Gemeente Enschede

Overheden blijven bij voorkeur voor compacte luchthaven in het groen

Ruim 600 zienswijzen leiden tot aanvullingen en wijzigingen in structuurvisie Luchthaven Twente

De provincie Overijssel en de gemeente Enschede hebben opnieuw hun voorkeur uitgesproken voor een structuurvisie gebaseerd op een compacte luchthaven in het groen. Die ontwikkeling biedt de beste kansen voor Twente.
Zorgvuldige bestudering van de ruim 600 zienswijzen heeft wel geleid tot aanvullingen en wijzigingen van deze structuurvisie en tot nader onderzoek in de volgende fase. Een Bestuursovereenkomst met daarin onder meer afspraken tussen Regio en Rijk over de overdracht van de grond en de betrokkenheid bij de verdere gebiedsontwikkeling zal nu verder worden uitgewerkt.

Van 3 juli tot en met 11 september 2009 hebben het voorkeursbesluit, de structuurvisies, de Milieueffectrapportage (MER) en de onderliggende stukken over de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o. ter inzage gelegen in gemeentehuizen in Twente en in Duitsland. Iedereen kon een inspraakreactie op het voorkeursbesluit geven. In totaal zijn ruim 600 zienswijzen binnengekomen, o.a. van particulieren, ondernemers, overheden en belangengroepen. Ongeveer de helft ervan is afkomstig uit Duitsland en betreft voornamelijk opmerkingen over toekomstige geluidsoverlast en niet tijdige informatieverstrekking. Van de overige 300 zienswijzen heeft tweederde kritische opmerkingen of vragen over de keuze voor het plan met luchthaven, terwijl een derde - met een flinke vertegenwoordiging uit het bedrijfsleven - aangeeft zich te scharen achter het voorkeursbesluit.

Gevolgen van zienswijzen voor de structuurvisie De ruim 600 zienswijzen leiden tot aanvullingen en wijzigingen in de structuurvisie Luchthaven Twente.
Een aanvulling is onder meer het onderzoek naar de effecten van luchthaven Twente op Flughafen Munster Osnabruck (FMO). Uit het onderzoek blijkt dat de groei van het luchtverkeer en de catchment areas (servicegebieden) van beide luchthavens ruimte bieden voor twee luchthavens in de Euregio. Het onderzoek wordt toegevoegd aan de andere onderliggende stukken bij de Structuurvisies. Een ander voorbeeld is dat de `leisure' aan de zuidzijde meer gericht wordt op evenementen met een minder intensieve belasting op de Oude Deventerweg. In intensiteit en verkeersbelasting zal het gebruik zich duidelijk dienen te onderscheiden van de noordzijde. Ook leiden de zienswijzen tot nadere onderzoeken in de vervolgfase, zoals naar leefbaarheid en gezondheid, naar verdroging in natuurgebied 't Holthuis en de mogelijkheden van beperking van geluidshinder door gericht om te gaan met vlieghoogtes en vliegroutes.

Belangrijke thema's in de zienswijzen
Er is een aantal thema's dat speelt rond het voorkeursbesluit voor een compacte luchthaven. Die komen terug in de zienswijzen, maar ook in de vragen die tijdens de gespreksavonden zijn gesteld. Het gezamenlijke standpunt van Rijk, provincie Overijssel en gemeente Enschede met betrekking tot de belangrijkste thema's is als volgt.

Aantallen passagiers
Er zijn vragen over het aantal passagiers waarmee gerekend is. Het adviesbureau Del Canho & Engelfriet noemen op basis van een analyse van eerdere onderzoeks-rapporten een passagierspotentieel van 0,6 - 1,2 mln. Bij de keuze voor een potentieel van 1,2 mln passagiers spelen de ontwikkelingen op Schiphol, de bereikbaarheid van Twente, de aantrekkelijkheid van de geplande leisure en de ontsluiting van de luchthaven een grote rol. Door VTM is gesproken met een aantal marktpartijen. In deze gesprekken bleek dat een passagierspotentieel van 1,2 mln. op Twente realistisch wordt ingeschat. Dit beeld wordt bevestigd door recente groeiontwikkelingen (over een periode van 5-7 jaar) van regionale luchthavens zoals FMO, Weeze en Eindhoven. Hieruit blijkt dat de prognose van 1,2 mln. passagiers in 2030 en het daarvoor gehanteerde groeitempo realiseerbaar is, mede gegeven de voortgaande langjarige groeiverwachtingen voor het verkeer door de lucht.

Aantal vliegbewegingen en geluidcontour
Insprekers willen hierover nu al meer duidelijkheid over deze punten. In de structuurvisie met een compacte luchthaven is uitgegaan van een verondersteld gebruik van de luchthaven, waarbij 1,2 respectievelijk 2,4 miljoen passagiers worden verwerkt. Bij deze aantallen passagiers zijn aannames gedaan voor het aantal vluchten en verkeersbewegingen dat nodig is om de luchthavenpassagiers af te handelen en te faciliteren. Het besluit over de structuurvisie bevat op basis van die uitgangspunten een beoogde ruimtelijke reservering van 10,62 km². De ruimtelijke reservering is afgeleid van de maximale geluidscontouren maar zal vooral vorm krijgen door in dat gebied geen bouwwerken te ontwikkelen die mogelijk in de toekomst last kunnen krijgen van externe effecten van een luchthaven zoals geluidhinder. Als een exploitant is gevonden, zal in een luchthavenbesluit formeel het kader worden gesteld voor de geluidscontour en de aantallen en soorten vluchten. Nu kan daarover nog geen specifieke informatie worden gegeven.

Investeringen en risico's
Insprekers vrezen dat de overheid voor exploitatietekorten zou moeten opdraaien. Provincie Overijssel en gemeente Enschede hebben hierover het duidelijke standpunt dat er niet wordt deelgenomen aan een exploitatie en de genoemde risico's er dus niet zijn. Ook de door meerdere insprekers voorgestelde deelname in FMO is op grond hiervan niet aan de orde. De overheid heeft wel, zoals gebruikelijk in gebiedsontwikkelingsprojecten, een verantwoordelijkheid voor het creëren van de juiste randvoorwaarden voor ontwikkeling. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanleg van infrastructurele voorzieningen. Tot investeringen op het luchthaventerrein wordt niet overgegaan voordat er zicht is op een exploitant.

Werkgelegenheidscijfers
Er is onduidelijkheid bij een aantal insprekers over de effecten op de werkgelegenheid.
De gebruikte gegevens zijn afkomstig van onafhankelijke adviesbureaus zoals Arcadis (MER), Adecs (MCA) en Ecorys (KBA). De kritiek richt zich vooral op het feit dat er gebruik is gemaakt van bruto in plaats van netto cijfers ten aanzien van de werkgelegenheid. De verwarring die is ontstaan komt voort uit de systematiek voor de Kosten Baten Analyse (KBA). Die telt in het netto getal alleen de mensen die daadwerkelijk vanuit een uitkeringssituatie een baan vinden. De evengoed gecreëerde extra banen, waarvan een groot deel voor middelbaar en hoger opgeleiden, tellen niet mee. Maar de opdracht van de VTM richt zich op Twente. De banen voor middelbaar of hoger opgeleiden zijn voor Twente van groot belang, omdat ze een belangrijke bijdrage leveren aan de versterking van de sociaal-economische structuur. Daarom tellen ze bij de afweging welk plan het best voor Twente is, wel mee.
Het andere element dat meespeelt in de discussie over werkgelegenheid is verdringing: nieuwe banen nemen de plek in van bestaande banen in Twente, of de banen verplaatsen.
De structuurvisie met luchthaven levert naar verwachting minder verdringing op dan die zonder, omdat er op dit moment geen vliegveld gerelateerde werkgelegenheid is en elke baan dus als nieuw kan worden bestempeld.

Afstemming met Duitsland.
Vanuit Duitsland zijn twee soorten zienswijzen gekomen. De Duitse buren, kort over de grens, vrezen vooral geluidsoverlast terwijl de reacties van wat verder weg vooral gericht zijn op de positie van FMO. De zorg over de geluidoverlast over de grens gaat gepaard met vragen om duidelijkheid over aantallen vliegtuigen, vliegroutes en vlieghoogtes. Pas bij een luchthavenbesluit komen deze vragen concreet aan de orde. Wel is toegezegd dat in de volgende fase door de gemeente Enschede en de provincie Overijssel contact wordt opgenomen met de daarvoor bevoegde instanties om te kijken of er operationele mogelijkheden zijn om de geluidshinder te beperken door sturing op vlieghoogtes en vliegroutes.
Een nadere analyse naar de effecten van luchthaven Twente op FMO geeft aan dat er ruimte is voor twee luchthaven in de Euregio. Overigens liggen in Duitsland veel vliegvelden op vergelijkbare afstand van elkaar.

Conclusie
De bestudering van de ruim 600 zienswijzen heeft wel geleid tot aanvullingen en wijzigingen in de structuurvisie Luchthaven Twente, maar geeft geen aanleiding tot een geheel ander standpunt of een andere voorkeur. De milieu-, financiële en economische effecten van de ontwikkeling zijn goed onderzocht en bieden een degelijke onderbouwing voor de keuze voor een structuurvisie gebaseerd op een compacte luchthaven in het groen. Deze ontwikkeling biedt alle mogelijke kansen voor een sterke economie in een mooi landschap. Vanuit rijks- en regionale doelen met betrekking tot natuur en werkgelegenheid past de compacte luchthaven in het groen uitstekend. Uit marktverkenning blijkt bovendien voldoende interesse voor de invulling van deze structuurvisie.
De colleges van Gedeputeerde Staten en Burgemeester & Wethouders zullen daarom provinciale staten en gemeenteraad voorstellen om structuurvisie B vast te stellen en verdere invulling te geven aan de gebiedsontwikkeling gericht op onder meer de doorstart van de luchthaven en forse investeringen in het groen.

Vervolg
Het besluit tot vaststelling van de structuurvisie wordt op 14 december 2009 in de raad van Enschede genomen, en op 16 december 2009 in Provinciale Staten van Overijssel. Ook het ministerieel opdrachtgeversberaad (MOB) zal half december een definitief besluit nemen met betrekking tot de gebiedsontwikkeling en de Tweede Kamer hierover informeren.. Behandeling in de Stedelijke Commissie Enschede vindt plaats op 30 november en in de provinciale commissie Ruimte, Water en Duurzaamheid op 2 december 2009.
Provinciale Staten houden op 17 en 19 november 2009 hoorzittingen over de gebiedsontwikkeling, bedoeld voor mensen/organisaties die een zienswijze hebben ingediend. Zij krijgen tijdens de hoorzitting de gelegenheid hun zienswijze nader toe te lichten aan Provinciale Staten.

Meer informatie:
Provincie Overijssel: Katja Pronk, 06-18303907
Gemeente Enschede: Jan van Dussen, 06-51272519
Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Karin van Rooijen, 06-53820589 Vliegwiel Twente Maatschappij i.o., Nicky Struijker Boudier, 06-15062601

Het voorstel aan Provinciale Staten van Overijssel, de gemeenteraad van Enschede, inclusief de reactienota en het advies van de commissie voor de m.e.r. vindt u op www.vliegwieltwente.nl/bibliotheek/

Geplaatst: 10 november 2009.

10 november 2009