Waterschap Reest en Wieden


gebruik name educatieve grondwatermeter

Kinderen helpen bij officiële in gebruik name educatieve grondwatermeter

Kinderen helpen bij officiële in gebruik name educatieve grondwatermeter Slingenberg.Op woensdagmiddag 11 november om 15.00 uur wordt de educatieve grondwatermeter in Slingenberg (speelveldje op de kruising Tuinweg-Slingenberg) officieel in gebruik genomen.Wethouder Ton Dohle van de gemeente Meppel en loco dijkgraaf Koob Schelhaas van het waterschap Reest en Wieden verrichten samen met de aanwezige kinderen deze officiële handeling. Dit doen zij door samen een pad aan te leggen, zodat de mensen met `droge voeten' de grondwatermeter kunnen bekijken en de stand van het grondwater kunnen aflezen. Daarnaast is de opening het startsein voor de kinderen om mee te helpen met het in kaart brengen van de `meterstanden'. Zij maken daarmee kans op een leuke prijs.

Onderzoek wateroverlast in de gemeente

Vanaf eind 2006 hebben gemeente en waterschap onderzoek gedaan naar de stedelijke waterproblematiek in de gemeente. Het gaat dan om de problemen die kunnen ontstaan door een teveel aan grondwater, regenwater of oppervlaktewater. Het Algemeen Bestuur van het waterschap heeft inmiddels positief besloten over het voorstel om deze problematiek aan te pakken. De gemeenteraad besluit op 26 november over het voorstel.

Aandacht voor grondwater

Er is door gemeente en waterschap specifiek aandacht besteed aan grondwateroverlast. Hierover was namelijk nog erg weinig bekend. Uit nader onderzoek blijkt onder andere dat de grondwaterstand in de wijk Slingenberg vaak te hoog is. Gemeente en waterschap hebben daarom eind september op het veldje aan de Slingenberg een educatieve grondwatermeter geplaatst. Dit is een grondwatermeter, die boven het maaiveld laat zien wat het grondwater onder je voeten doet. De aanschaf en plaatsing van de grondwatermeter is mede mogelijk gemaakt door de provincie Drenthe.
© Waterschap Reest & Wieden
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||