Ingezonden persbericht


Barneveld, 2 november 2009

Jasper van den Heuvel strijdt in de Euregiorally voor twee titels

Aanstaande zaterdag wordt in het Overijsselse Hengelo het startsein gegeven voor de laatste rally van het seizoen 2009. In de Conrad Euregiorally staan nog diverse kampioenschappen open. Jasper van den Heuvel en Martine Kolman liggen vol in de race om de twee belangrijkste titels: het Rallyclinic Dutch Open en de 'standaard' Groep N-categorie. Voor de laatste is een redelijke klassering al voldoende maar voor het algemeen Nederlands rallykampioenschap moeten alle registers worden opengetrokken.

Het Rallyclinic Dutch Open 2009 komt terecht bij Bernhard ten Brinke, Piet van Hoof of Jasper van den Heuvel. Het trio strijdt echter met ongelijke wapens. Ten Brinke heeft een recente Ford Focus WRC ter beschikking, een echte fabriekswagen waarmee vorig jaar nog in het WK werd gereden. Van Hoof vertrouwt op een in eigen stal geprepareerde, redelijk bejaarde, maar pijlsnelle Groep A Mitsubishi Evo. En Jasper van den Heuvel rijdt met een, direct van de straatversie afgeleide, Mitsubishi Evo 10. De technische verschillen zijn aanzienlijk en wat prestaties betreft moet een Groep N het vooral afleggen op acceleratie. Lange rechte stukken zijn derhalve een frustrerende aangelegenheid voor de Nederlandse kampioen van 2004. De samenstelling van de klassementsproeven en het weer zullen daarom doorslaggevend blijken te zijn en de vooruitzichten zijn niet al te rooskleurig. "Als het zaterdag op de eerste etappe van zes KP's droog is zijn we zo goed als kansloos tegen Bernhard ten Brinke. Dan is het overal volgas voor iedereen en is de moeilijkheidsfactor niet zo hoog. Als het echter regent zijn wij veel meer in beeld. Dan gaat het erom wie de auto in de bochten durft 'te laten staan' zoals dat heet (niet van het gas gaan, red.), en wie het beste bochten kan afsnijden. Daar ben ik behoorlijk goed in, mag ik wel zeggen", betoogt Van den Heuvel zonder overdrijven. Welnu, als het regent dan zal de stand aan het eind van de eerste dag dus wel eens verrassend kunnen zijn. Maar dan volgt er nog altijd een tweede dag en daar zijn de kansen aanzienlijk minder. "Op een proef als Bentelo heb je lange rechte halen van 900 tot 1200 meter. Daar gaan we het zeker afleggen tegen een World Rally Car en een Groep A-auto, zelfs als het regent. Op het industrieterrein Twentekanaal hebben we, schat ik, wel kans het tempo van de anderen te pareren. Die zondagse etappe gaat ons dus waarschijnlijk de das om doen", voorspelt de Barnevelder, die met gemengde gevoelens tegen de Euregiorally aan kijkt: "Wat mij betreft zou niet hier de beslissing in de kampioenschappen moeten vallen. Hij is aan de korte kant en dan ook nog eens slechts 6 verschillende KP's, verdeeld over twee dagen. Waarom wordt de Euregiorally niet met bijvoorbeeld de Vechtdal rallysprint gecombineerd? Dan krijg je echt een mooie wedstrijd. Hetzelfde geldt voor de combinatie Nederlandrally en de Veenendaal rallysprint. De KNAF zou daarbij het voortouw moeten nemen maar tot nu toe verandert er weinig. Ik zie ervan komen dat er zich volgend jaar nog weer minder vooraanstaande equipes voor het DRO gaan inschrijven". Willen Jasper van den Heuvel en Martine Kolman het Rallyclinic Dutch Open naar zich toe trekken dan zullen ze voor Bernhard ten Brinke moeten zien te finishen. Op Piet van Hoof mogen ze 2 posities toegeven. In het Groep N-klassement staat de equipe er riant voor, mits ze in Hengelo niet uitvallen. Stel dat concurrent Henk Vossen wint, dan is zelfs een 8e plaats nog voldoende voor de titel.

De Conrad Euregiorally start op zaterdag 7 november om 14.51 uur op parkeerterrein Thales in Hengelo (Ov). Na 6 KP's wordt de etappe om 20.00 uur afgesloten. Op zondag volgt de herstart om 9.18 uur en om 16.15 volgt het finishpodium. De totale lengte is 370 km, waarvan 160 km (13 KP's) voor het klassement tellen. -----------------------
(

Ingezonden persbericht