Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
ROVER wil geen auto's op trambaan Amsterdam
Amsterdam moet afzien van het plan om auto's in het centrum op de
trambaan te laten rijden. Dit schrijft reizigersvereniging ROVER in
een brief aan de gemeenteraad van Amsterdam. B&W van Amsterdam en het
stadsdeel Centrum willen auto's en trams op het Damrak en het Rokin op
dezelfde baan samenvoegen. ROVER voorspelt hierdoor grote problemen in
de doorstroming van het openbaar vervoer, een situatie die momenteel
al op het Rokin te zien is.
Bij de herinrichting van het Damrak en het Rokin, de zogenaamde Rode
Loper, gaat de voorkeur van zowel B&W van Amsterdam als het bestuur
van het stadsdeel Centrum uit naar het laten rijden van auto's op de
trambaan. Het College en Dagelijks bestuur voorspellen dat de
samenvoeging van trams en auto's niet zal zorgen voor
doorstroomproblemen. ROVER noemt deze voorspelling aantoonbaar
onjuist.
In verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn is de maatregel op het
Rokin al van kracht. Voornamelijk op zaterdagen en zondagen loopt het
openbaar vervoer hier geheel vast in de rij auto's die op de trambaan
staat. ROVER vindt het daarom bijzonder verontrustend dat de maatregel
op de gehele Rode Loper zou moeten gelden.
Al sinds de jaren 70 zorgen vrije trambanen in Amsterdam voor een
verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer. Ook zorgt de
scheiding van openbaar vervoer en auto's voor een rustiger
verkeersbeeld. In het kader van het terugdringen van het autoverkeer
uit het centrum, voorrang voor een gezonde stad en bevordering van het
openbaar vervoer zou het toelaten van autoverkeer op de trambaan
volgens ROVER een verkeerd signaal zijn. ROVER verzoekt de
gemeenteraad daarom met klem van de maatregel af te zien.
Pagina geplaatst: 9 november 2009