam de vernieuwing in meeneemmaaltijden & La Place Café is het vernieuwd concept van La Place. Nu twee maanden na de opening op 10 september, draait de winkel gemiddeld 15% meer omzet.