De cirkel is rond: Maurice Béjart komt na 1956 weer tot leven in Carré

04/11/2009 09:00

Stardust Theater bv

Meer dan 50 jaar geleden, op 21 mei 1956, danste Maurice Béjart zijn eerste choreografie Le Cercle op uitnodiging van het Nederlands Ballet in Carré. Nu, twee jaar na zijn overlijden op 22 november 2007, zal zijn gezelschap van 11 t/m 22 november in dit theater neerstrijken met twee van zijn hoogtepunten. Ballet for Life is een gedanste hommage aan de te vroeg gestorvenen, waaronder Freddie Mercury met natuurlijk talrijke Queen hits waarop energiek en ook ontroerend mooi gedanst wordt. Daarnaast worden sterdanser Jorge Donn, componist Wolfgang Amadeus Mozart en mode ontwerper Gianni Versace geëerd, die ook de kostuums voor dit ballet ontwierp. Ballet for Life werd zijn laatste modeshow want kort daarna werd hij vermoord. "Ik wil mijn helden levend maken in mijn balletten", aldus Béjart. Die zin slaat nu meer dan ooit op hem zelf! Want naast de gestorven fenomenen brengen zijn balletten ook hem weer tot leven. Het andere ballet Reis om de Wereld in Tachtig Minuten is Béjart's artistieke testament geworden, waarin hij al zijn talenten gebundeld heeft tot het grootste dansfeest van zijn leven. Hij leeft nu ook zelf voort in dit epos dat in Carré zijn Nederlandse première zal beleven. Maar het is meer dan een première. Het is een hommage geworden aan zijn talent, zijn originaliteit en zijn vernieuwende balletstijl die hem een der grootste kunstenaars maakte van de twintigste eeuw. De wereld première van De Reis om de Wereld in Tachtig Minuten had een paar weken na zijn dood plaats in Lausanne. In datzelfde theater hadden zijn familieleden, zijn vrienden en al zijn dansers kort daarvoor afscheid van de meester genomen. Vier weken na de crematie ging toen in ditzelfde theater Béjart's ballet De Reis om de Wereld in Tachtig Minuten in première. De voorstelling werd door 1700 toeschouwers onthaald op een minutenlange staande ovatie. Béjart besefte heel goed dat dit zijn laatste ballet zou zijn. Hij wilde er het mooiste ballet van zijn leven van maken. Vooral legde hij zijn dynamische altijd avontuurlijke karakter in dit ballet, want de boeken van Jules Verne waarop dit ballet geïnspireerd was, hadden hem altijd al geboeid. Reizen, avonturen en grootse balletten hoorden bij zijn leven, net als het altijd maar weer verrassen, het altijd weer vernieuwen. De tutu's had hij bijvoorbeeld al lang afgeschaft omdat hij ze pornografisch vond. Hij wilde jonge, mooie mensen van vandaag laten zien. Deze Reis om de Wereld in Tachtig Minuten luidde zijn eigen grote en laatste reis op spectaculaire wijze in! Na zijn dood werd er nog hard gerepeteerd voor de première op 23 december. De nieuwe artistieke leider Gil Roman, nog door Béjart zelf benoemd zei: "Toen we aan deze choreografie werkten hadden wij telkens het gevoel dat hij toekeek en ons in het oog hield. De Reis om de Wereld in Tachtig Minuten", aldus Roman, "Is een hommage aan zijn dans aan zijn wereld. Wij hebben ons allemaal aan elkaar opgetrokken om zijn verlies te compenseren." De Reis om de Wereld in Tachtig Minuten brengt het publiek op opwindende wijze naar Venetië, De Zuidpool (compleet met Pinguïns), China, India, Brazilië (waar het Carnaval van Rio tot leven komt), Senegal, de Sahara, Egypte, San Francisco en Wenen met een groot walsfeest waar André Rieu wel jaloers op zou kunnen zijn. Originaliteit, spektakel en humor gaan in dit epos hand in hand. Met Ballet for Life en De Reis om de Wereld in Tachtig Minuten zal men dichter bij Béjart komen dan ooit want met deze balletten vertoeft men enkele uren in zijn wereld van spektakel en sublieme danskunst maar ook van ontroerende schoonheid.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.stardusttheatre.com