Gemeente Oldenzaal
Oldenzaal als eerste Overijsselse gemeente BAG Certificaat
11 november 2009
Gemeente Oldenzaal mag als eerste Overijsselse en als elfde gemeente
van Nederland aansluiten op de Landelijke Voorziening Basisregistratie
Adressen en Gebouwen (BAG). Om klantgerichter te werken zijn alle
overheidsorganisaties sinds 1 juli 2009 wettelijk verplicht om met
basisregistraties te werken.
Eén centraal systeem
Vergunningen verlenen, huursubsidie toekennen of criminelen opsporen.
De overheid heeft veel gegevens nodig om haar werk te kunnen doen.
Deze gegevens zijn vastgelegd in 30.000 verschillende systemen. Niet
handig. Dit moet eenvoudiger en minder versnipperd. Daarom krijgt
Nederland één centraal systeem.
Wat merken klanten daarvan?
Burgers en bedrijven hoeven niet telkens dezelfde gegevens op te
geven. Zo wordt een vergunning aanvragen eenvoudiger, omdat de
basisgegevens al bekend zijn. De kwaliteit van gegevens neemt toe. En
(uitkerings)fraude kan beter worden voorkomen en opgespoord.
Landelijke wetgeving
Het kabinet heeft op 11 juni 2004 besloten tot landelijke invoering
van de Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG). De wet BAG
is op 22 januari 2008 door de Eerste Kamer aangenomen. Op 1 juli 2009
zijn de wettelijke regels in werking getreden.
Overhandiging certificaat BAG
Gemeente Oldenzaal heeft hard gewerkt. We hebben in korte tijd voldaan
aan de eisen van de BAG. Op woensdag 11 november wordt het BAG
certificaat door het ministerie van VROM uitgereikt aan de
burgemeester van gemeente Oldenzaal.