Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 11 november 2009
Sinterklaas pakt traditiegetrouw groot uit
Traditie staat dit jaar hoog in het vaandel, consumenten vieren zoals vanouds massaal
Sinterklaas. Uit onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat consumenten juist in het
huidige economische klimaat gezelligheid en familietradities nog belangrijker vinden. De
consument wil dan ook niet inleveren op de cadeaus. In een gemiddelde week zet de
detailhandel 1,6 miljard om. In de week voor Sinterklaas wordt 450 miljoen extra omzet
verwacht.
Voor Sinterklaas staan er dit jaar naast de vertrouwde Lego en Nintendo Wii en DSi opvallende
trends hoog op de verlanglijstjes: Hello Kitty-artikelen, Bakugan-artikelen, waveboards en Tech
Deck Fingerskateboards. Sinterklaas koopt naast de traditionele chocoladeletters, marsepein en
pepernoten, ook steeds meer gezond snoepgoed. Een andere opvallende trend is dat
volwassenen weer meer Sinterklaas vieren, vaak met kleine, grappige cadeautjes die `gewonnen'
kunnen worden door middel van spelletjes.
December is van oudsher een `gouden' maand voor de detailhandel. Voor winkeliers is goed
ondernemen in de huidige retailmarkt een uitdaging. De consument is nog kritischer en
profiteert van het `best value for best price'-principe waar de winkelier extra aandacht aan
besteedt.
Om te zorgen dat de Sint zaterdagmiddag voor de pakjesavond niet misgrijpt, zijn in de meeste
gemeenten donderdag 3 en vrijdag 4 december de winkels 's avonds ook open.