Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - woensdag 11 november 2009

Tevredenheid over gemeentelijke informatie

Driekwart van de Amersfoorters vindt dat ze voldoende worden geïnformeerd door de gemeente. De gemeentepagina in een huis-aan-huiskrant en informatiefolders zijn de meest gewilde informatiebronnen. Digitale informatie wordt populairder, zoals de e-mailnieuwsbrief of de website. Inwoners zijn het meest geïnteresseerd in informatie over cultuur en evenementen, de eigen wijk, bouwen en wonen en veiligheid. Dit blijkt uit de Stadspeiling 2009 over lokale en regionale media en over communicatie van de gemeente zelf.

Iedere twee jaar doet de gemeente - via de Stadspeiling - onderzoek naar het bereik van en de waardering voor de lokale en regionale media in Amersfoort. Daarnaast evalueert de gemeente de inzet van de eigen communicatie. Ook in 2009 vond dit onderzoek plaats. Daaraan deden 3578 Amersfoorters mee; met een respons van 63% is het onderzoek representatief voor Amersfoort als geheel.

Communicatie van de gemeente
In 2009 kent 74% de gemeentepagina Stadsberichten. Momenteel leest 20% deze berichten wekelijks, 36% leest ze af en toe; dit is vrijwel vergelijkbaar met 2007. Vooral oudere Amersfoorters lezen de Stadsberichten vaker. Van de Amersfoorters wil 22% het liefst op de hoogte gehouden worden door de gemeente via een e-mailnieuwsbrief, 18% via internet. Dit geldt voor jongeren onder de 40 jaar en voor hoger opgeleiden. Wel is de e-mailnieuwsbrief AmersfoortMail, die pas eind 2008 is gestart, nog vrij onbekend. De pagina's 'De Raad' in Amersfoort Nu worden in 2009 iets minder gelezen, maar wel iets beter beoordeeld dan in 2007.

Communicatie-inspanningen gewaardeerd
Het percentage inwoners dat zich voldoende geïnformeerd weet door de gemeente, is gegroeid vanaf 2003 van 58% naar 62% (2005) en 70% (2007) naar 76% nu. Het bewijst dat het gemeentelijk beleid om steeds te communiceren via eigen media die aansluiten bij de levensstijl en behoefte van de burger, werkt. Die belangrijke, actieve communicatie blijft overeind.

Lokale en regionale media
Van de Amersfoorters leest 35% het stad- en regiokatern in het Algemeen Dagblad en de helft hiervan doet dat dagelijks; dat is iets meer dan in 2007. Het huis-aan-huisblad de Stad Amersfoort wordt iets vaker gelezen (64%) dan Amersfoort Nu (62%). Inwoners boven de 40 jaar en inwoners met een lagere opleiding lezen wat vaker de huis-aan-huisbladen dan jongeren en hoger-opgeleiden. Lezers oordelen positiever over de Stad Amersfoort dan over Amersfoort Nu (cijfer 7,0 tegenover 6,7); dat is vergelijkbaar met 2007. De lokale en regionale omroepen verliezen in vergelijking met eerdere jaren kijkers en luisteraars. De regionale teletekst van Omroep Amersfoort bereikt vrijwel dagelijks 10% van de inwoners; 8% bekijkt dagelijks de tv-programma's en de kabelkrant van Omroep Amersfoort. Naar Regio TV Utrecht kijkt 8% vrijwel dagelijks, 15% een paar keer per week. Naar Radio M Utrecht en Golfbreker Radio 97.8 luistert dagelijks respectievelijk 2% en 1%.

Noot voor de redactie,