11 > Mededeling inzake stand van zaken Strategisch Partnerschap tussen
de EU en Latijns-Amerika
Mededeling inzake stand van zaken Strategisch Partnerschap tussen de EU en
Latijns-Amerika
EU-voorstel | 9 november 2009
Voorstel: Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de
Raad "De Europese Unie en Latijns Amerika: Globale actoren in
Partnerschap"
Datum Commissiedocument: 6 oktober 2009
* 1. Algemene gegevens
* 2. Essentie voorstel:
* 3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en
regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het
voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling,
subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de
financiële gevolgen in?
* 4. Nederlandse positie over de mededeling
1. Algemene gegevens
Nr. Commissiedocument: Com (2009) 495 final
Pre-lex:
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=198639
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board:
niet opgesteld
Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Latijns-Amerika; RAZEB (onder
Spaans Vz)
Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Buitenlandse Zaken
Naar boven
2. Essentie voorstel:
De mededeling geeft in eerste instantie de stand van zaken van het
Strategisch Partnerschap tussen de EU en de Latijns-Amerikaanse en
Caribische landen (LAC) sinds de aanvang in 1999. De mededeling richt
zich in het bijzonder op Latijns Amerika en het geeft enige brede
ideeën voor de toekomst, waarvan de belangrijkste zijn:
* De tweejaarlijkse EU-LAC toppen moeten meer focus krijgen en meer
actiegericht zijn waarbij gestreefd moet worden naar consistentie
met de EU-LAC Ministeriële ontmoetingen. Mondiale onderwerpen
zoals klimaat, drugs, migratie moeten daarbij aan de orde komen.
Ten behoeve van de komende EU-LAC top in mei 2010 wordt gepleit
voor bijzondere aandacht voor de gevolgen van de huidige
financiële crisis op werkgelegenheid en armoede, samenwerking op
het gebied van CO2-reductie.
* Regionale integratie: Het bevorderen van de regionale integratie
blijft belangrijk. De EU moet ter ondersteuning hiervan projecten
initiëren tussen landen of regio's door het instellen van een
concessioneel financieel instrument. Dit zal worden gefinancierd
uit het Development Cooperation Instrument (DCI). Dit instrument
zal uit de reguliere DCI-begroting tot 2013 worden gefinancierd.
* EU-LAC Foundation: Op basis van het in 2008 tijdens de EU-LAC Top
in Lima genomen besluit, wordt nu voorgesteld de stichting EU-LAC
Foundation op te zetten. Met deze stichting zouden het debat en de
initiatieven tussen de regio's zichtbaarder worden.
Naast de samenwerking en de dialoog tussen de EU en Latijns Amerika
stelt de mededeling dat het van belang is om meer landenspecifieke
samenwerkingsvormen op te zetten. Immers sommige landen hebben zich
inmiddels ontwikkeld tot middeninkomenlanden en daarmee zouden
initiatieven op het gebied van onderzoek en innovatie, onderwijs,
klimaat en cultuur zeer wel mogelijk zijn.
Naar boven
3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving
aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse
oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit
en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?
Subsidiariteit:
Voor Nederland staat vast dat het EU-ontwikkelingssamenwerkingsbeleid
t.a.v. Latijns Amerika met gebruikmaking van strategische
partnerschappen, associaties en financiele instrumenten effectief kan
zijn. De EU is het geschikte forum om deze initiatieven te ontplooien
als ook om een coherente werkwijze te verkrijgen. De mededeling is een
weergave van bestaand EU beleid t.a.v. de LAC en creert geen nieuwe
bevoegdheden maar beoogt synergie met andere geïnstitutionaliseerde
politieke besprekingen waarbij de EU of haar lidstaten partij zijn.
Subisdiariteit wordt daarom positief beoordeeld.
Proportionaliteit:
Ook de twee concrete initiatieven -LAIF en EU-LAC Foundation- worden
binnen bestaande beleidskaders genomen. Voor zover te beoordelen en
zolang de reikwijdte van de EU-LAC Foundation beperkt blijft, acht
Nederland de voorgestelde initiatieven proportioneel.
* De instelling van de LAIF (Latin American Investment Facility),
een concessioneel financieel instrument ter hoogte van EUR 100
mln. tot het jaar 2013.
Dit initiatief, geïnspireerd door Neighbourhood Investment Facility
(NIF), zal schenkingen van de EU verzamelen en beheren. LAIF fondsen
kunnen als hefboom werken om financiële instituten aan te moedigen om
projecten te financieren op de volgende gebieden:
1. infrastructuur (energie efficiency en hernieuwbare
energiesystemen, duurzaam transport, communicatie netwerken),
2. sociale en milieu sectoren incl. klimaatadaptatie,
3. stimuleren van groei in de private sector, vooral bij het MKB.
De Europese Commissie heeft dit voorstel reeds in het beheercomité van
het Development Cooperation Instrument (DCI) op 7 okt. voorgelegd. De
faciliteit wordt op 16 okt goedgekeurd met gekwalificeerde
meerderheid. De LAIF kan binnen de voorziene budgetten van het DCI
worden gefinancierd.
* De oprichting van een EU-LAC-Foundation is geen nieuw voorstel van
de Commissie maar werd al 2008 in de eindverklaring van de EU-LAC
Top in Lima opgenomen door regeringsleiders. Doelstelling en
structuur van de stichting worden sindsdien nog altijd uitgewerkt.
De stichting zal vermoedelijk op de EU-LAC Top in Madrid 2010
gelanceerd kunnen worden. Nederland heeft altijd gesteld dat de
reikwijdte van deze stichting beperkt moet zijn. De financiering
zal op vrijwillige basis plaatsvinden waarbij niet alleen de
Commissie en de EU-lidstaten maar ook de LAC een vrijwillige
bijdrage zullen leveren. Mocht Nederland een bijdrage leveren aan
deze stichting, dan ligt het in de rede dat zulks uit de BZ
begroting wordt gefinancierd.
Naar boven
4. Nederlandse positie over de mededeling
De mededeling sluit aan bij het Nederlandse beleid om de relaties met
het LAC op een zo positief mogelijk wijze te benaderen, waarbij
Nederland de uitgangspunten van EU ontwikkelingssamenwerking
ondersteunt, namelijk armoedebestrijding en het bevorderen van
duurzame economische en sociale ontwikkeling, inclusief het bereiken
van de Millennium Development Goals.
De mededeling zou aangegrepen dienen te worden om duidelijker
onderscheid te maken tussen de initiatieven die de EU met de gehele
LAC regio zou dienen te nemen en andere bestaande initiatieven:
* EU-initiatieven gericht op subregionale integratie, zoals
onderhandelingen m.b.t. de Andeslanden en landen in de
Midden-Amerikaanse regio,
* de strategische partnerschappen van de EU met Brazilië en met
Mexico en
* de EU-Associatie met Chili.
Voor het Koninkrijk is het ook van groot belang dat de Caribische
regio beter uit de verf komt dan nu. De regio is van belang voor het
bevorderen van de globale beleidsdoelstellingen van Nederland zoals de
mensenrechten, het klimaatbeleid, de drugsproblematiek en de
versterking van het multilaterale stelsel, met name ook de VN
instellingen. Ook biedt de regio veel kansen voor het bedrijfsleven.
Ten aanzien van LAIF en de beoogde beheer- en hefboomfunctie van het
financieringsinstrument ter bevordering van ontwikkeling in de
sectoren infrastructuur, sociaal beleid, klimaat en groei van o.a.
MKB, is Nederland positief.
De Nederlandse positie ten aanzien van de EU-LAC Foundation is
constructief kritisch. Nederland vindt dat de doelstellingen van deze
stichting duidelijk moeten worden gedefinieerd. De besprekingen
daarover zijn nog gaande tussen de EU en de Latijns-Amerikaanse regio.
Naar boven
Laatst aangepast: 9 november 2009
Ministerie van Buitenlandse Zaken