GroenLinks

GroenLinks krijgt Kamer mee in pleidooi voor Consumentenrecht 2.0

11 november 2009

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt GroenLinks in haar pleidooi om te onderzoeken of consumenten anno 2009 wel adequaat beschermd worden tegen slechte dienstverlening en slechte producten. Daarnaast heeft GroenLinks ervoor gezorgd dat er collectieve schadevergoedingsmogelijkheden moeten komen voor groepen consumenten die met dezelfde klachten en problemen kampen.

We hobbelen de afgelopen jaren van incident naar incident, maar of het nu om woekerpolissen gaat of om de DSB-affaire elke keer zie je dat het wiel opnieuw uitgevonden moet worden. Terwijl het om precies dezelfde klacht gaat kunnen consumenten niet als groep schade verhalen. Het is de hoogste tijd om daar verandering in te brengen., aldus Azough. GroenLinks vindt sowieso dat de rechtspositie van consumenten aanmerkelijk moet verbeteren en zal daarom op korte termijn een plan presenteren om veelvoorkomende consumentenproblemen aan te pakken.

GroenLinks krijgt ook steun in haar opvatting dat rechters hun vonnissen beter en duidelijker moeten motiveren. Het vertrouwen in de rechtstaat is gebaat bij een heldere communicatie richting burgers door rechters en OM. Daarom zal het kabinet op korte termijn met een plan van aanpak moeten komen.

Naïma Azough