Senternovem

10-11-2009 | Leren van de Energietransitie

Overheid leert van eigen beleidsontwikkeling

Met het verschijnen van de Maatschappelijke Innovatieagenda Energie medio 2008 is de energietransitie een nieuwe fase ingegaan. Lag de nadruk van de activiteiten eerder op de ontwikkeling van visie, strategie en organisatievormen, in de komende jaren gaat het nadrukkelijk om het geven van gerichte impulsen aan de praktijk. In circa 30 innovatieprogramma's wordt een substantieel budget besteed aan onderzoek, praktijkprojecten en initiatieven gericht op de daadwerkelijke marktintroductie en opschaling. Een deel van deze innovatieprogramma's zijn in de tweede helft 2008 ontwikkeld op basis van eerdere ideeën van de zeven platforms van de Energietransitie en de betrokken overheden. De innovatieprogramma's zijn een soort subsidieprogramma's, die onder bepaalde voorwaarden geld ter beschikking stellen aan consortia met vernieuwende ideeen.

De Interdepartementale Programmadirectie Energie (IPE) wil van de ontwikkeling van deze innovatieprogramma's leren. TNO is gevraagd de ontwikkelaars van de innovatieprogramma's, leden van het managementteam van IPE, en andere direct betrokkenen te ondersteunen om hun leerervaringen in het programmeringproces expliciet te maken en met elkaar uit te wisselen.

Het doel van dit leerproces is door reflectie op het programmeringproces de programmering te verbeteren en de overgang naar de daadwerkelijke uitvoering te ondersteunen. TNO heeft dit gedaan door samen met de betrokkenen vier Learning Histories te maken rondom de vier innovatieprogramma's die zijn ontwikkeld. Te weten: de programma's Groene Grondstoffen, Gebouwde Omgeving, Proeftuinen voor Duurzame Mobiliteit en het programma Precisielandbouw.

Een Learning History is een manier om organisaties te laten leren van ervaringen en gevolgen van de eigen leer- en verandertrajecten. Voor het maken van de Learning Histories zijn telkens een documentanalyse, 15 diepte-interviews en twee workshops gehouden.

De Learning Histories hebben geresulteerd in een advies aan het managementteam van IPE over hoe de ontwikkeling van innovatieprogramma's verbeterd kan worden. Deze Learning Histories zijn niet publiekelijk beschikbaar. Er is door de onderzoekers echter wel een paper gemaakt voor het jaarlijkse ECPR conferentie in Potsdam. Deze kunt u middels deze link downloaden .

Andere Learning Histories van innovatieve of transitieprojecten kunt u hier vinden.