Senternovem
10-11-2009 | Leren van de Energietransitie
Overheid leert van eigen beleidsontwikkeling
Met het verschijnen van de Maatschappelijke Innovatieagenda Energie
medio 2008 is de energietransitie een nieuwe fase ingegaan. Lag de
nadruk van de activiteiten eerder op de ontwikkeling van visie,
strategie en organisatievormen, in de komende jaren gaat het
nadrukkelijk om het geven van gerichte impulsen aan de praktijk. In
circa 30 innovatieprogramma's wordt een substantieel budget besteed
aan onderzoek, praktijkprojecten en initiatieven gericht op de
daadwerkelijke marktintroductie en opschaling. Een deel van deze
innovatieprogramma's zijn in de tweede helft 2008 ontwikkeld op basis
van eerdere ideeën van de zeven platforms van de Energietransitie en
de betrokken overheden. De innovatieprogramma's zijn een soort
subsidieprogramma's, die onder bepaalde voorwaarden geld ter
beschikking stellen aan consortia met vernieuwende ideeen.
De Interdepartementale Programmadirectie Energie (IPE) wil van de
ontwikkeling van deze innovatieprogramma's leren. TNO is gevraagd de
ontwikkelaars van de innovatieprogramma's, leden van het
managementteam van IPE, en andere direct betrokkenen te ondersteunen
om hun leerervaringen in het programmeringproces expliciet te maken en
met elkaar uit te wisselen.
Het doel van dit leerproces is door reflectie op het
programmeringproces de programmering te verbeteren en de overgang naar
de daadwerkelijke uitvoering te ondersteunen. TNO heeft dit gedaan
door samen met de betrokkenen vier Learning Histories te maken rondom
de vier innovatieprogramma's die zijn ontwikkeld. Te weten: de
programma's Groene Grondstoffen, Gebouwde Omgeving, Proeftuinen voor
Duurzame Mobiliteit en het programma Precisielandbouw.
Een Learning History is een manier om organisaties te laten leren van
ervaringen en gevolgen van de eigen leer- en verandertrajecten. Voor
het maken van de Learning Histories zijn telkens een documentanalyse,
15 diepte-interviews en twee workshops gehouden.
De Learning Histories hebben geresulteerd in een advies aan het
managementteam van IPE over hoe de ontwikkeling van
innovatieprogramma's verbeterd kan worden. Deze Learning Histories
zijn niet publiekelijk beschikbaar. Er is door de onderzoekers echter
wel een paper gemaakt voor het jaarlijkse ECPR conferentie in
Potsdam. Deze kunt u middels deze link downloaden .
Andere Learning Histories van innovatieve of transitieprojecten kunt
u hier vinden.