Datum 10 november 2009 -
Onderwerp AIS Transponder
-
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg Binnenvaart op 3 februari 2009 heb ik mijn
voornemen besproken om alle schepen die de Nederlandse binnenwateren
bevaren, financieel tegemoet te komen bij de aanschaf en installatie met een
inland AIS transponder. Hiervoor zal een subsidieregeling worden opengesteld.
Daarin krijgen alle schepen, die kunnen aantonen gebruiker te zijn van het
Nederlandse vaarwegennet, ongeacht de vlag die zij voeren, de gelegenheid
subsidie voor een transponder aan te vragen.
Uw Kamer heeft mij verzocht te onderzoeken of het mogelijk is de eigen bijdrage
van Nederlandse schippers verder te verlagen door de overheidsbijdrage te
verhogen.
In reactie op dit verzoek, merk ik het volgende op.
Ten behoeve van het voornemen van Nederland en Duitsland om alle schepen die
de Nederlandse en Duitse binnenwateren bevaren, financieel tegemoet te komen
bij de aanschaf en installatie van een inland AIS transponder, heeft de Europese
Commissie financiële steun toegekend. Deze steun komt ten goede aan de
Nederlandse en Duitse overheid vanuit het TEN-T programma en wordt benut
voor de financiering van de subsidieregeling in beide landen.
Voor de omvang van de vloot die voor subsidiëring in aanmerking zou kunnen
komen is door beide landen een inschatting gemaakt op basis van verschillende
bestaande registratiesystemen. Op basis van deze gegevens wordt verwacht dat
ongeveer 8000 schepen via de Nederlandse en 4000 schepen via de Duitse
regeling voor subsidie in aanmerking kunnen komen. Naar verwachting zullen in
beide landen ongeveer een kwart van de aanvragen afkomstig zijn van schepen
die noch in Duitsland noch in Nederland zijn geregistreerd, maar wel wateren in
die landen bevaren.
a
agina 1 van 2
P
De beide subsidieregelingen zijn, voor zover de verschillende juridische kaders dit
Ons kenmerk
toelaten, zoveel mogelijk op elkaar afgestemd om gelijke voorwaarden voor de VenW/DGLM/2009-2857
ondernemer te creëren. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan deze
regelingen. De voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen
zijn in beide landen identiek. Daarnaast is afgesproken dat Nederland en
Duitsland ieder afzonderlijk verantwoordelijk zijn voor de subsidiering van de
eigen vloot. In de Nederlandse subsidieregeling zullen daarom in Duitsland
geregistreerde schepen worden uitgezonderd van deelname en in de Duitse
regeling in Nederland geregistreerde schepen. Dit houdt tevens in dat beide
landen hun eigen regeling financieren naast de bijdrage vanuit het TEN-T
programma van de EU.
De hoogte van de subsidie en de duur van het subsidieprogramma (inbouw
transponders uiterlijk december 2012) zijn in beide landen dezelfde.
Als gevolg van overige relevante wetgeving met betrekking tot subsidieverlening
in Nederland en Duitsland, zal er wel een verschil bestaan in de wijze van
aanvragen en verlenen van de subsidie.
De kosten die de scheepvaart uiteindelijk zelf draagt voor de aanschaf van een
transponder zullen per schip verschillend zijn. Het subsidiebedrag per schip is op
basis van een marktverkenning bepaald op 2100 euro. De verwachting is dat de
eigen bijdrage per schip hiermee uiteindelijk zal uitkomen op ongeveer 500 euro
per schip. Omdat er door dit omvangrijke programma van Nederland en Duitsland
buiten deze regeling waarschijnlijk geen markt is voor inland AIS transponders
kan het zijn dat bij de lancering van de regeling in de aanvangsfase de eigen
kosten per schip iets hoger zullen liggen. Dit is uiteraard mede afhankelijk van het
fabrikaat transponder dat door de schipper zelf wordt gekozen.
Omdat ik vooraf al uitgebreid rekening heb gehouden met de omvang van de
subsidie aan de Nederlandse vloot inclusief de afspraken met Duitsland én met
name omdat ik hiervoor ook aanzienlijke financiële steun vanuit de Europese
Commissie ontvang, ben ik van mening de maximaal haalbare bijdrage aan NL
schippers te leveren.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat