Gemeente Oldenzaal


Oldenzaal als eerste Overijsselse gemeente BAG Certificaat


11 november 2009

Gemeente Oldenzaal mag als eerste Overijsselse en als elfde gemeente van Nederland aansluiten op de Landelijke Voorziening Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Om klantgerichter te werken zijn alle overheidsorganisaties sinds 1 juli 2009 wettelijk verplicht om met basisregistraties te werken.

Eén centraal systeem

Vergunningen verlenen, huursubsidie toekennen of criminelen opsporen. De overheid heeft veel gegevens nodig om haar werk te kunnen doen. Deze gegevens zijn vastgelegd in 30.000 verschillende systemen. Niet handig. Dit moet eenvoudiger en minder versnipperd. Daarom krijgt Nederland één centraal systeem.

Wat merken klanten daarvan?

Burgers en bedrijven hoeven niet telkens dezelfde gegevens op te geven. Zo wordt een vergunning aanvragen eenvoudiger, omdat de basisgegevens al bekend zijn. De kwaliteit van gegevens neemt toe. En (uitkerings)fraude kan beter worden voorkomen en opgespoord.

Landelijke wetgeving

Het kabinet heeft op 11 juni 2004 besloten tot landelijke invoering van de Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG). De wet BAG is op 22 januari 2008 door de Eerste Kamer aangenomen. Op 1 juli 2009 zijn de wettelijke regels in werking getreden.

Overhandiging certificaat BAG

Gemeente Oldenzaal heeft hard gewerkt. We hebben in korte tijd voldaan aan de eisen van de BAG. Op woensdag 11 november wordt het BAG certificaat door het ministerie van VROM uitgereikt aan de burgemeester van gemeente Oldenzaal.