Blauw Research
---
Stieg Larsson dankt succes aan de Superpromoter
Rotterdam , 9 november 2009
De Millenium Trilogie van schrijver Stieg Larsson zijn een groot
succes. Wereldwijd zijn meer dan 12 miljoen boeken verkocht, in
Nederland stond de teller in juli al op¨500.000 exemplaren. Het debuut
van de Zweedse schrijver staat al meer dan een jaar in de Boeken
Top-60. Hoe kan het succes van een voorheen relatief onbekende auteur
worden verklaard? Is het een briljant boek, een uniek verhaal? Een
uitgekiende marketingstrategie? Uit onderzoek van Blauw Research
blijkt dat Larsson zijn succes te danken heeft aan zijn trouwe en
enthousiaste lezers.
Het succes van Stieg Larsson ontstaat via sociale netwerken
Het enthousiasme over de boeken van Stieg Larsson worden voornamelijk
via sociale netwerken verspreid en leidt uiteindelijk tot de hoge
verkoopaantallen. Bijna driekwart (73%) is aanraking gekomen met de
boeken doordat deze zijn aanbevolen (30%), er met familie of vrienden
over is gesproken (25%) of men er op internet over gelezen (18%).
Slechts één op de vijf (18%) had een advertentie van het boek gezien.
Superpromoter brengt enthousiasme over Stieg Larsson over aan eigen
netwerk
De personen die het boek is aanbevolen hebben dit in 70% van de
gevallen van een superpromoter ontvangen. Superpromoters zijn personen
die van nature met enthousiasme hun netwerk beïnvloeden en hier
succesvol in zijn. De superpromoters zijn meer enthousiast over het
boek, 36% geeft een 9 of 10 op een schaal van 1 tot 10 van
enthousiasme. Van de personen die van nature geen superpromoters zijn
geeft maar 18% een 9 of 10. Ruim drie op de tien (31%) heeft het boek
het afgelopen half jaar 3 keer of vaker aanbevolen, onder de niet
superpromoters was dit 15%.
Spanning, schrijfstijl en verhaallijnen maken de boeken bijzonder
Quotes van superpromoters:
Toegankelijke schrijfstijl, realistische en van deze tijd. Ook
voldoende diepgang en spanning.
De manier van verhalen vertellen, het grijpt je naar de strot en je
kunt het boek nauwelijks neerleggen. Heel knap!
Realistisch, rauw sommige passages. Snel geschreven, het wordt nergens
saai.
Quotes van niet-superpromoters:
Aparte manier van verhalen., Boeiend en spannend., Goed verhaal! goed
geschreven.
Over het onderzoek:
Voor dit onderzoek is een representatieve groep van 721 Nederlanders
ondervraagd van 16 jaar en ouder via het BlauwNL panel van Blauw
Research.