Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

ROVER wil geen auto's op trambaan Amsterdam
Amsterdam moet afzien van het plan om auto's in het centrum op de trambaan te laten rijden. Dit schrijft reizigersvereniging ROVER in een brief aan de gemeenteraad van Amsterdam. B&W van Amsterdam en het stadsdeel Centrum willen auto's en trams op het Damrak en het Rokin op dezelfde baan samenvoegen. ROVER voorspelt hierdoor grote problemen in de doorstroming van het openbaar vervoer, een situatie die momenteel al op het Rokin te zien is.

Bij de herinrichting van het Damrak en het Rokin, de zogenaamde Rode Loper, gaat de voorkeur van zowel B&W van Amsterdam als het bestuur van het stadsdeel Centrum uit naar het laten rijden van auto's op de trambaan. Het College en Dagelijks bestuur voorspellen dat de samenvoeging van trams en auto's niet zal zorgen voor doorstroomproblemen. ROVER noemt deze voorspelling aantoonbaar onjuist.

In verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn is de maatregel op het Rokin al van kracht. Voornamelijk op zaterdagen en zondagen loopt het openbaar vervoer hier geheel vast in de rij auto's die op de trambaan staat. ROVER vindt het daarom bijzonder verontrustend dat de maatregel op de gehele Rode Loper zou moeten gelden.

Al sinds de jaren 70 zorgen vrije trambanen in Amsterdam voor een verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer. Ook zorgt de scheiding van openbaar vervoer en auto's voor een rustiger verkeersbeeld. In het kader van het terugdringen van het autoverkeer uit het centrum, voorrang voor een gezonde stad en bevordering van het openbaar vervoer zou het toelaten van autoverkeer op de trambaan volgens ROVER een verkeerd signaal zijn. ROVER verzoekt de gemeenteraad daarom met klem van de maatregel af te zien. Pagina geplaatst: 9 november 2009