Politie Hollands Midden
Hollands-Midden - Politie pakt handheld bellen aan
Vier keer zoveel kans ongeval met telefoon in hand
Hollands-Midden, 11-11-2009 o Bellen met de telefoon in de hand,
handheld bellen, leidt jaarlijks in het verkeer tot 600 slachtoffers
(ziekenhuisgewonden en doden), blijkt uit cijfers van Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Politie Hollands Midden
controleert in het belang van de verkeersveiligheid daarom streng op
handheld bellen.
In 2009 zijn er tot 8 november totaal 806 bekeuringen uitgeschreven.
Het Regionaal Verkeershandhavings team (RVHT) heeft in 2009 al ruim
1300 uur gecontroleerd op handheld bellen. Ook de blauwe teams
controleren regelmatig op handheld bellen. Automobilisten die niet
handsfree bellen betalen 150; bromfietsers 100.
Het verbod geldt voor bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets
of invalidevoertuig. Sms-en, een nummer opslaan of een adres in de
telefoon invoeren is ook niet toegestaan, omdat bestuurders hierbij de
telefoon in hun handen houden. Handheld bellen mag wel indien het
voertuig stilstaat in de file of voor het stoplicht. Fietsers mogen
wel een telefoon in de hand hebben terwijl zij deelnemen in het
verkeer.
Politie Hollands Midden controleert op een onopvallende motor of een
video-auto. Tijdens deze surveillance wordt er specifiek gelet op
automobilisten die niet handsfree bellen. Indien agenten een
bestuurder handheld zien bellen, zal deze een bekeuring krijgen.
Handheld bellen in 2008
Het aantal uitgedeelde bekeuringen in 2009 ligt dicht bij het aantal
dat uitgedeeld is in 2008: tot en met oktober waren dat er 803 en over
heel het jaar 2008 werden er 889 bekeuringen geschreven voor handheld
bellen.
Topje van de ijsberg
De bestuurders die een bekeuring voor handheld bellen hebben gekregen,
zijn waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. Uit landelijk
onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Bureau Verkeershandhaving
Openbaar Ministerie onder 10.000 ondervraagden blijkt dat 30 procent
wel eens handheld belt achter het stuur. De politie vindt deze
onderzoeksresultaten zorgwekkend en zal daarom in de toekomst nog meer
controleren.
Waarom is handheld bellen verboden?
Bestuurders kunnen zich zowel fysiek als cognitief niet meer volop op
het autorijden concentreren, waardoor er ongelukken kunnen ontstaan.
De verkeersveiligheid komt hiermee dus in gevaar en dat wil de politie
voorkomen. Handheld bellen is gevaarlijk en daarom is op 30 maart 2002
de handsfreeplicht ingevoerd. In het belang van de verkeersveiligheid
controleert de politie streng of bestuuders van motorvoertuigen niet
handheld bellen.
Waarom is handheld bellen tijdens het rijden zo gevaarlijk?
De bestuurder reageert trager en mist informatie, bijvoorbeeld een
verkeersteken of rood verkeerslicht;
De remreactietijd van de bestuurder is langer. Dit heeft tot gevolg
dat bestuurders zeer krachtig en schrikachtig remmen en vaak op zeer
korte afstand van de voorligger, stopstreep of kruising tot stilstand
komen;
De bestuurder heeft verminderde aandacht voor het verkeer;
De bestuurder neemt meer riskante beslissingen (kortere
tussenafstand, minder snelheidsaanpassingen).
Hoe groot is het risico op een ongeval?
Het ongevalrisico bij mobiel bellen is vier maal hoger dan wanneer er
geen mobiele telefoon is gebruikt . De Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid heeft berekend dat bij 20 tot 30 procent
van de ongevallen afleiding of gebrek aan aandacht een belangrijke rol
speelt.
Wat de gevolgen van sms-en achter het stuur kunnen zijn, laat een
video zien, die is gemaakt in opdracht van de politie Wales. Deze
video is te zien op het Youtube-kanaal van Politie Hollands Midden:
www.youtube.com/hollandsmidden.