Landelijke Studenten Vakbond


Het zou over de kwaliteit moeten gaan

pers | 10-11-2009

Utrecht - Vandaag wordt in de Tweede Kamer de onderwijsbegroting voor 2010 besproken. Waar het kabinet beslissingen voor zich uit schuift met een ambtelijke heroverweging, komt de oppositie met proefballonnetjes op het gebied van de studiefinanciering. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) maant de Kamer om zich te focussen op het onderliggende kernthema, de kwaliteit van het hoger onderwijs en onderzoek. De ambities die het kabinet heeft met onze kenniseconomie reiken tot de hemel, maar hiervan is weinig terug vinden in de begroting.

Tijdens de algemene beschouwingen werd de Motie Hamer unaniem aangenomen, waarmee de gehele politiek zich heeft verbonden aan het streven om bij de top vijf van kennislanden te behoren. Om dit te bereiken is een kentering in het beleid nodig. Nederland raakt de laatste jaren achterop op landen die wel prioriteit leggen bij hoger onderwijs. Hoe langer de Kamer en het kabinet doelstellingen vaag houden en niet ingrijpen met concreet beleid, des te aannemelijker is het dat het streven bij een loze ambitie blijft.

Studenten merken aan den lijve dat er de laatste decennia een uitholling van het onderwijs heeft plaats gevonden. Er is sprake van stijgende studentenaantallen met achterblijvende financiering en sluipende bezuinigingen. Dit maakt het onderwijs op veel plekken massaal zonder aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling en uitdaging van studenten. Nederland heeft het hoogste aantal studenten per docent van Europa en dit raakt de kwaliteit van het onderwijs dat docenten kunnen bieden. Gerard Oosterwijk, voorzitter van de LSVb: "Onze docenten zijn top, maar hebben gewoonweg niet de tijd om voor al die studenten afzonderlijk toponderwijs te bieden en ook nog eens toponderzoek te doen."

Op Het Plein, voor de Tweede Kamer, staat daarom een groep ongeruste studenten met een actie. Ze beelden een `Leerfabriek' uit, om te onderstrepen dat in het huidige onderwijs output van studiepunten en diploma's centraal staat. De student hoort centraal te staan en het eenzijdig focussen op zo goedkoop mogelijk veel mensen opleiden brengt niemand het gewenste resultaat.

De plannen van de oppositie om de studiefinanciering van studenten te gebruiken voor een financiële impuls in het hoger onderwijs, zijn geen structurele oplossing. Het maatschappelijk nut van een toegankelijk onderwijs wordt daarmee ontkend. De overheid moet zorg dragen voor een goede studiefinanciering. Alleen dan kan iedereen die het in zich heeft en die de motivatie heeft ook daadwerkelijk studeren. Gerard Oosterwijk: "Veel studenten werken nu al teveel bij om rond te kunnen komen, dit zal zonder studiefinanciering alleen maar erger worden. Er komt een drempel om te studeren die ervoor zorgt dat studenten uit achtergestelde gezinnen straks misschien niet meer gaan studeren, terwijl we juist deze groep nodig hebben voor onze kenniseconomie."