TROS

Afdeling Communicatie
Hilversum, 09-11-2009

TROS TEKENT BEZWAAR AAN TEGEN BOETE COMMISSARIAAT VOOR DE MEDIA

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft de TROS een bestuurlijke boete van 270.000 euro opgelegd inzake het programma Bibaboerderij.

De TROS zal een bezwaarschrift tegen dit CvdM-besluit indienen en zonodig in beroep gaan bij de rechter.

Het programma Bibaboerderij is destijds aangekocht in samenspraak met de NPO, in dit geval de zendercoördinator Z@ppelin. Deze was zeer enthousiast over het programma dat onder meer is gericht op de spraak- en taalontwikkeling van peuters. Op het moment van aankoop en productie was er geen sprake van een merchandise-overeenkomst tussen de producent en derden. Er kan dan ook niet gesproken worden van een vooropgezette wetsovertreding.

Het CvdM stelt in zijn brief aan de TROS: 'Het programma Bibaboerderij dient in dit geval als platform voor de lancering van de merchandising die behoort bij het concept Bibaboerderij; er is dus geen sprake van een programma waar merchandising omheen is ontstaan'.

De TROS is van mening dat het CvdM met deze uitspraak een nieuwe interpretatie geeft aan de mediawettelijke begrippen sponsoring en dienstbaarheid aan winst door derden. Uiteindelijk zal het de bestuursrechter zijn die bepaalt of die interpretatie correct is en of de TROS iets kan worden verweten.

De CvdM-uitspraak is teleurstellend. Peter Kuipers, directeur TROS: "Geen twijfel over de goede bedoelingen van de TROS. Wij willen met zo weinig mogelijk publiek geld kwalitatief goede en mooie programma's maken voor onze jonge en oudere kijkers. Met Bibaboerderij hebben wij te goeder trouw en volgens ons binnen de grenzen van de wet gehandeld. Het laatste woord is hierover dan ook nog niet gezegd."