Ingezonden persbericht


McDonald's waarborgt voedselkwaliteit met sensortechnologie van Dyzle

Almere, 9 november 2009 - McDonald's Nederland start met het doorvoeren van een belangrijke innovatie in haar voedselveiligheidsprocedures. Het streven: duurzame optimalisatie van een volledig bemeten koel- en warmteketen. Dat gebeurt door middel van een oplossing voor geautomatiseerde temperatuurbewaking.

Pieter-Jan Vos, sales manager bij Dyzle, het bedrijf dat met deze oplossing door McDonald's benoemd is tot approved supplier: "McDonald's neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om zaken als zorg voor het milieu en voedselveiligheid. Met onze realtime procesgegevens kan iedere individuele franchiseondernemer niet alleen de kwaliteit van processen en producten verbeteren, maar ook het rendement van zijn vestiging(en). Dat gebeurt hoofdzakelijk door het structureel waarborgen van voedselkwaliteit en voedselveiligheid en het besparen op energieverbruik."

Waarborgen voedselkwaliteit
McDonald's hanteert strenge regels voor de kwaliteitsbewaking van alle ingrediënten, bereidingswijzen en producten. Deze gelden niet alleen voor de eigen medewerkers, maar ook voor de leveranciers en het distributiecentrum. Bort Willem van der Veen, Quality Assurance Coördinator bij McDonald's Nederland: "Wij willen de kwaliteit van onze producten door de hele koel- en warmteketen heen kunnen waarborgen. Met het systeem van Dyzle kunnen voor het eerst alle ketenpartners van McDonald's, van producent tot en met het restaurant, live inzicht krijgen in de status van de temperatuurbewaking."

Realtime inzicht en eenvoudige rapportage
Draadloze sensoren en een centraal online dashboard bieden managers en ondernemers continu inzicht in de status van variabelen zoals energieverbruik, temperaturen, luchtvochtigheid, GPS-locaties en logistieke processen. Mocht een van de variabelen buiten de vooraf vastgestelde bandbreedte dreigen te komen, dan genereert het systeem direct een alarm - per sms en/of per e-mail. Bovendien kan iedere ondernemer op basis van de meetgegevens geautomatiseerd rapportages opstellen die aan de HACCP-eisen voldoen.

Nieuwe technologie heeft de toekomst
"Wij zien deze samenwerking als een doorbraak in de fastfood-sector. McDonald's loopt voorop en geeft de branche een vooruitstrevend voorbeeld," aldus Vos. Dyzle is van oorsprong een Nederlands energiemeetbedrijf en vertaalt de potentie van haar live visibility-oplossing in ambitieuze toekomstplannen. Momenteel werkt het bedrijf voor organisaties in de farmaceutische en voedingsindustrie, horeca, logistiek, maar ook overheden en gemeenten. Dyzle richt zich op internationale expansie. Onlangs opende Dyzle een kantoor in Singapore; het richt zijn pijlen inmiddels ook op de Verenigde Staten en India.

###

Over Dyzle | The Live Company
Dyzle is een innovatief Nederlands bedrijf dat is gespecialiseerd in het live meten, analyseren en inzichtelijk maken van procesgegevens. De kernproducten van Dyzle zijn DyzleLiveWare® en DyzleSmartWare®. Draadloze sensoren en een centraal online dashboard bieden continu inzicht in de status van variabelen als energieverbruik, temperaturen, luchtvochtigheid, GPS-locaties en logistieke processen. Mocht een van de variabelen buiten de afgesproken bandbreedte dreigen te komen, dan genereert het systeem direct een alarm, per sms en/of per e-mail. Voor het eerst hebben álle ketenpartners, van producent tot en met de winkelvloer, live inzicht in de status van cruciale bedrijfsprocessen. Klanten van Dyzle zijn bedrijven in de farmaceutische en voedingsindustrie, horeca, logistiek, maar ook overheden en gemeenten. Onlangs opende Dyzle kantoren in België en Singapore en de pijlen worden momenteel gericht op de Verenigde Staten. Ga voor meer informatie naar www.dyzle.nl

Over McDonald's
Als betrokken onderneming neemt McDonald's haar verantwoordelijkheid als het gaat om zaken als zorg voor het milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid. Voortdurend streeft het bedrijf naar duurzaam ondernemerschap. McDonald's heeft in Nederland 220 restaurants die per week door ongeveer drie miljoen gasten worden bezocht. De kern van de organisatie wordt gevormd door meer dan 15.000 medewerkers. Momenteel exploiteren 82 Franchisenemers één of meer McDonald's restaurants in ons land, hiervan is een beperkt deel eigendom van McDonald's Nederland B.V. Het eerste McDonald's restaurant in Nederland opende in 1971 zijn deuren in Zaandam. Ga voor meer informatie naar www.mcdonalds.nl

Noot voor redacties

Noot aan de redactie,