Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlanders verwachten meer 'zorg' van zorgverzekeraars Klant tevreden, maar hebben geen enkele binding

Amstelveen, 9 november 2009 - Een overgrote meerderheid van de Nederlanders is tevreden met zijn zorgverzekeraar. Ruim de helft geeft zelfs een 8 of hoger. Toch doen zorgverzekeraars nog niet wat hun verzekerden van ze verwachten. Zo vinden 7 op de 10 Nederlanders het belangrijk dat zorgverzekeraars de prestaties van zorgverleners inzichtelijk maken, terwijl slechts 1 op de 10 aangeeft dat zijn zorgverzekeraar dit daadwerkelijk doet. Andere gewenste activiteiten die zorgverleners nog niet hebben opgepakt: bijdragen aan de verbetering van de zorg en voorkomen dat iemand van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Dat blijkt uit onderzoeken van public-relationsadviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare onder ruim 600 Nederlanders.

De meeste Nederlanders (51,4%) waarderen hun zorgverzekeraar met een 8 of 9. 40% geeft als rapportcijfer een 6 of 7. Slechts 2% kent een onvoldoende toe. Vooral 55-plussers, de belangrijkste afnemers van de zorg, zijn uitgesproken tevreden.

Geen band met zorgverzekeraar
Ondanks de hoge waardering voelen verzekerden zich niet echt betrokken bij hun zorgverzekeraar. Ruim 60% ziet nauwelijks verschil tussen bestaande zorgverzekeraars. Bijna de helft (46%) voelt zich niet verbonden en stapt over als een andere partij een beter aanbod heeft. En 4 op de 10 Nederlanders hebben het gevoel dat zorgverzekeraars vooral in hun eigen voordeel handelen. Eenzelfde percentage vindt dat zorgverzekeraars hun maatschappelijke rol (de gezondheid van Nederlanders verbeteren) niet serieus nemen. Zeker 6 op de 10 Nederlanders vinden dat er te veel aandacht is voor het laag houden van de kosten en te weinig voor de kwaliteit van de zorg.

Verwachtingen
Veel Nederlanders verwachten dat zorgverzekeraars meer doen dan op de kosten letten. Zo vindt 69% dat verzekeraars de prestaties van zorgverleners inzichtelijk moeten maken, terwijl slechts 12% dit volgens de verzekerden daadwerkelijk doet. Deze discrepantie is er ook bij het verkorten van de wachttijden (door 83% gewenst, terwijl slechts 29% aangeeft dat dit al gebeurt) en zorg regelen wanneer je ziek wordt (86% versus 39%). Ook belangrijk vinden verzekerden dat zorgverzekeraars bijdragen aan het verbeteren van de zorg (86% versus 27%). Het allerbelangrijkste is volgens de verzekerden dat zorgverzekeraars voorkomen dat ze tijdens de behandeling van het kastje naar de muur worden gestuurd (88%). Maar minder dan een kwart van de verzekerden (22%) geeft aan dat hun verzekeraar dit echt doet.

Kans voor zorgverzekeraars
"Dit onderzoek laat zien welke kansen er liggen voor zorgverzekeraars", aldus Christel Bruijns, Practice Group leader Health Care Porter Novelli. "Op dit moment wordt een zorgverzekeraar geselecteerd op basis kosten en polisvoorwaarden. De zorgverzekeraar die er als eerste in slaagt een emotionele band met de verzekerde te bewerkstelligen, gaat de slag om de consument winnen en kan zich met recht een zorgverzekeraar noemen."

Over de HealthTracker©
Public-relationsadviesbureau Porter Novelli en onderzoeksbureau De Vos & Jansen Healthcare voeren samen continu onderzoek uit om ontwikkelingen in Nederland op het gebied van zorg en welzijn in kaart te brengen. Dat gebeurt via een online-consumentenpanel dat representatief is voor de Nederlandse bevolking Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare zullen regelmatig verslag doen van deze HealthTracker.

Porter Novelli is een fullservice-pr-adviesbureau met een gespecialiseerde health care practice en is onderdeel van het internationale Porter Novelli-netwerk. De Vos & Jansen Healthcare is de tak van fullservice-marktonderzoeksbureau De Vos & Jansen die zich specifiek richt op onderzoeksvraagstukken in de gezondheidssector.



Ingezonden persbericht