Succesondernemers zetten komende jaren in op 30-40% groei

10/11/2009 10:10

Hay Group

Zeist, 10 november 2009

Loek Hermans: "Onderzoek Hay Group raakt kern van het ondernemerschap in het MKB"

Succesondernemers zetten komende jaren in op 30-40% groei

De FD Gazellen, de 'snelle groeiers' van Nederland die minimaal drie aaneengesloten jaren hun omzet met tenminste 20% wisten te laten stijgen en financieel gezond zijn, hebben ondanks het zware weer een onverminderde ambitie. De komende drie jaar wordt een verdere groei van 30 tot 40% verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van Hay Group die deze 'outperformers' aan de tand voelde over waarde creëren in tijden van recessie. De resultaten werden vandaag overhandigd aan MKB Nederland.

De respondenten noemen leiderschap, onophoudelijke aandacht voor innovatie, synergie in kosten en conservatieve financiering als de belangrijkste voorwaarden om hun groeiambities te realiseren. Die groeiambitie van 30-40% hopen de 'succesondernemers' met 20-30% meer mensen te realiseren. "Meer doen met minder blijft dus een belangrijk uitgangspunt," aldus Herman Koning, director bij Hay Group en initiatiefnemer van het onderzoek. "De ondernemers hopen dat ook te realiseren door innovatie en vooral innovatie met anderen. Sterke partners waarmee je het verschil kunt maken."

MKB-voorzitter Loek Hermans reageert erg enthousiast op de onderzoeksresultaten: "Het onderzoek van Hay Group raakt de kern van het ondernemerschap in het MKB. De essentiële vraag in het ondernemerschap is 'wil je iets bereiken en geloof je dat het kan?'. Het onderzoek geeft aan dat de drive van de ondernemers van de 'snelle groeiers' ook in de recessie erg groot is. Dat geeft veel vertrouwen in deze groep en daarmee voor Nederland."

'Ego-control'

Het grootste risico voor deze groep ondernemingen ontstaat wanneer zij zich niet snel genoeg aanpassen aan hun groei. Dat geldt ook voor de leider zelf. Open staan voor kritische raad blijkt hierbij essentieel," aldus Koning.

Innoveren samen met andere partijen maakt de organisatie complexer en afhankelijker. Koning: "Vandaar dat de respondenten in één adem leiderschap noemen als kritische succesfactor voor verdere groei. Het vraagt veel van ondernemers om mee te kunnen groeien in hetzelfde tempo als hun bedrijf. Soms betekent meegroeien ook dat je tijdig inziet dat een ander wellicht meer geschikt is voor de volgende groeifase. Dat is de ultieme vorm van wat we ego-control noemen."

De snelle groeiers lijken allergisch voor afhankelijkheid van banken. De groei moet zoveel mogelijk met eigen vermogen worden gerealiseerd. Als er ander vermogen wordt aangetrokken, dan graag private equity. De ondernemers doen bij voorkeur zaken met geldschieters die ook meteen expertise inbrengen. "Die aanvullende expertise is als je zo snel groeit vaak ook broodnodig. De financiers die wij gesproken hebben hameren erop dat ondernemen niet hetzelfde is als managen," aldus Koning.

Formaliseren

Belangrijke groeirisico's, oftewel factoren die de voorgenomen groei in de weg kunnen staan, zijn volgens de respondenten het te vroeg loslaten van een ingezette strategie, het niet tijdig organiseren en formaliseren van je werkprocessen en onvoldoende verbetering van de kwaliteit van het management. Koning: "Om die formalisering er eens uit te lichten: diverse hardlopers lopen zich hierop dood. Zij wachten te lang met het strakker gaan managen van werkprocessen. Het combineren van bedrijfsbeheersing door meer regels en afspraken met de kracht van de pioniersfase, vinden ondernemers vaak erg lastig."

Over het onderzoek

Hay Group maakte voor haar onderzoek gebruik van de 'FD Gazellen' van november 2008. Ruim 60 van hen zijn in de tweede helft van dit jaar door Hay Group uitvoerig geënqu(ee)teerd. Daarnaast heeft Hay Group gesprekken gevoerd met financiers en beleidsmakers. De hoofdvraag van het onderzoek luidde: "Hoe te bouwen ten tijden van recessie aan een snelle groeier die verder waarde creëert?". De resultaten van het onderzoek zijn vandaag door Herman Koning, director bij Hay Group en verantwoordelijk voor de Business Solutions praktijk en dit onderzoek, overhandigd aan MKB Nederland.

Over Hay Group

Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van strategie, organisatie en HR. Hay Group is ruim zestig jaar actief in het ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen te motiveren om optimaal te presteren. Met ruim 2.600 mensen, werkzaam in 85 kantoren in 47 landen, werkt Hay Group voor ruim 7.000 internationale bedrijven en organisaties. In het Nederlandse kantoor in Zeist werken ruim 200 medewerkers, die samen de ambitie hebben om het werkklimaat in Nederland te verbeteren.





http://www.haygroup.nl