Senternovem
10-11-2009 | NearCo2
Communicatie en participatie rond Co2 afvang en opslag projecten
Sinds April 2009 coördineert ECN een tweejarig Europees project
genaamd NEARCO2. Het doel van dit project is het ontwikkelen van
communicatiestrategieën om alle betrokken partijen en het publiek op
een objectieve manier kennis te laten maken van voordelen, nadelen en
risico's van CO2 afvang en opslag (CCS). Verder wordt in het project
bekeken hoe diverse partijen en het publiek kunnen worden betrokken in
de besluitvorming rond de projecten.
CO2 afvang en opslag wordt wereldwijd in toenemende mate als serieuze
optie beschouwd om klimaatverandering tegen te gaan. De Nederlandse
overheid ziet CCS als noodzakelijk om de komende decennia de benodigde
CO2-reductie te realiseren, in aanvulling op energiebesparing en
stimulering van duurzame energieproductie. Het doel zoals geformuleerd
in het werkprogramma 'Schoon en Zuinig' is de uitstoot van
broeikasgassen, met name CO2, in 2020 met 30% te verminderen
vergeleken met 1990.
Naarmate de projectplannen vorderen zal het publiek meer te horen
krijgen over CCS. Om het publiek in staat te stellen mee te denken en
een weloverwogen opinie over CCS te vormen, moet het publiek toegang
hebben tot feitelijke, begrijpelijke, en betrouwbare informatie. Er is
echter momenteel weinig bekend over de vraag wat in dit kader
effectieve communicatie zou zijn en wat effectieve methoden zijn om
het publiek daadwerkelijk te betrekken bij de besluitvorming en
uitvoering van een CCS project.
Communicatie- en participatiestrategieën zijn 'effectief' als ze
aansluiten bij de behoeften van het publiek waarop ze gericht zijn.
Deze behoeften zullen voor diverse doelgroepen verschillen. Zo zullen
mensen die boven een potentiële opslaglocatie wonen over het algemeen
sneller de behoefte hebben geïnformeerd en betrokken te worden dan
mensen die verder weg wonen. Ook kunnen zij een andere mening hebben
over CCS. Deze zal mede gebaseerd worden op de informatie die zij
lezen, horen en zien via lokale media die aandacht aan het project
besteden. Mogelijk ontstaat hierdoor lokaal een ander beeld van CCS
dan op landelijk niveau.
Om effectieve communicatie- en participatiemethoden te ontwikkelen is
het daarom van belang om eerst te onderzoeken wat binnen verschillende
doelgroepen de informatiebehoeften zijn en hoe binnen deze groepen de
mening over CCS tot stand komt.
Onderzoeksresultaten van dit project zullen worden gebruikt om
publieke communicatie- en participatiestrategieën te ontwikkelen en te
testen. Via de projectwebsite komen de resultaten en de ontwikkelde
materialen te zijner tijd voor iedereen beschikbaar.