Handvestgroep Publiek Verantwoorden publiceert visitatierapport RDW

11/11/2009 16:29

Sociale Verzekeringsbank

Visitatiecollege Handvestgroep Publiek Verantwoorden publiceert visitatierapport RDW

RDW kwalitatief hoogstaande publieke dienstverlener

"De RDW wordt breed erkend als een kwalitatief hoogstaande publieke dienstverlener in de nationale en internationale vervoersbranche." Dat is de conclusie die het Visitatiecollege trekt in het vandaag verschenen rapport van de tweede visitatie van de RDW. De RDW is "een technische en administratieve publieke organisatie met een zeer hoge mate van klantvriendelijkheid en effectiviteit in al zijn geledingen."

Het rapport onderscheidt de prestaties van de RDW naar de onderdelen: kwaliteit, prijs/prestatie, responsief handelen en participatie en tot slot transparantie. In de algemene observatie komt het Visitatiecollege tot de conclusie dat de ontwikkeling van de RDW "sinds de verzelfstandiging een gestaag opgaande lijn kent. Ook op de onderdelen waar bij de vorige visitatie in 2003 al hoog werd gescoord, heeft de RDW zich verbeterd."

Bevindingen

Het algemene beeld van de RDW bij belanghebbenden en cliënten is er een van tevredenheid.

En er is sprake van trots bij de medewerkers, directie en Raad van Toezicht. Tevredenheid bij belanghebbenden en cliënten van de RDW uit zich onder meer "in de verzoeken tot RDW tot het (mede) uitvoeren van projecten in publiekprivate samenwerking dan wel met publieke organisaties om de verkeersstromen beter te geleiden, criminaliteit te voorkomen of op te lossen en de Nederlandse vervoersbranche concurrerend te houden en competitiever te maken." De mate van transparantie van de RDW-organisatie en de toegang tot deze organisatie en haar dienstverlening vormen de basis hiervoor. Slechts op een enkel concreet punt nam een geïnterviewde belanghebbende een afwijkend standpunt in.

Aanbevelingen

Het Visitatiecollege heeft verschillende aanbevelingen voor de RDW. Zo vraagt het College aandacht voor de groei van het aantal gegronde klachten in het laatste jaar.

Daarnaast is de toenemende vergrijzing binnen de RDW een punt van zorg. Het College dringt aan op blijvende aandacht op dit punt.

Ook is het beeld dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft van de RDW een aandachtspunt. Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat bestaat grote tevredenheid over de hoge kwaliteit van de producten van de RDW en over de RDW als kundige en professionele organisatie. Het ministerie geeft echter aan dat de kracht van de RDW ook een risico inhoudt. Om wederzijds begrip te kweken en de samenwerking te verbeteren, zou de strategie- en beleidsvorming in een eerder stadium tussen beide organisaties besproken kunnen worden. De RDW heeft aangegeven de aanbevelingen ter harte te nemen.

Het rapport over de RDW is te vinden op www.publiekverantwoorden.nl. Deze site bevat naast het visitatierapport algemene informatie over de Handvestgroep Publiek Verantwoorden en de aangesloten organisaties, de tekst van het Handvest en het Tastbaar Arrangement. Ook de eerder gepubliceerde rapporten staan op deze internetsite.

Handvestgroep Publiek Verantwoorden

In de Handvestgroep geven dertien publieke dienstverleners aan dat ze zich niet willen beperken tot het afleggen van verantwoording die nodig is voor uitoefening van de ministeriële verantwoordelijkheid, maar zich ook publiek willen verantwoorden voor hun handelen en voor de kwaliteit van de dienstverlening om zo tot een dialoog te komen met cliënten en andere stakeholders. Een dialoog die tot doel heeft de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Eens in de vier jaar onderzoekt het Visitatiecollege de mate waarin de aangesloten organisaties scoren op de thema's kwaliteit, prijs/prestatie, responsief handelen /participatie en transparantie. In de navolgende jaren zal de gevisiteerde organisatie invulling geven aan de verbeterpunten.

De dertien publieke dienstverleners zijn: Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA), de IB-Groep, het Kadaster, RDW, Staatsbosbeheer, Sociale Verzekeringsbank (SVB), het College voor zorgverzekeringen (CVZ), Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), Centrale Financiën Instellingen (CFI), Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), Kamer van Koophandel Nederland (KVKN), ProRail en het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV).





http://www.publiekverantwoorden.nl