SGP
10 - 11 - 09 | Begrip voor ongeduld CU
Begrip voor ongeduld CU
De SGP vindt dat het nu tijd wordt voor de ChristenUnie om te oogsten.
Dat zei SGP-fractievoorzitter Van der Vlies bij de behandeling van de
begroting voor Volksgezondheid. Op het gebied van abortus en
euthanasie zijn er afspraken gemaakt in het regeerakkoord, maar helaas
komen die nog niet uit de verf. "De SGP begrijpt het ongeduld van de
CU over abortus heel goed", zei Van der Vlies, die hekelde dat het
kabinet heeft aangekondigd om het beloofde onderzoek naar de redenen
voor abortus opnieuw (met twee jaar) uit te stellen.
De SGP deed tijdens het debat verder een pleidooi voor het mogelijk
maken van palliatieve zorg voor patienten die wel veel pijn hebben,
maar geen terminale ziekte hebben. De indicatiestelling voor deze
mensen moet verruimd worden, aldus Van der Vlies.
---
Begroting VWS
10 november 2009
B.J. van der Vlies
Terwijl we deze begroting vandaag behandelen, weten we met zijn allen
dat er de komende jaren veel veranderingen op stapel staan. De
regering laat door de beroemde werkgroepen die de overheidsfinanciën
op orde moeten zien te brengen onderzoeken op welke manier 20%
bezuinigd kan worden. Een onontkoombare, en tegelijk wezenlijke vraag
is daarbij welke aanspraken in de basisverzekering moeten blijven, en
welke aanspraken naar aanvullende verzekeringen overgeheveld worden.
Verscherpte indicatiestelling AWBZ
Een breed in de zorgsector levend zorgenpunt betreft de aangescherpte
indicatiestelling in de AWBZ. Deels was die aanscherping terecht, maar
er zijn helaas ook veel ongewenste neveneffecten. Als er geen
indicaties meer voor begeleiding worden afgegeven, leidt dat er vaak
toe dat het stabiele evenwicht wordt ontregeld. Als gevolg daarvan,
zal er uiteindelijk meer beroep gedaan worden op zwaardere, en dus
duurdere zorg. Als ik dat effect op mij laat inwerken, ben ik bang dat
de pakketmaatregel op langere termijn meer schade oplevert dan dat ze
nu financieel voordeel opleveren. Graag de visie van de regering. Wil
de regering de Kamer hal-verwege 2010 informeren over de
macro-effecten van de pakketmaatre-gel?
Mantelzorg
Bij de indicatiestelling wordt vaak gezegd: dat is mantelzorg of
gebruike-lijke zorg. Maar als er geen mantelzorgers in het netwerk van
een persoon zijn, wat dan? Dan vallen die mensen tussen wal en schip.
Zou het geen aanbeveling verdienen om de afwezigheid van een werkelijk
functionerend netwerk een argument te laten zijn om alsnog een
indicatie toe te kunnen dienen?
Budgethouders
Het herindicatieproject is overtijd. Budgethouders mogen daarvan niet
de dupe worden. Komt er een budgetgarantie voor hen die 1 januari nog
een indicatie ondersteunende en activerende begeleiding hebben? Wordt
in lijn met motie-Van Miltenburg een terugval in budget voorkomen voor
hen die voorheen geen Pgb hadden?
Regeldruk en schotten
Al jaren zegt de regering dat er hard gewerkt wordt aan een afname van
de administratieve regeldruk. Ik vestig nu de aandacht op de volgende
knelpunten voor landelijk opererende zorginstellingen. Ieder
zorgkantoor, ieder indicatieorgaan en iedere gemeente werkt met zijn
eigen eisen, en die verschillen onderling gigantisch. Dat zorgt voor
onwerkbare situaties en ik vraag de regering werk te maken om de
regeldruk op dit punt con-creet te verminderen. Graag reactie.
Geestelijke gezondheidszorg
Mijn fractie maakt zich ook zorgen over de effecten van de korting van
3,5% op de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) in 2010.
Kostenbeheer-sing is prima. Het punt is echter dat de sector aan de
ene kant 6,5% meer mensen zal moeten helpen, en aan de andere kant
hiervoor 3,5% minder geld daarvoor krijgen. Hoe rijmt de regering dat
met elkaar? Ik vrees dat de korting ten koste zal gaan aan de
(kwaliteit) van de directe zorg.
Palliatieve zorg
De SGP-fractie signaleert in de praktijk een aantal knelpunten op het
ge-bied van palliatieve zorg. Mensen die als gevolg van ouderdom, in
combi-natie met hartfalen, COPD, het dementeringsproces of
co-morbiditeit een zeer beperkte levensverwachting hebben, komen op
dit moment niet in aanmerking voor een palliatieve zorgindicatie omdat
een patiënt daarvoor een aanwijsbare terminale ziekte moet hebben. De
criteria voor een pallia-tieve zorg indicatie passen veelal niet op de
problematiek die deze men-sen ervaren. Wil de regering onderzoek doen
naar de mogelijkheden om indicatiestelling voor deze groepen uit te
breiden?
Abortus
We begrijpen het ongeduld van de CU over abortus goed! Diverse van die
voorstellen deden wij eerder ook al, maar toen bleek deze fractie nog
vol vertrouwen. Nu moeten we nóg twee jaar wachten op het onderzoek
naar de redenen voor abortus. Waarom? Hoe ver is het met de richtlijn
abor-tushulpverlening. Op welke manier worden alternatieven erin
behandeld?
Volgende week komen we terug op de levensbeëindiging van
pasgebore-nen en abortus. Er dient serieus naar de bescherming van dit
kwetsbare jonge leven gekeken te worden. Niet in de laatste plaats
naar het steeds gemakkelijker aborteren van kinderen na de
twintigweken-echo.
Tienermoeders
Graag zien we dat de staatssecretaris haast maakt met het toegezegde
stelselonderzoek voor tienermoeders en een structurele oplossing voor
deze groep. Daarbij staat ook de toezegging over praktische hulp en
een advies- en hulppunt voor tienermoeders. Wat gaat de
staatssecretaris daar alsnog voor doen?
Euthanasie
De VN plaatst fundamentele kritiek bij het Nederlandse
euthanasiebeleid. We wachten de vorige week toegezegde brief over
toetsing vooraf af. In-tussen blijkt de werkdruk bij de
toetsingscommissies hoog te zijn. Wat zijn de consequenties hiervan
voor de kwaliteit en het benodigde budget?
Verpleegkundigen
Vijf jaar geleden is onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van
ver-pleegkundigen bij euthanasie. Toen bleek dat zij uitvoerende
handelingen verrichten die tot het domein van artsen behoren. Nog
steeds gebeurt dat, vanwege onwetendheid over de regels. Wat is het
beleid van de staatsse-cretaris om de richtlijnen te verbeteren? Wil
zij in overleg treden voor een duidelijker afbakening van de taken?
Wat gebeurt er concreet aan meer voorlichting over de rechten en
verantwoordelijkheden van deze beroeps-groep? Komt er een
vervolgonderzoek â bijvoorbeeld als onderdeel van de evaluatie
euthanasiebeleid?