Landelijke Studenten Vakbond
Het zou over de kwaliteit moeten gaan
pers | 10-11-2009
Utrecht - Vandaag wordt in de Tweede Kamer de onderwijsbegroting voor
2010 besproken. Waar het kabinet beslissingen voor zich uit schuift
met een ambtelijke heroverweging, komt de oppositie met
proefballonnetjes op het gebied van de studiefinanciering. De
Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) maant de Kamer om zich te focussen
op het onderliggende kernthema, de kwaliteit van het hoger onderwijs
en onderzoek. De ambities die het kabinet heeft met onze
kenniseconomie reiken tot de hemel, maar hiervan is weinig terug
vinden in de begroting.
Tijdens de algemene beschouwingen werd de Motie Hamer unaniem
aangenomen, waarmee de gehele politiek zich heeft verbonden aan het
streven om bij de top vijf van kennislanden te behoren. Om dit te
bereiken is een kentering in het beleid nodig. Nederland raakt de
laatste jaren achterop op landen die wel prioriteit leggen bij hoger
onderwijs. Hoe langer de Kamer en het kabinet doelstellingen vaag
houden en niet ingrijpen met concreet beleid, des te aannemelijker is
het dat het streven bij een loze ambitie blijft.
Studenten merken aan den lijve dat er de laatste decennia een
uitholling van het onderwijs heeft plaats gevonden. Er is sprake van
stijgende studentenaantallen met achterblijvende financiering en
sluipende bezuinigingen. Dit maakt het onderwijs op veel plekken
massaal zonder aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling en uitdaging
van studenten. Nederland heeft het hoogste aantal studenten per docent
van Europa en dit raakt de kwaliteit van het onderwijs dat docenten
kunnen bieden. Gerard Oosterwijk, voorzitter van de LSVb: "Onze
docenten zijn top, maar hebben gewoonweg niet de tijd om voor al die
studenten afzonderlijk toponderwijs te bieden en ook nog eens
toponderzoek te doen."
Op Het Plein, voor de Tweede Kamer, staat daarom een groep ongeruste
studenten met een actie. Ze beelden een `Leerfabriek' uit, om te
onderstrepen dat in het huidige onderwijs output van studiepunten en
diploma's centraal staat. De student hoort centraal te staan en het
eenzijdig focussen op zo goedkoop mogelijk veel mensen opleiden brengt
niemand het gewenste resultaat.
De plannen van de oppositie om de studiefinanciering van studenten te
gebruiken voor een financiële impuls in het hoger onderwijs, zijn geen
structurele oplossing. Het maatschappelijk nut van een toegankelijk
onderwijs wordt daarmee ontkend. De overheid moet zorg dragen voor een
goede studiefinanciering. Alleen dan kan iedereen die het in zich
heeft en die de motivatie heeft ook daadwerkelijk studeren. Gerard
Oosterwijk: "Veel studenten werken nu al teveel bij om rond te kunnen
komen, dit zal zonder studiefinanciering alleen maar erger worden. Er
komt een drempel om te studeren die ervoor zorgt dat studenten uit
achtergestelde gezinnen straks misschien niet meer gaan studeren,
terwijl we juist deze groep nodig hebben voor onze kenniseconomie."