Politie Noord- en Oost Gelderland


Gelderland verlicht


Gelderland, 10-11-2009 o Steeds meer fietsers rijden verlicht.
Recente metingen tonen aan dat ongeveer 66% van de fietsers goede
verlichting voert (zowel voor als achter). Nog maar vijf jaar geleden
was dit minder dan de helft. Vooral onder jongeren ( het gebruik van fietsverlichting echter nog wat achter. Ook vallen er
jaarlijks nog circa 25 doden en minstens 1000 zwaar- en minder zwaar
gewonden onder fietsers in het Gelderse verkeer. Om het gebruik van
fietsverlichting verder te stimuleren en het aantal slachtoffers tegen
te gaan, ondersteunen de drie Gelderse politiekorpsen wederom de
landelijke fietsverlichtingscampagne (die onlangs is gestart). Dit
jaar in samenwerking met het ROVG via speciale acties voor fietsers!


Zoals aan alle vervoermiddelen stelt de wet simpelweg eisen aan de
fiets voordat die de weg op mag. s Nachts moeten fietsers altijd voor-
en achterlicht voeren. Soms is dit overdag ook nodig in situaties als
het zicht wordt belemmerd. Bijvoorbeeld tijdens de periode van
schemer. Waar eerst verlichting aan de fiets vast moest zitten, is de
regelgeving sinds 1 november 2008 veranderd: losse lampjes mogen óók!
Na onderzoek van minister Eurlings bleek dat fietsers met losse
lampjes even goed opvallen als fietsers met vaste verlichting. Het
gebruik van fietsverlichting vergroot de zichtbaarheid en daarmee
direct de verkeersveiligheid en voorkomt ergernissen bij andere
weggebruikers.


Ongevalcijfers

Op basis van de geregistreerde ongevallen vallen er in Gelderland elk
jaar onder fietsers zon 25 doden en 300 zwaar gewonden
(ziekenhuisopnamen). Daarnaast raken gemiddeld rond de 700 personen
licht gewond. In werkelijkheid zal dit getal nog hoger liggen, omdat
lang niet elke licht gewonde in de registratie terechtkomt. Van de
slachtoffers onder fietsers is een kwart jonger dan 18 jaar.


Stijgende lijn fietslichtgebruik

Uit onderzoek blijkt dat de groep jonge fietsers (13 tot 25 jaar) ten
aanzien van het fietslichtgebruik achterblijft bij de overige
fietsers. Al sinds 2003 houdt het ministerie van Verkeer en Waterstaat
een jaarlijkse fietsverlichtingscampagne ondersteund met controles
door de politie. Uit de jaarlijkse meting van het verlichtingsgebruik
blijkt dat de combinatie voorlichting en handhaving effect heeft. Reed
eerst maar 49% van de fietsers met brandend voor- én achterlicht,
inmiddels is dat gestegen naar 66%. Duidelijk verschil is er tussen de
leeftijdsgroep tot 25 jaar en fietsers van 25 jaar en ouder. Van de
eerstgenoemde groep voerde in 2008 iets meer dan 50% licht, terwijl
dat in de groep vanaf 25 jaar tenminste 75% is, dus een stuk hoger
ligt. De verwachting is dat het toestaan van losse lampjes positief
bijdraagt aan het fietsverlichtingsgebruik onder de jeugd.


Losse lampjes

Het gebruik van losse lampjes is wel aan bepaalde voorwaarden
gebonden, een aantal belangrijke zijn:

* De losse lampjes mogen bevestigd zijn op de fiets óf op het
bovenlichaam van de fietser, maar niet op de armen, benen of het
hoofd;

Op de borst moet wit of geel licht gedragen worden en rood licht
op de rug;

* De losse lampjes mogen worden bevestigd op de kleding, op een tas
of iets vergelijkbaars. Zit er iemand achterop, dan mag die het
achterlicht op zijn rug dragen;

* Andere weggebruikers moeten de verlichting voortdurend en zonder
onderbreking kunnen zien. De lampjes mogen dus niet knipperen of
deels bedekt zijn;

* Er worden geen eisen gesteld aan de lichtsterkte van de lampen
zolang deze de andere weggebruikers niet verblinden.


Actie politie Gelderland

De politie in Gelderland, zowel veel locale teams als de
verkeershandhavingsteams, controleren regelmatig op fietsverlichting.
Dit kan zijn in de vroege ochtend langs schoolroutes, tijdens
avonduren zowel in als buiten stadskernen of controles gericht op
uitgaans- en sportgelegenheden. Om het belang van goede
fietsverlichting extra kracht bij te zetten, hebben de drie Gelderse
korpsen samen met het ROVG (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Gelderland) verspreid door de provincie Gelderland speciale
controleacties georganiseerd. De politie zal bij deze controles indien
nodig gewoon bekeuren, maar daarnaast op ludieke wijze stimuleren dat
fietsers weer veilig thuis komen. Daar gaat het tenslotte allemaal om.