Oplevering vernieuwde binnenhaven Middelharnis
Toespraak | 09-11-2009 | Middelharnis | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Als staatssecretaris van Verkeer ben ik blij dat wij deze haven nu
nieuw leven hebben ingeblazen. Deze haven staat nu aan een nieuw
begin.
Maar ook als staatssecretaris van Water voel ik een speciale band met
deze plaats. Want Middelharnis heeft door haar geschiedenis een
bijzondere band met het water:
· In de 15e eeuw werd dit gebied ingepolderd. De platen en schorren
die regelmatig overspoeld werden, kwamen nu droog te liggen. Het land
was veroverd op de zee.
· Middelharnis heeft generaties lang van de zee geleefd, toen de
visserij hier tot begin vorige eeuw de belangrijkste inkomstenbron
was.
· Middelharnis leed ook grote verliezen in de strijd tegen het water.
De buitendijken van Goeree-Overvflakkee veranderden in gatenkaas
tijdens de ramzalige nacht van de watersnoodramp in 1953. Maarliefst
150 gaten werden er geslagen en met name de plaats Oude-Tonge werd
zwaar getroffen. Ruim 300 mensen komen hier om in de golven, dat was
zo'n 10 procent van de bevolking.
Deze plaats heeft zich goed van de watersnoodramp hersteld. Opnieuw
opgebouwd wat verloren ging. Zoals u dat ook deed toen deze haven in
2006 werd getroffen door een grote brand. De loods van Adco brandde
af en de 35 coasters van het bedrijf gingen naar andere locaties in
Nederland varen.
De vernieuwde havenkade die wij vandaag openen, vormt misschien wel
het sluitstuk van het herstel van de brand. Ik begreep in ieder geval
dat Adco overweegt om de coasters opnieuw aan te laten meren in
Middelharnis.
Dat zou goed nieuws zijn voor de haven en voor de economie van
Goeree-Overflakkee.
Maar havens als deze zijn niet alleen belangrijk voor de locale
economie. Zij zijn ook onmisbare schakels voor Nederland als land van
transport en logistiek. Voor Nederland als knooppunt van zakelijk
verkeer en goederenstromen. Binnen de logistieke sector is de
binnenvaart belangrijk: dertig procent van het goederenvervoer in
Nederland gebeurt per schip.
Wij danken dit hoge percentage aan ons uitgebreide netwerk van
vaarwegen. Maar ook aan onze moderne schepen en havens. Nederland
heeft zowel de grootste als de modernste vloot van Europa. We moeten
steeds opnieuw investeren om modern te blijven.
De toekomst vereist dat wij blijven investeren in de binnenvaart.
Zeker nu het aantal orders voor schippers vanwege de crisis
terugloopt. Als de economie weer aantrekt, moeten de schepen opnieuw
op volle kracht vooruit. Daarom geef ik met financiële middelen uit
het aanvullend beleidsakkoord een impuls aan de verbetering van
vaarwegen. Ik investeer de komende jaren 125 miljoen euro in de
versnelling van het onderhoud van vaarwegen.
Daarnaast investeren we in binnenhavens met de quick win regeling,
zoals we dat hier in Middelharnis hebben gedaan. Onderzoek heeft
uitgewezen dat het succes van de binnenvaart valt of staat bij de
aanwezigheid van voldoende natte bedrijventerreinen en
overslagcapaciteit. We investeren met deze regeling in maatregelen
die gemeenten en provincies snel kunnen nemen. Het zijn relatief
kleine maatregelen die een groot verschil maken.
De quick-winregeling is nu al een succes. Het totale budget van 112
miljoen euro is inmiddels volledig toebedeeld en alle provincies en
regio's hebben nieuw beleid ontwikkeld voor hun binnenhavens.
Dat de quick-winregeling tot snelle resultaten kan leiden, heeft u
hier in Middelharnis bewezen.
· In het najaar van 2008 werd het geld toegekend
· U bent mei van dit jaar begonnen met bouwen
· En vandaag staan we hier voor de oplevering van het eerste quick
win-project.
Middelharnis is koploper binnen de quick-winregeling. De vernieuwde
kadewal is een symbool van vertrouwen in de toekomst. Ik vind het een
eer om de vernieuwde haven straks te mogen openen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat