The show must go on voor Béjart, Queen, Mozart en Versace in Carré

13/10/2009 15:05

Stardust Theater bv

Maurice Béjart, de dansgod, wiens gezelschap van 11 november tot en met 22 november neerstrijkt in het Koninklijk Theater Carré, kan als geen ander fenomenen uit de dood laten herrijzen. Zijn Ballet for Life, dat van 11 t/m 15 november wordt opgevoerd, is een gedanste hommage aan te jong gestorvenen, waaronder de geniale componist Mozart, de mode ontwerper Gianni Versace, die de kostuums voor dit ballet ontwierp en daarmee tevens zijn laatste modeshow maakte omdat hij kort daarna werd vermoord en de zanger van Queen Freddie Mercury. Veel van de Queen nummers in Ballet for Life komen van het vijftiende en laatste studio album, opgenomen in Montreux Zwitserland, Made in Heaven. Echter het laatste nummer van Ballet for Life is het nummer the Show must go on. Dit is het laatste nummer op het Queen album Innuendo en ook de laatst uitgebrachte single tijdens het leven van Freddie Mercury. Het nummer kwam uit op 14 oktober 1991, zes weken voor zijn overlijden en gaat over het belang door te gaan, terwijl eigenlijk de kracht ontbreekt en slaat waarschijnlijk op de Freddie Mercury zelf, die eind jaren tachtig door de gevolgen van Aids al een slechte gezondheid had. Een groot deel van de tekst kan ook worden opgevat als, dat het leven doorgaat, ook als Queen, of in dit geval Freddie Mercury, er niet meer is. In januari 1997 gaat het Ballet for Life in Parijs in première in het bijzijn van de vrouw van president Jacques Chirac. Tijdens de première vertolken de 3 overige bandleden van Queen, Brian May, John Deacon en Roger Taylor, samen met Elton John dit nummer; The Show must go on. Na Ballet for Life zal van 18 t/m 22 november Maurice Béjart's Reis om de Wereld in 80 Minuten haar Nederlandse première beleven, waar hij tot zijn dood op 22 november 2007 aan werkte. Dit ballet is Béjart's artistieke testament geworden waarin hij al zijn talenten gebundeld heeft tot het grootste dansfeest van zijn leven. Het is een hommage geworden aan zijn talent, zijn originaliteit en zijn vernieuwende balletstijl die hem een der grootste kunstenaars maakte van de twintigste eeuw. De wereld première van De Reis om de Wereld in Tachtig Minuten had een paar weken na zijn dood plaats in Lausanne Zwitserland. In datzelfde theater hadden zijn familieleden, zijn vrienden en al zijn dansers kort daarvoor afscheid van de meester genomen. Béjart besefte heel goed dat dit zijn laatste ballet zou zijn. Hij wilde er het mooiste ballet van zijn leven van maken. Vooral legde hij zijn dynamische altijd avontuurlijke karakter in dit ballet, want de boeken van Jules Verne waarop dit ballet geïnspireerd was, hadden hem altijd al geboeid. De nieuwe artistieke leider Gil Roman, nog door Béjart zelf benoemd zei: "Toen we deze choreografie instudeerden hadden wij telkens het gevoel dat hij toekeek en ons in het oog hield". Het brengt het publiek op opwindende wijze naar Venetië, De Zuidpool (compleet met Pinguïns), China, India, Wenen (met een groot walsfeest), Senegal, de Sahara, Egypte, San Francisco en Brazilië (waar het carnaval van Rio tot leven komt). Afgelopen zomer bracht dit ballet, het 5000 koppige publiek in het Palais des Sports in Parijs wekenlang in extase.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.stardusttheatre.com