09 november 2009
Dubbele boete voor TROS Bibaboerderij
Het Commissariaat voor de Media legt de TROS twee keer de maximale
boete op voor het programma Bibaboerderij.
De eerste boete van 135.000 euro wordt opgelegd vanwege het feit dat
het programma is gesponsord terwijl dat niet is toegestaan. De TROS
heeft slechts een fractie van de productiekosten van het programma
betaald. Het Commissariaat beschouwt de sponsoring als een zeer
ernstige, structurele overtreding omdat de TROS de gehele serie van
130 afleveringen feitelijk zo goed als om niet heeft verkregen.
Bovendien gaat het om een programma dat is bestemd voor kinderen die
jonger zijn dan twaalf jaar. Programma's voor die doelgroep mogen bij
de publieke omroep nooit worden gesponsord.
Een tweede boete van 135.000 euro krijgt de TROS voor overtreding van
het zogeheten dienstbaarheidverbod. Met het uitzenden van de serie
heeft de TROS naar het oordeel van het Commissariaat onder andere een
bekende supermarktketen in de gelegenheid gesteld het concept
Bibaboerderij op grote schaal onder de aandacht van het publiek te
brengen. Het Commissariaat heeft moeten constateren dat het uitzenden
van Bibaboerderij en het op de markt brengen van de 'bibaproducten'
zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd. Mede vanwege het commerciële
belang dat derden hadden bij uitzending van het programma, beschouwt
het Commissariaat ook deze overtreding als zeer ernstig. Voor de
hoogte van de boete speelt ook mee dat de TROS al vaker een boete
heeft gekregen voor overtreding van het verbod op dienstbaarheid.
De TROS kan tegen de opgelegde boetes nog in bezwaar en beroep gaan.
Commissariaat voor de Media