Consumentenbond
---
11 november 2009
AFM misleidt met roep om nieuwe bevoegdheden
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil zijn taken uitbreiden om
ook financiële producten te kunnen toetsen voordat deze op de markt
worden gebracht. De AFM denkt hiermee te voorkomen dat financieel
aanbieders `knollen voor citroenen' aan klanten verkopen. De AFM
vergeet daarbij het belangrijkste knelpunt in de markt, namelijk het
slechte gedrag, slecht advies en het gebrek aan integriteit. Ook goede
producten kunnen slecht verkocht worden. De Consumentenbond roept de
toezichthouder op over te gaan tot zijn bestaande taak: verkeerd
gedrag aanpakken en beëindigen.
De Consumentenbond pleit voor aanscherping van de huidige taken van de
gedragstoezichthouder AFM. De bond wil dat de AFM strenger en vooral
sneller optreedt. Daarnaast dient de AFM veel meer en beter bekend te
maken welke financieel aanbieder zijn werk wel of niet goed doet. Ten
slotte pleit de Consumentenbond voor een persoonlijk
vergunningenstelsel, waarbij iedereen in de financiële sector met
klantcontact verplicht een vergunning moet aanvragen. Die vergunning
wordt bij verkeerd gedrag ingetrokken.
Toezicht nieuwe regels
Om de problemen in de markt in te dammen, wordt dit jaar veel nieuwe
regelgeving opgetuigd:
* Bonusverbod: aanbieders mogen tussenpersonen geen bonussen meer
aanbieden voor het behalen van bepaalde verkooptargets
* Provisietransparantie: sinds 1 april 2010 moeten tussenpersonen
uiterlijk bij het contract laten zien hoeveel zij in euro's aan
provisie krijgen bij complexe producten en hypotheken; per 1
januari 2010 komen daar uitvaartverzekeringen en
betalingsbeschermers bij
* Passende provisie: kort gezegd betekent deze regel dat
tussenpersonen voor complexe producten en hypotheken geen provisie
mogen ontvangen die zo hoog is dat daar een verkeerde prikkel van
uit gaat
* Kostentransparantie: banken en verzekeraars moeten vanaf 1 januari
2010 transparant zijn over de totale prijs in euro's van het
product met inbegrip van alle kosten, en bij complexe producten
zelfs een nadere uitsplitsing van de kosten
* Dienstverleningsdocument: tussenpersonen zijn sinds 1 juli 2009
verplicht om klanten een dienstverleningsdocument te geven voordat
zij overgaan tot advies over een hypotheek of een complex product.
Dit document geeft informatie over het soort dienstverlening van
de tussenpersoon en de beloning die hier tegenover staat.
De AFM heeft net als de Consumentenbond bij alle besprekingen over
deze nieuwe regelgeving meegepraat, maar zich er niet eerder over
uitgelaten dat deze regelgeving niet voldoende is. Het is de taak van
de AFM bij de ruim 11.000 tussenpersonen en honderden banken en
verzekeraars toe te zien op goede naleving van deze nieuwe regels, en
waar nodig moet de toezichthouder hard ingrijpen.
---