Reisverzekeraars laten Twitter links liggen

11/11/2009 11:25

EXT Internet Consultancy B.V.

Uit een onderzoek van www.reisverzekeringblog.nl is gebleken dat vijf grote reisverzekeraars in Nederland niet of nauwelijks gebruik maken van Twitter.

In veel gevallen is het Twitter account met de merknaam niet eens in het bezit van de reisverzekeraar.

Gemiste kans

Juist voor reisverzekeraars is Twitter erg handig om met de verzekerden te kunnen communiceren. Ook in geval van calamiteiten of rampen in het buitenland kunnen er snel grote groepen gebruikers worden bereikt. Het nut van Twitter in deze situaties heeft zich al eerder bewezen. Onder meer door de snelle verslaggeving na rampen en andere actualiteiten, zoals de noodlanding van US Airways-vlucht 1549, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines-vlucht 1951 en de ongeregeldheden na de presidentsverkiezingen in Iran in juni 2009.

Maar Twitter kan ook prima ingezet worden om bijvoorbeeld vragen te stellen over een reisverzekering.

Een samenvatting van het onderzoek

Reisverzekeringblog.nl heeft in eerste instantie gekeken naar vijf grote reisverzekeraars. Hieruit kwam het volgende naar voren:

Reisverzekeraars


- Europeesche Verzekeringen: geen Twitteraccount


- Unigarant: geen Twitteraccount


- ING: geen Twitteraccount


- Interpolis: wel een Twitteraccount (http://twitter.com/Interpolis)


- Mondial Assistance Nederland: geen Twitteraccount (Mondial Assistance Internationaal heeft wel een Engelstalige Twitter account, http://twitter.com/mondialassist)

Twitter account Europeesche wordt overgedragen door Reisverzekeringblog.nl

Reisverzekeringblog.nl is in het bezit van het Twitter account 'Europeesche' (http://twitter.com/europeesche) en zal deze binnenkort overdragen aan de grootste reisverzekeraar van Nederland. Rob Demmers, woordvoerder van Reisverzekeringblog.nl, licht toe: "Het was niet onze intentie om deze naam te kapen of te gebruiken. Het is tenslotte een merknaam. Enige tijd geleden hebben we deze vastgelegd omdat we verbaasd waren dat de Europeesche dat zelf niet gedaan had. We achten nu de tijd rijp om het Twitter account over te dragen. Wel hopen we, dat dit voor de Europeesche aanleiding zal zijn om het Twitter account vanaf nu actief te gaan gebruiken."

Transparantie, het 'toverwoord' in de financiële dienstverlening

"Hoewel online marketingdeskundigen het nut van social media voor bedrijven onderschijven, moeten we helaas concluderen dat reisverzekeraars er nog niet echt mee bezig zijn", zegt Rob Demmers. "Je ziet wel een aantal verzekeraars die voorzichtig een aantal stappen aan het maken zijn. De financiële dienstverleners liggen behoorlijk onder vuur, na alle negatieve publiciteit en incidenten de afgelopen tijd. Juist daarom is het goed om de dialoog met de doelgroep aan te gaan. Transparantie is daarbij het toverwoord. Daarvoor is social media een prachtig instrument, dus maak er dan ook gebruik van", besluit Rob Demmers.





http://www.reisverzekeringblog.nl