Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 5 november 2009 (landelijke goednieuwsdag)

Het goede nieuws over cultuur en onderwijs:
Gecertificeerde cultuurcoördinatoren zetten cultuur op kaart in onderwijs

Op deze landelijke goednieuwsdag 2009 is er ook goed nieuws over cultuur in het basisonderwijs. Op ruim 80 procent van de 7000 basisscholen blijkt nu een cultuurcoördinator actief, tegen een ruime 60 procent in 2006. Bovendien zijn er nu ruim 3000 cultuurcoördinatoren gecertificeerd, tegen nog slechts enkele honderden in 2006. Uit een analyse van Sardes blijkt verder dat scholen met zulke gecertificeerde cultuurcoördinatoren verder gevorderd zijn bij het ontwikkelen van een samenhangend cultuureducatief programma en het maken van een cultuureducatiebeleid. Uit recent onderzoek (Oberon/Sardes) blijkt dat steeds meer basisscholen een cultuurcoördinator hebben: ruim 80 procent van de 7000 scholen in het primair onderwijs. In 2006 was dit nog maar tweederde van de scholen. Bovendien werken scholen verder aan het bevorderen van de deskundigheid van hun leraren op het gebied van cultuureducatie. Onlangs ontving de 3000ste cultuurcoördinator een certificaat van de cursus Interne Cultuurcoördinator (ICC). Een meerjarig door OCW gefinancierd project is erop gericht om eind 2012 op iedere basisschool een gecertificeerde cultuurcoördinator te hebben.

Uit een ander recent onderzoek (Bureau ART) blijkt dat vrijwel alle gecertificeerde cultuurcoördinatoren tevreden zijn over de ICC-cursus die opleidt voor dit certificaat. Van deze interne cultuurcoördinatoren (ICC'ers) vindt 78% van dat men goed op weg is met cultuureducatie en verwacht ook dat de inhoud en aandacht voor cultuureducatie alleen maar beter zal worden. Het aantal uren dat cultuurcoördinatoren ter beschikking heeft voor uitoefening van de functie, loopt sterk uiteen: van nul geoormerkte uren tot 15 uur. Gemiddeld heeft een opgeleide cultuurcoördinator (dus gecertificeerde ICC'er) 2,7 uur per week beschikbaar, tegen 1,9 uur

Uit een secundaire analyse van Sardes blijkt dat er verschillen zijn tussen scholen waarvan een of meer personeelsleden de ICC-cursus hebben gevolgd en scholen zonder gecertificeerde ICC'ers. Scholen met gecertificeerde ICC'ers zijn verder gevorderd bij het ontwikkelen van cultuureducatie, zoals het werken met een gehele of gedeeltelijke doorgaande leerlijn (in 2005: 58% tegen 46% bij scholen zonder gecertificeerde cultuurcoördinator; in 2008 was vooral bij scholen met een ICC'er het aantal scholen met een volledig doorgaande leerlijn gestegen ) en met culturele projecten (tussen 2005 en 2008 gestegen van 11 naar 20%). Ook zijn ze verder met het maken van beleid met betrekking tot cultuureducatie: het vastleggen van een langetermijnvisie, coördinatie van cultuureducatie, het samenstellen van een aanbod dat is toegesneden op de eigen school, structurele samenwerking met andere basisscholen en culturele instellingen.

Zie http://po.cultuurcoordinator.nl/onderzoek, www.onderwijsnieuwsdienst.nl/index.php?mod=relink&id=48262 en www.goednieuwsdag.nl



Ingezonden persbericht