Senternovem

10-11-2009 | NearCo2

Communicatie en participatie rond Co2 afvang en opslag projecten

Sinds April 2009 coördineert ECN een tweejarig Europees project genaamd NEARCO2. Het doel van dit project is het ontwikkelen van communicatiestrategieën om alle betrokken partijen en het publiek op een objectieve manier kennis te laten maken van voordelen, nadelen en risico's van CO2 afvang en opslag (CCS). Verder wordt in het project bekeken hoe diverse partijen en het publiek kunnen worden betrokken in de besluitvorming rond de projecten.

CO2 afvang en opslag wordt wereldwijd in toenemende mate als serieuze optie beschouwd om klimaatverandering tegen te gaan. De Nederlandse overheid ziet CCS als noodzakelijk om de komende decennia de benodigde CO2-reductie te realiseren, in aanvulling op energiebesparing en stimulering van duurzame energieproductie. Het doel zoals geformuleerd in het werkprogramma 'Schoon en Zuinig' is de uitstoot van broeikasgassen, met name CO2, in 2020 met 30% te verminderen vergeleken met 1990.

Naarmate de projectplannen vorderen zal het publiek meer te horen krijgen over CCS. Om het publiek in staat te stellen mee te denken en een weloverwogen opinie over CCS te vormen, moet het publiek toegang hebben tot feitelijke, begrijpelijke, en betrouwbare informatie. Er is echter momenteel weinig bekend over de vraag wat in dit kader effectieve communicatie zou zijn en wat effectieve methoden zijn om het publiek daadwerkelijk te betrekken bij de besluitvorming en uitvoering van een CCS project.

Communicatie- en participatiestrategieën zijn 'effectief' als ze aansluiten bij de behoeften van het publiek waarop ze gericht zijn. Deze behoeften zullen voor diverse doelgroepen verschillen. Zo zullen mensen die boven een potentiële opslaglocatie wonen over het algemeen sneller de behoefte hebben geïnformeerd en betrokken te worden dan mensen die verder weg wonen. Ook kunnen zij een andere mening hebben over CCS. Deze zal mede gebaseerd worden op de informatie die zij lezen, horen en zien via lokale media die aandacht aan het project besteden. Mogelijk ontstaat hierdoor lokaal een ander beeld van CCS dan op landelijk niveau.
Om effectieve communicatie- en participatiemethoden te ontwikkelen is het daarom van belang om eerst te onderzoeken wat binnen verschillende doelgroepen de informatiebehoeften zijn en hoe binnen deze groepen de mening over CCS tot stand komt.

Onderzoeksresultaten van dit project zullen worden gebruikt om publieke communicatie- en participatiestrategieën te ontwikkelen en te testen. Via de projectwebsite komen de resultaten en de ontwikkelde materialen te zijner tijd voor iedereen beschikbaar.