Waterschap Reest en Wieden
gebruik name educatieve grondwatermeter
Kinderen helpen bij officiële in gebruik name educatieve grondwatermeter
Kinderen helpen bij officiële in gebruik name educatieve
grondwatermeter Slingenberg.Op woensdagmiddag 11 november om 15.00 uur
wordt de educatieve grondwatermeter in Slingenberg (speelveldje op de
kruising Tuinweg-Slingenberg) officieel in gebruik genomen.Wethouder
Ton Dohle van de gemeente Meppel en loco dijkgraaf Koob Schelhaas van
het waterschap Reest en Wieden verrichten samen met de aanwezige
kinderen deze officiële handeling. Dit doen zij door samen een pad aan
te leggen, zodat de mensen met `droge voeten' de grondwatermeter
kunnen bekijken en de stand van het grondwater kunnen aflezen.
Daarnaast is de opening het startsein voor de kinderen om mee te
helpen met het in kaart brengen van de `meterstanden'. Zij maken
daarmee kans op een leuke prijs.
Onderzoek wateroverlast in de gemeente
Vanaf eind 2006 hebben gemeente en waterschap onderzoek gedaan naar de
stedelijke waterproblematiek in de gemeente. Het gaat dan om de
problemen die kunnen ontstaan door een teveel aan grondwater,
regenwater of oppervlaktewater. Het Algemeen Bestuur van het
waterschap heeft inmiddels positief besloten over het voorstel om deze
problematiek aan te pakken. De gemeenteraad besluit op 26 november
over het voorstel.
Aandacht voor grondwater
Er is door gemeente en waterschap specifiek aandacht besteed aan
grondwateroverlast. Hierover was namelijk nog erg weinig bekend. Uit
nader onderzoek blijkt onder andere dat de grondwaterstand in de wijk
Slingenberg vaak te hoog is. Gemeente en waterschap hebben daarom eind
september op het veldje aan de Slingenberg een educatieve
grondwatermeter geplaatst. Dit is een grondwatermeter, die boven het
maaiveld laat zien wat het grondwater onder je voeten doet. De
aanschaf en plaatsing van de grondwatermeter is mede mogelijk gemaakt
door de provincie Drenthe.
© Waterschap Reest & Wieden
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||