Ingezonden persbericht


Persbericht

Checkpoint Systems: winkeldiefstal
door klanten in West-Europa
stijgt meest in Nederland

Jaarlijkse kosten per Nederlands gezin: 184 euro,
een stijging met 11% in 3 jaar

Almere/Nieuwegein, 10 november 2009 - De Global Retail Theft Barometer (Diefstalbarometer), de grootste wereldwijde studie rond winkeldiefstal en derving in de retailsector, onthult dat winkeldiefstal door klanten het afgelopen jaar van alle West-Europese landen het meest steeg in Nederland. Het verlies door winkeldieven bedraagt vandaag in Nederland 48,5% van het totale verlies door derving, ofwel 580 miljoen euro van de totale derving in Nederland (1,2 miljard euro). Ook qua evolutie van de derving doet Nederland het niet goed. Nederland is de tweede grootste stijger van Europa met een totale derving die 5% toeneemt. Enkel het Verenigd Koninkrijk doet het in West-Europe slechter met een toename van 5,4%. Derving is het verlies dat de detailhandel lijdt als gevolg van diefstal door klanten, diefstal door personeel, verlies door interne fouten en fraude door leveranciers.

De impact van de recessie valt niet te ontkennen. Het aandeel van de middenklasse onder de dieven wordt steeds groter. De lagere investeringen in diefstalpreventie (een daling wereldwijd van 11,4% of 660 miljoen euro op beveiligingsapparatuur) zijn daar wellicht debet aan. De totale jaarlijkse kosten per Nederlands gezin bedragen niet minder dan 184 euro. Dat is een stijging met 11% over 3 jaar.

Derving stijgt overal ter wereld
De diefstalbarometer tekent wereldwijd een stijging op in het verlies door derving bij retailers. Het globale dervingspercentage steeg in 1 jaar tijd van 1,35% naar 1,43%, een stijging met 5,9%. Dit betekent een wereldwijd verlies van 84,2 miljard euro voor retailers. In alle ondervraagde landen nam derving het voorbije jaar toe, behalve in Singapore en Oostenrijk. Derving was daar al het laagst, maar daalde nog met respectievelijk -1,7% en -2,0%. Slovakije (+9,8%), de Verenigde Staten (+8,8%) en Zuid-Afrika (+8,2%) zijn de hoogste stijgers. In Nederland stijgt de totale derving in 2009 met 5% tot 1,26%.

Het is de eerste keer in zijn bestaan dat de diefstalbarometer zo'n consistente trend waarneemt in alle regio's. Toch zijn er regionale verschillen in stijging, met name tussen Noord-Amerika (+8,1%), het Midden-Oosten/Afrika (+7,5%) en Europa (+4,7%). India, Marokko en Mexico kennen de hoogste derving. Hong Kong, Taiwan en Oostenrijk de laagste.

Ronald Baars, Algemeen Directeur Checkpoint Systems Benelux, schrijft de toename van de derving toe aan de huidige economische situatie: "In deze tijden hebben ondernemers de neiging minder te investeren in beveiliging.Wereldwijd is er 660 miljoen euro minder geïnvesteerd. Ondertussen verliezen ze wel 7,3 miljard euro meer door derving. Dat toont het belang aan van het continu verbeteren van beveiligings- en preventieprogramma's, want het terugdringen van diefstal betekent meer winst voor retailers. Een combinatie van verschillende oplossingen zorgt voor de meest efficiënte beveiliging. Personeel werkt bijvoorbeeld efficiënter met behulp van duidelijke beveiligingsprocessen en de juiste beveiligingstechnologie."

Impact van economische recessie
De studie geeft aan dat de impact van de recessie op derving niet te ontkennen valt. Retailers schrijven 1/3 van de stijging in diefstal door klanten en iets meer dan 1/5 van diefstal door werknemers aan de recessie toe.

Professor Joshua Bamfield, Directeur van het Centre for Retail Research (CRR) en auteur van de studie, legt uit: "Het is criminologisch duidelijk dat wanneer de werkloosheid stijgt, diefstal toeneemt. Diefstal groeide de voorbije 2 jaar alleszins uit tot een belangrijk aandachtspunt voor retailers. We zien vandaag een verandering in het type dief en het type gestolen product. Er is sprake van het middenklasse-syndroom. Mensen stelen om hun vroegere levensstijl te kunnen aanhouden ondanks een lager inkomen. Producten als luxevlees zijn gewild. Dieven gebruiken als voorwendsel hun teleurstelling in het financieel systeem. Ze komen m.a.w. op voor hun eigen portemonnee. Ook al is dat illegaal."

Diefstal door klanten blijft belangrijkste bron van verlies De diefstalbarometer definieert vier categorieën van verlies door derving: diefstal door klanten, diefstal door personeel, verlies door interne fouten en fraude door leveranciers. De proportionele rangorde van de categorieën is wereldwijd identiek. De onderstaande cijfers geven de proportie van de totale derving van de verschillende categorieën weer:

2009
Wereldwijd
Europa
Belux
Diefstal door klanten
42,5%
47,5%
48,5%
Diefstal door personeel
35,5%
30,5% 28,9%
Interne fouten
16,4%
15,9% 16,7%
Fraude door leveranciers
5,6%
6,1% 5,9%

Diefstal door klanten blijft de belangrijkste bron van derving. In Europa steeg diefstal door klanten van 46,8% in 2008 tot 47,5% in 2009 (15,8 miljard euro). Diefstal door personeel komt op de tweede plaats. Europese retailers verliezen er 9,9 miljard euro door (30,5%). Dit percentage daalde lichtjes ten opzichte van 2008 (30,7%). Interne fouten en administratieve zaken vormen de derde verliesbron. In Europa bedraagt dit verlies 5,1 miljard euro. Het resterende deel van de totale dervingskosten (in Europa een bedrag van 2 miljard euro) wordt toegeschreven aan fraude/fouten door leveranciers of fabrikanten.

Diefstal door klanten in West-Europa stijgt het meest in Nederland De Nederlandse cijfers liggen in de lijn van de wereldwijde en Europese percentages; met andere woorden, net boven of net onder het Europese gemiddelde. Toch springt één evolutie eruit: diefstal door klanten (winkeldiefstal) steeg het voorbije jaar in West-Europa nergens meer dan in Nederland. Het percentage steeg met 2,4% van 46,1% in 2008 naar 48,5% in 2009 en is dus een groter deel gaan uitmaken van de totale derving. Het gaat om een verlies van 580 miljoen euro. Daarmee zit Nederland vandaag boven het Europese gemiddelde van 47,5% voor winkeldiefstal en 6% boven het wereldwijd gemiddelde van 42,5%.

Het gemiddeld bedrag per geval bij winkeldiefstal stijgt in Europa van 73,5 euro in 2008 tot 94 euro in 2009, wat dus een stijging van niet minder dan 28% is. Diefstal door personeel neemt af, maar betekent nog steeds een aanzienlijk verlies voor de Europese retailer. Wereldwijd is dat bedrag 'slechts' 1385 euro per geval. In Europa bedraagt het bedrag per stelend personeelslid vandaag 1858 euro. Verder is er in Europa een onbalans tussen het aantal opgepakte stelende klanten en stelende medewerkers. Slechts 3,3% van het totaal aantal opgepakte dieven in Europa zijn stelende medewerkers. In Noord-Amerika is de verhouding opgepakte klanten - opgepakt winkelpersoneel evenwichtiger verdeeld: 70,1% zijn klanten, 29,9% zijn stelende medewerkers.

2009
Wereldwijd Europa
Bedrag per diefstal door klant
166¤
94¤
Bedrag per diefstal door personeel 1385¤1858¤

De meest gestolen goederen
De top-10 van de meest gestolen producten in Europa bleef ongewijzigd ten opzichte van de voorbije jaren. De studie haalt wel enkele opvallende trends aan in voeding en kleding. Luxe vleesproducten brengen in Europa een derving met zich mee die het dubbele bedraagt van het wereldwijd dervingspercentage (3,10%). Verder behoren kaas (3,06%) en alcohol (2,38%) tot de meest gestolen voedingsproducten in Europa. Op het gebied van kleding worden merkkleding (3,94%), mode-accessoires (3,62%) en ondergoed/lingerie en badkleding (2,91%) in Europa meer dan elders in de wereld gestolen.

De meest gestolen producten in Europa zijn, in dalende volgorde:
1. alcoholische dranken

2. schoonheids- en huidverzorgingsproducten
3. dameskleding

4. parfums en dure lotions

5. scheermesjes

6. dvd's en cd's

7. kinderkleding

8. accessoires

9. design- of merkproducten

10. dure en gespecialiseerde voeding (vlees, kaas, zeevruchten)

Investeringen in beveiliging
Europese retailers hebben dit jaar minder geïnvesteerd in diefstalpreventie. In 2008 bedroeg het percentage nog 0,34% van de totale omzet. In 2009 is dat percentage gedaald naar 0,29%, goed voor 7,1 miljard euro. Dat is iets minder dan het wereldwijde gemiddelde van 0,31%. Ook Nederlandse retailers hebben het afgelopen jaar minder geïnvesteerd, gemiddeld 0,37% van hun omzet (348 miljoen euro) in diefstalpreventie t.o.v. 0,4% het voorgaande jaar.

De studie merkt een verschuiving op in de manier van investeren bij retailers om hun goederen te beschermen in tijden van recessie. Retailers investeren vooral in trainingen van hun personeel om diefstal te voorkomen. Verder screenen ze hun personeel grondiger en investeren ze in nieuwe hard- en software, aangevuld met dervingsaudits. Uit de studie blijkt dat retailers het komende jaar deze veiligheidspolicy's verder willen uitwerken.

Voor meer informatie, de volledige studie, foto's of interviews, contacteer Bert Bouserie bij Luna: bert@luna.be of tel. +32 2 658 02 93/gsm +32 488 40 44 77

Over de Global Retail Theft Barometer
De diefstalbarometer - uitgevoerd door het onafhankelijke Centre for Retail Research (CRR) in het Engelse Nottingham, onder leiding van directeur Professor Joshua Bamfield en gesponsord door Checkpoint Systems - groeide uit tot de meest volledige studie ter wereld rond winkeldiefstal en derving in de retailsector. In 2009 werden China (Shanghai, Beijing, Guangdong en Hong Kong), Marokko, Taiwan en Turkije aan het lijstje bevraagde landen toegevoegd. De diefstalbarometer onthult daarmee nieuwe feiten over actuele dervingsniveaus en criminaliteit binnen de retail in 41 landen op 5 continenten tijdens de periode juni 2008 tot juni 2009. De studie geeft ook aan hoe om te gaan met de kost van winkelcriminaliteit: welke elektronische en computergestuurde systemen kunnen worden ingezet om winkeldiefstal en fraude te bestrijden? De gegevens van de studie zijn afkomstig van 1069 retailers met een omzet van 602.526 miljoen euro. Tot West-Europa behoren Oostenrijk, België/Luxemburg, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland, Noorwegen, Groot-Brittannië, Zweden en Zwitserland. Voor meer informatie: www.retailresearch.org

Over Checkpoint Systems, Inc.
Checkpoint Systems, Inc. is een toonaangevend leverancier van oplossingen voor dervingsbeheer voor de retail. Checkpoint's wereldwijde team ondersteunt retailers - en hun toeleveranciers - bij het terugdringen van diefstal en het uitbreiden van voorraadoverzichten. Het bedrijf voorziet klanten in de betere beschikbaarheid van artikelen dankzij de snel evoluerende RF-technologie, waardoor dervingsbeheeroplossingen en CheckNet-labeloplossingen kunnen worden uitgebreid. Checkpoint heeft momenteel meer dan één miljoen RF-apparaten geïnstalleerd in winkels en meer dan 100 miljard producten beveiligd. Door de mogelijkheid van efficiënte schaalbaarheid van kosten bieden de oplossingen van Checkpoint hogere inkomsten en winst aan een steeds groter wordende groep van succesvolle retailers, evenals een superieure winkelervaring voor hun klanten. Checkpoint is beursgenoteerd (NYSE:CKP), opereert in elke geografische markt en heeft wereldwijd 3.900 medewerkers. Voor meer informatie: www.checkpointeurope.com