Gemeente Abcoude
Nieuw herindelingsvoorstel voor Vecht- en Plassengebied
Voorstel
Onderbouwing
Proces
Op maandag 9 november 2009 maakte staatsecretaris van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties, mevrouw drs. A.Th.B. Bijleveld-Schouten
haar concept-wetsvoorstel over de herindeling in het Vecht- en
Plassenbied bekend aan de vijf betrokken burgemeesters.
Voorstel
Zij stelt twee herindelingen voor: één herindeling bestaande uit de
samenvoeging van de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen en één
herindeling bestaande uit de samenvoeging van de gemeenten Abcoude en
De Ronde Venen. Dit doet zij op basis van het variantenonderzoek en in
het bijzonder de raadsbesluiten van de
betrokken gemeenten.
Planning
Naar verwachting wordt dit voorstel in januari 2010 behandeld in de
Tweede Kamer.
Onderbouwing
Draagvlak wetsvoorstel Vecht en Venen
Het draagvlak voor het huidige wetsvoorstel Vecht en Venen is sinds de
besluitvorming in de betrokken gemeenteraden in het voorjaar van 2008
sterk afgenomen. In 2008 waren er nog twee van de vier betrokken
gemeenten voor dit wetsvoorstel. Momenteel is alleen de gemeente
Abcoude nog voorstander van deze
variant.
Twee herindelingen
Op basis van de raadsbesluiten concludeert de staatssecretaris dat
voor een combinatie van twee herindelingen, enerzijds een samenvoeging
van de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen en anderzijds een
samenvoeging van de gemeenten Abcoude en De Ronde Venen, bij vier van
de vijf betrokken gemeenten draagvlak bestaat. Voor de
herindeling van de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen is ruim
voldoende draagvlak. Voor de herindeling Abcoude, de Ronde Venen is
beperkt draagvlak. Voor de gemeente De Ronde Venen is dit de tweede
voorkeur, de gemeente Abcoude kiest niet voor deze variant. Dit komt
voort uit de visie op het gebied namelijk dat er een samenhangend
Groene Hartbeleid (Vecht en Venen) moet worden ontwikkeld en
uitgevoerd. Zij begrijpt daarom de eerste keuze van de gemeente
Abcoude. Ze realiseert zich dat er verdere inspanningen nodig zijn om
het draagvlak voor de herindeling van Abcoude met De Ronde Venen
verder te vergroten. Voor wat betreft de tweede keuze van de gemeente
Abcoude constateert ze dat die niet kan rekenen op enig draagvlak bij
de gemeenten Breukelen, Loenen
en Maarssen.
Toets beleidskader
Inhoudelijk voldoet deze combinatie van herindelingen waarbij
enerzijds een Vechtgemeente ontstaat bestaande uit de gemeenten
Breukelen, Loenen en Maarssen en anderzijds een Venengemeente
bestaande uit de gemeenten Abcoude en De Ronde Venen, ook aan de
overige uitgangspunten van het Beleidskader gemeentelijke herindeling.
Wat betreft de bestuurskracht ontstaat bij herindeling van de
gemeenten Abcoude en De Ronde Venen een bestuurskrachtige gemeente met
een bovengemiddelde financiële positie. De nieuw te vormen gemeente
bestaande uit de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen is financieel
als beneden gemiddeld beoordeeld, maar acht ze op basis van de
resultaten van het financieel variantenonderzoek levensvatbaar. Door
de uitkomst van het bestuurskrachtonderzoek in de gemeente Maarssen
zal ook de ontwikkeling van de bestuurskracht in de nieuwe gemeente
Breukelen, Loenen en Maarssen een aandachtspunt zijn. De interne
samenhang van de nieuwe Venengemeente (Abcoude en De Ronde Venen) is
goed. Maarssen is een meer stedelijke gemeente dan Breukelen en Loenen
met een overwegende ligging aan de Vecht maar ook met uitlopers in het
Veenweidegebied, wat de interne samenhang van de nieuwe Vechtgemeente
beperkt. Samenbindend voor deze drie gemeenten is de ligging aan de
Vecht. Dit is voor de gemeenten zwaarwegender dan het gemengde
karakter van de nieuw te vormen gemeente. De duurzaamheid van de nieuw
te vormen gemeenten is voldoende.
Proces
De volgende stap in het proces is dat de staatssecretaris aan
gedeputeerde staten van de provincie Utrecht vraagt om hun zienswijze
te geven op haar voorstel en de onderbouwing ervan. Die zienswijze zal
ze verwerken in de definitieve brief die ze in de tweede helft van
november, vergezeld van een nota van wijziging, aan de Tweede Kamer
zal aanbieden. Daarna kan de behandeling van wetsvoorstel 31.840 in de
Tweede Kamer worden vervolgd.
---
10 november 2009