Ingezonden persbericht


26 oktober 2009

LTO-organisaties organiseren publiekscampagne voor imago melkveehouderij

Boer zoekt vrouw-boerin Agnes gezicht van imagocampagne: Melk. Donders belangriek!

De vakgroep Melkveehouderij van de drie land- en tuinbouworganisaties LTO Noord, ZLTO en LLTB organiseert komende maanden een publiekscampagne om het imago van zuivel en de melkveehouderij verder te versterken. Onder het motto 'Melk. Donders belangriek!' gaan melkveehouders in heel Nederland van 8 november tot en met 24 december (chocolade)melk verkopen aan burgers. Het verkoopmoment willen de melkveehouders benutten om met de burgers te praten over het belang van de Nederlandse melk voor de welvaart en het welzijn van Nederlanders. Boer zoekt vrouw-boerin Agnes is een van de gezichten van de actie. De opbrengsten van de melkverkoop doneren de LTO-organisaties aan de actie 'Serious Request' van 3FM.

Het doel van Serious Request 2009 is aandacht vragen voor de slachtoffers van malaria.

Met deze actie zetten de LTO-organisaties in op het versterken van het imago van zuivel en de melkveehouderij. Afgelopen maanden kregen melkveehouders steeds meer vragen over de waarde van melk, de positie van melkveehouders in de zuivelketen en in Europa, en over acties die melkveehouders onlangs hebben gevoerd. Met de publieksactie willen leden van LTO Noord, ZLTO en LLTB antwoord geven op deze vragen. Melk. Donders belangriek! communiceert op een publieksvriendelijke manier een brede boodschap. Boerin Agnes van de Ven, bekend van het televisiehit Boer zoekt Vrouw hierover. "Melk is lekker en belangrijk voor je gezondheid. Dat weten veel mensen al. Minder bekend is dat melk ook heel belangrijk is voor de Nederlandse economie. De zuivelexport draagt voor zo'n 5 miljard euro bij aan onze handelsbalans. Tienduizenden mensen verdienen hun boterham in de zuivel. Daarnaast zijn melkveehouders en hun koeien erg belangrijk voor het aanzien van Nederland. Koeien in de wei en weidelandschappen zijn een onderdeel van onze cultuur en burgers komen graag ontspannen op het platteland."

De melkveehouderij maakte afgelopen maanden een periode door met historisch lage prijzen voor boerderijmelk. De maatschappelijke discussie over deze ontwikkeling werd volgens voorzitter Siem Jan Schenk van de landelijke LTO-vakgroep Melkveehouderij regelmatig gevoerd op basis van onjuiste feiten en veronderstellingen. In de publiekscampagne komt hierom veel aandacht voor het aanreiken van de juiste feiten en cijfers. Schenk: "De campagne geeft ook antwoord op vragen over hoe onze melkprijs in elkaar zit, hoe die zich ontwikkelt en hoe die zich verhoudt tot de winkelprijzen. Door als melkveehouders het hele verhaal te vertellen, wordt het beeld bij de burger versterkt dat melk donders belangriek is."

De LTO-campagne trapt 8 november af met een boerenbenefietconcert in zalencentrum De Radstake in Heelweg (www.radstake.nl). Tijdens dit concert wordt al volop melk verkocht en zal het Nederlands kampioenschap 'melkvangen' worden georganiseerd. In de periode van 8 november tot aan de Kerst zoeken melkveehouders in heel Nederland burgers op. De actie eindigt op Kerstavond in Groningen waar dit jaar de 3FM Serious Request gehouden wordt. In de week dat 3FM vanuit het Glazen Huis in Groningen uitzendt, willen melkveehouders 24 uur per dag zes dagen lang melk en chocolademelk aan de bezoekers van dit event verkopen. Uiteindelijk gaan alle opbrengsten naar Serious Request 2009.

(