Ministerie van Buitenlandse Zaken


11 > Mededeling inzake stand van zaken Strategisch Partnerschap tussen de EU en Latijns-Amerika

Mededeling inzake stand van zaken Strategisch Partnerschap tussen de EU en Latijns-Amerika

EU-voorstel | 9 november 2009

Voorstel: Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad "De Europese Unie en Latijns Amerika: Globale actoren in Partnerschap"

Datum Commissiedocument: 6 oktober 2009

* 1. Algemene gegevens

* 2. Essentie voorstel:

* 3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?

* 4. Nederlandse positie over de mededeling


1. Algemene gegevens

Nr. Commissiedocument: Com (2009) 495 final

Pre-lex:
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=198639

Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: niet opgesteld

Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Latijns-Amerika; RAZEB (onder Spaans Vz)

Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Buitenlandse Zaken

Naar boven


2. Essentie voorstel:

De mededeling geeft in eerste instantie de stand van zaken van het Strategisch Partnerschap tussen de EU en de Latijns-Amerikaanse en Caribische landen (LAC) sinds de aanvang in 1999. De mededeling richt zich in het bijzonder op Latijns Amerika en het geeft enige brede ideeën voor de toekomst, waarvan de belangrijkste zijn:
* De tweejaarlijkse EU-LAC toppen moeten meer focus krijgen en meer actiegericht zijn waarbij gestreefd moet worden naar consistentie met de EU-LAC Ministeriële ontmoetingen. Mondiale onderwerpen zoals klimaat, drugs, migratie moeten daarbij aan de orde komen. Ten behoeve van de komende EU-LAC top in mei 2010 wordt gepleit voor bijzondere aandacht voor de gevolgen van de huidige financiële crisis op werkgelegenheid en armoede, samenwerking op het gebied van CO2-reductie.

* Regionale integratie: Het bevorderen van de regionale integratie blijft belangrijk. De EU moet ter ondersteuning hiervan projecten initiëren tussen landen of regio's door het instellen van een concessioneel financieel instrument. Dit zal worden gefinancierd uit het Development Cooperation Instrument (DCI). Dit instrument zal uit de reguliere DCI-begroting tot 2013 worden gefinancierd.
* EU-LAC Foundation: Op basis van het in 2008 tijdens de EU-LAC Top in Lima genomen besluit, wordt nu voorgesteld de stichting EU-LAC Foundation op te zetten. Met deze stichting zouden het debat en de initiatieven tussen de regio's zichtbaarder worden.

Naast de samenwerking en de dialoog tussen de EU en Latijns Amerika stelt de mededeling dat het van belang is om meer landenspecifieke samenwerkingsvormen op te zetten. Immers sommige landen hebben zich inmiddels ontwikkeld tot middeninkomenlanden en daarmee zouden initiatieven op het gebied van onderzoek en innovatie, onderwijs, klimaat en cultuur zeer wel mogelijk zijn.

Naar boven


3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?

Subsidiariteit:

Voor Nederland staat vast dat het EU-ontwikkelingssamenwerkingsbeleid t.a.v. Latijns Amerika met gebruikmaking van strategische partnerschappen, associaties en financiele instrumenten effectief kan zijn. De EU is het geschikte forum om deze initiatieven te ontplooien als ook om een coherente werkwijze te verkrijgen. De mededeling is een weergave van bestaand EU beleid t.a.v. de LAC en creert geen nieuwe bevoegdheden maar beoogt synergie met andere geïnstitutionaliseerde politieke besprekingen waarbij de EU of haar lidstaten partij zijn. Subisdiariteit wordt daarom positief beoordeeld.

Proportionaliteit:

Ook de twee concrete initiatieven -LAIF en EU-LAC Foundation- worden binnen bestaande beleidskaders genomen. Voor zover te beoordelen en zolang de reikwijdte van de EU-LAC Foundation beperkt blijft, acht Nederland de voorgestelde initiatieven proportioneel.
* De instelling van de LAIF (Latin American Investment Facility), een concessioneel financieel instrument ter hoogte van EUR 100 mln. tot het jaar 2013.

Dit initiatief, geïnspireerd door Neighbourhood Investment Facility (NIF), zal schenkingen van de EU verzamelen en beheren. LAIF fondsen kunnen als hefboom werken om financiële instituten aan te moedigen om projecten te financieren op de volgende gebieden:
1. infrastructuur (energie efficiency en hernieuwbare energiesystemen, duurzaam transport, communicatie netwerken),
2. sociale en milieu sectoren incl. klimaatadaptatie,
3. stimuleren van groei in de private sector, vooral bij het MKB.

De Europese Commissie heeft dit voorstel reeds in het beheercomité van het Development Cooperation Instrument (DCI) op 7 okt. voorgelegd. De faciliteit wordt op 16 okt goedgekeurd met gekwalificeerde meerderheid. De LAIF kan binnen de voorziene budgetten van het DCI worden gefinancierd.

* De oprichting van een EU-LAC-Foundation is geen nieuw voorstel van de Commissie maar werd al 2008 in de eindverklaring van de EU-LAC Top in Lima opgenomen door regeringsleiders. Doelstelling en structuur van de stichting worden sindsdien nog altijd uitgewerkt. De stichting zal vermoedelijk op de EU-LAC Top in Madrid 2010 gelanceerd kunnen worden. Nederland heeft altijd gesteld dat de reikwijdte van deze stichting beperkt moet zijn. De financiering zal op vrijwillige basis plaatsvinden waarbij niet alleen de Commissie en de EU-lidstaten maar ook de LAC een vrijwillige bijdrage zullen leveren. Mocht Nederland een bijdrage leveren aan deze stichting, dan ligt het in de rede dat zulks uit de BZ begroting wordt gefinancierd.

Naar boven


4. Nederlandse positie over de mededeling

De mededeling sluit aan bij het Nederlandse beleid om de relaties met het LAC op een zo positief mogelijk wijze te benaderen, waarbij Nederland de uitgangspunten van EU ontwikkelingssamenwerking ondersteunt, namelijk armoedebestrijding en het bevorderen van duurzame economische en sociale ontwikkeling, inclusief het bereiken van de Millennium Development Goals.
De mededeling zou aangegrepen dienen te worden om duidelijker onderscheid te maken tussen de initiatieven die de EU met de gehele LAC regio zou dienen te nemen en andere bestaande initiatieven:
* EU-initiatieven gericht op subregionale integratie, zoals onderhandelingen m.b.t. de Andeslanden en landen in de Midden-Amerikaanse regio,

* de strategische partnerschappen van de EU met Brazilië en met Mexico en

* de EU-Associatie met Chili.

Voor het Koninkrijk is het ook van groot belang dat de Caribische regio beter uit de verf komt dan nu. De regio is van belang voor het bevorderen van de globale beleidsdoelstellingen van Nederland zoals de mensenrechten, het klimaatbeleid, de drugsproblematiek en de versterking van het multilaterale stelsel, met name ook de VN instellingen. Ook biedt de regio veel kansen voor het bedrijfsleven. Ten aanzien van LAIF en de beoogde beheer- en hefboomfunctie van het financieringsinstrument ter bevordering van ontwikkeling in de sectoren infrastructuur, sociaal beleid, klimaat en groei van o.a. MKB, is Nederland positief.
De Nederlandse positie ten aanzien van de EU-LAC Foundation is constructief kritisch. Nederland vindt dat de doelstellingen van deze stichting duidelijk moeten worden gedefinieerd. De besprekingen daarover zijn nog gaande tussen de EU en de Latijns-Amerikaanse regio.

Naar boven
Laatst aangepast: 9 november 2009