Driekwart van de gezinnen regelmatig in discussie over eetgewoonten

10/11/2009 10:23

Het PR Bureau

Deventer, 10 november 2009 - Driekwart van de ouders heeft regelmatig discussies met de kinderen over hun eetgewoonten. Dit blijkt uit onderzoek van vleeswarenfabrikant Stegeman onder 500 gezinnen met jonge kinderen, uitgevoerd door PanelWizard. De strijd wordt veelal geleverd over het broodbeleg. Bijna de helft van de gezinnen hanteert strenge regels als het gaat om zoet versus hartig en een derde van de ouders probeert het eten er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien.

Gewicht reden tot zorg

Ouders willen graag dat hun kinderen gezond eten. Veel ouders (73,4%) hebben dan ook regelmatig discussies met hun kinderen over wat zij eten. Niet voor niets is het gewicht van hun kind bij één op de vijf ouders wel eens reden tot zorg. Hoe stimuleren ouders hun kinderen om gezond te eten, vroeg Stegeman zich af. De top drie: Meer dan 60% van de ondervraagde ouders geeft aan zelf het goede voorbeeld te willen geven; bijna 35% probeert het eten er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien en 12,5% 'verstopt' gezonde producten in het eten. Het lukt niet altijd om de kinderen te overtuigen; één op de tien ouders doet namelijk regelmatig concessies. Wat betreft de boodschappen blijkt dat een kwart van de kinderen meebeslist over wat er in het winkelwagentje terecht komt.

Hartig versus zoet

48% van de gezinnen met jonge kinderen hanteert regels over wat er op brood wordt gegeten. De regel 'Eerst een hartig belegde boterham en daarna één met zoet beleg' is het meest populair (25%). In bijna 20% van de ondervraagde gezinnen moet er in ieder geval één hartige boterham per dag gegeten worden. "Ouders willen graag dat hun kinderen in ieder geval één tot twee hartig belegde boterhammen per dag eten, zoals ook het Voedingscentrum adviseert. Dit lukt ouders in de praktijk niet altijd.", zegt Corinne Cantor, Product Manager bij Stegeman en zelf moeder van twee kinderen.

Broodje Mickey Mouse

Om ouders een nieuw alternatief te bieden voor aantrekkelijk en verantwoord broodbeleg, introduceert Stegeman vleeswaren met de vorm van Mickey Mouse, speciaal voor kinderen. Dit nieuwe assortiment Stegeman-vleeswaren bestaat uit kipfilet, boterhamworst en verse knakworstjes. De vleeswaren voldoen aan de strikte normen die Stegeman en Disney aan haar producten stellen. De kipfilet is IKB-gecertificeerd (Ik Kies Bewust) en bevat slechts 1,5% vet. Zowel de kipfilet als boterhamworst hebben de herkenbare Mickey Mouse-vorm. De koelverse knakworstjes hebben een milde smaak afgestemd op kinderen en kunnen gemakkelijk worden opgewarmd in de magnetron. "We hopen dat deze nieuwe Stegeman-vleeswaren met de aantrekkelijke vorm van Mickey Mouse het voor ouders eenvoudiger maken hun kinderen te overtuigen om een hartig belegde boterham te eten. Wellicht draagt dit zelfs bij tot minder discussies aan tafel. Dat zou mooi zijn", zegt Corinne Cantor.

Over het onderzoek

PanelWizard heeft in opdracht van Stegeman een online onderzoek uitgevoerd onder 509 Nederlandse mannen en vrouwen met thuiswonende kinderen van twee tot en met 12 jaar oud. Er werden vragen gesteld over de eetgewoonten van de kinderen en manier waarop ouders proberen hun kinderen aan te zetten tot het eten van verantwoorde voeding.

Over Stegeman

Stegeman bestaat 150 jaar en heeft al anderhalve eeuw verstand van bereiding van de heerlijkste worst en vleeswaren. Stegeman heeft vestigingen in Deventer en Wijhe, met in totaal 550 werknemers. Stegeman is sinds 2008 onderdeel van Campofrio Food Group, het meest vooraanstaande vleesverwerkende bedrijf in Europa. Voor meer info kijk op www.stegeman.nl.





http://www.stegeman.nl

http://www.hetprbureau.nl