Ingezonden persbericht


Persbericht
11 november 2009

Kunsthal KAdE presenteert drie nieuwe wintertentoonstellingen:

Benedenverdieping

10 jaar The One Minutes

Met 'The One Minutes' heeft het Sandberg Instituut in Amsterdam in tien jaar tijd de hele wereld veroverd. Het idee is even helder als compact: produceer een videofilm van precies 60 seconden. De korte tijdspanne is een beperking, maar ook een bevrijding. Het roept op tot scherpe keuzes, maar kan ook leiden tot informele momenten. Door de korte duur is het een heel democratisch medium. Dure postproducties zijn niet meer noodzakelijk: de kracht van het idee overheerst. Hierdoor zijn The One Minutes ook doorgedrongen tot artistieke gebieden waar de technische (of financiele) mogelijkheden vrijwel geheel ontbreken of zeer beperkt zijn. Het resulteerde in de afgelopen tien jaar tot talloze bijdragen uit de periferie van de (kunst)wereld. Door middel van workshops en speciale cursussen wordt dit artistieke potentieel heel bewust verder ontgonnen.

Het wereldwijde karakter van The One Minutes werd duidelijk tijdens de expositie van The World One Minutes in 2008 in Beijing, in de kantlijn van de Olympische Spelen. Ruim 800 videofilms uit alle wereldregio's werden hier vertoond. De expositie reisde verder naar onder meer Sao Paulo, Paramaribo, Lissabon, Kaapstad en Cairo en vormt het vertrekpunt voor het overzicht van 'Tien Jaar The One Minutes' in Kunsthal KAdE in Amersfoort. Door middel van een groot arsenaal aan beamers wordt een totaalomgeving van videobeeld geschapen, waardoor je als bezoeker bijna letterlijk de wereld in de eenminutenfilms binnenstapt, een soort Sixtijnse Kapel van videobeeld.

Still uit Home beyond home
Qin Jiing, Chen Ziting, Guan Lili, Jiang Yingying, 2008.

De ruim 800 films van The World One Minutes worden aangevuld met een aantal andere series uit het project, zoals films van landschappen vanuit de trein en series met meer abstracte onderwerpen. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus in de vorm van een DVD met een boekje waarin de geschiedenis van The One Minutes wordt verteld. Op de DVD komt een selectie van 10 × 10 films die de afgelopen tien jaar in het archief zijn opgenomen.

Samenvatting:

The One Minutes zijn video' s van precies een minuut. Het zijn visuele bonbons, aanklachten en ontmoetingen met culturen. Van Nederland tot Zuid Afrika, China en Amerika. Vanuit een klein idee zijn The One Minutes in tien jaar uitgegroeid tot de Verenigde Naties van de videokunst. Te zien tijdens 10 jaar The One Minutes: de beste video's uit 90 landen / een reis over de wereld door het raam van de trein / uit ieder jaar de 10 beste video's, plus jubileum minuten. Ter gelegenheid van de tentoonstelling en het tien-jarig bestaan zal een catalogus en een DVD met 10 x 10 One Minutes worden uitgebracht.

www.theoneminutes.org

Tijdens Lumineus Amersfoort worden op twee locaties in de binnenstad 'One Minutes' vertoond waarin het leven in de stad centraal staat. De lichtkunst- en multimediaroute Lumineus Amersfoort vindt plaats van 11 november t/m 30 december 2009 in de binnenstad van Amersfoort. Dagelijks van 17.00-23.00 uur. Toegang gratis.

www.lumineusamersfoort.nl

Still uit 'Iraanse Worst', Saman Amini, 2006

Bovenverdieping

'Happy Families' | Studio Makkink & Bey

Studio Makkink & Bey wordt gevormd door architect Rianne Makkink (1964) en vormgever Jurgen Bey (1965). Beiden wonen en werken in Rotterdam. Studio Makkink & Bey heeft het interieur ontworpen van Kunsthal KAdE. Ter gelegenheid van de tentoonstelling zal een catalogus worden uitgebracht gemaakt door grafisch ontwerpbureau Koehorst in 't Veld, de grafisch vormgevers van Kunsthal KAdE die zijn geselecteerd door Studio Makkink & Bey.

Studio Makkink & Bey 'House of Furniture Parts', 2009, photograph courtesy of Droog

De tentoonstelling 'Happy Families' vertelt het complete verhaal van Studio Makkink & Bey. Meer dan het louter exposeren van gemaakt werk, wordt de geschiedenis van het tot wasdom komen van de ontwerppraktijk gepresenteerd. Deze geschiedenis begon bij Jurgen Bey en zijn narratieve ontwerpmethodiek. Samen met Rianne Makkink verenigden zij zich daarna in Studio Makkink & Bey. Studioleden en verwanten in de ontwerpwereld functioneren als een familie die samen toekomstplannen bedenkt, kennis deelt en werkt aan de aanleg van cultureel erfgoed. De wording van deze ontwerpstamboom wordt blootgelegd in Kunsthal KAdE in Amersfoort, zelf onderdeel van de 'familie' sinds Studio Makkink & Bey de inrichting ervan ontwierp. De begeleidende catalogus toont het familie-epos vanaf de kiem tot in de uiterste vertakkingen.

Vier werkgebieden delen het ontwerpnetwerk op in hoofdstukken:

Werkruimte

* De studio als kweekcentrum waar jonge ontwerpers zich kunnen ontplooien en van waaruit Jurgen lesgeeft aan Londense studenten. Verse ontwerpers kunnen hun debuut maken en worden geholpen met werkruimte, contacten en publiciteit. Door middel van reizen worden indrukken uit andere werelddelen verwerkt in het ontwerpproces van de studio. Het is tegelijk een bibliotheek en kenniscentrum.

Productiekamer

* Ambachtelijke producten, kleine oplagen van objecten voor galerieen en werk dat in de studio zelf is geproduceerd staat in de productiekamer. Dit zijn de resultaten die uit de verzameling indrukken en concepten aan het einde van een proces uitgedrukt worden in vorm.

Tuinhuis

* De studio verspreidt ideeen en creeert hiermee nieuwe visies op actuele vraagstukken. Productlijnen zijn het resultaat van verbintenissen met experts en resulteren in nieuwe verhaallijnen binnen het 'familienetwerk'. Modelwoning

* De productie wordt binnenshuis vervaardigd vanuit modelbouw en maquettes. Die modellen-wereld is soms zelf een ontwerp, zoals het interieur van blauw modelschuim in de Droogstore in New York. Een model is een schetsontwerp waar alle mogelijkheden nog open liggen. Het onthult het denkproces en kan nog heel precies toegesneden worden op alle wensen en maten. Tactieken, concepten en ervaringen versterken elkaar, doordat ze zijn verbonden met de mensen die hun eigen plek hebben in de stamboom van Studio Makkink & Bey.

De bezoeker vindt zich in de tentoonstelling omringd door modelscenario's waarin oplossingen te vinden zijn en nog verborgen mogelijkheden zich kunnen aandienen. Voltooide producten en projecten laten hun afkomst zien in kenmerkende karaktertrekken en gelieerde bedrijven of personen. De catalogus beschrijft de familiegeschiedenis aan de hand van een stamboom van het netwerk van mensen en het werk dat zij maken. Toon Koehorst en Jannetje In 't Veld zijn als vormgevers van de catalogus zelf een uitgesproken voorbeeld van de familie-filosofie in de ontwerppraktijk van Studio Makkink & Bey. Bij de opening zal de nieuwe website van Studio Makkink & Bey - ontworpen door Koehorst in't Veld worden gelanceerd.

Samenvatting:
In de tentoonstelling 'Happy Families' wordt inzicht gegeven in de ontwerpfilosofie van Studio Makkink & Bey, waarin onderlinge relaties, dwarsverbanden met verwante geesten en samenwerkingstructuren een belangrijk vertrekpunt zijn. Studio Makkink & Bey heeft het interieur ontworpen van Kunsthal KAdE. De expositie en begeleidende catalogus is vormgegeven door Koehorst In 't Veld, het bureau dat op voorspraak van Studio Makkink & Bey de huisstijl van Kunsthal KAdE verzorgde.

www.jurgenbey.nl
www.koehorstintveld.nl

Level #2

Sammlung Boryna | Marcel van Eeden
Het oeuvre van Marcel van Eeden (Den Haag, 1965) ontwikkelt zich sinds 1993 gestaag langs dezelfde lijn: het natekenen van beeldmateriaal dat dateert van voor zijn geboorte in een stijl vol zachte grijzen en sterke zwartwit-contrasten. Tot een jaar of vijf geleden ging het om individuele onderwerpen (veel jaren 50-straatgezichten, interieurs, branden en abstracte patronen of teksten) met soms een groep van gerelateerde tekening. De laatste jaren werkt Van Eeden aan een complex (misdaad)verhaal van onderling verbonden series tekeningen, waarin drie fictieve figuren een centrale rol spelen: de botanist Karl McKay Wiegand, de archeoloog Oswald Sollmann en de psychiater Matheus Boryna. Alledrie zijn ze kunstkenner/liefhebber en maken ze zelf ook kunst. In de serie die Marcel van Eeden in Kunsthal KAdE toont staat Boryna centraal.

De figuur van Matheus Boryna is gebaseerd op de Duitse psychiater Hans Prinzhorn, die in de jaren twintig van de vorige eeuw een verzameling aanlegde met kunstwerken van zijn patienten. Prinzhorn was de eerste die zich bezig hield met dit soort 'outsider art'. Zijn collectie - ongeveer 5000 werken - inspireerde onder meer Jean Dubuffet in zijn fascinatie voor outsider art. Binnen het complexe verhaal dat Van Eeden met de drie karakters vertelt, lopen feit en fictie continu door elkaar. Onderdelen van de karakters of het verhaal zijn gestoeld op waargebeurde gebeurtenissen of feitelijke biografische gegevens van personages waarop de 'literaire' figuren zijn gebaseerd, terwijl er ook talloze verzinsels of gefantaseerde verhalen tussen zitten. De oorspronkelijke beeldbronnen voor de tekeningen binnen de series zijn soms direct gerelateerd aan het verhaalelement dat Van Eeden wil illustreren, maar soms ook totaal niet. Dat geldt bijvoorbeeld voor de serie 'Sammlung Boryna' die in Kunsthal KAdE te zien is. De reeks van 60 tekeningen verwijst naar de verzameling van Hans Prinzhorn (als basis voor het karakter Boryna), maar de individuele beelden zijn door Van Eeden uit uiteenlopende beeldbronnen bij elkaar gebracht.

Marcel van Eeden, Sammlung Boryna, Hans Komorzynski, Crunchy coconut, Ol, 50 x 72 cm, 2009

Marcel van Eeden brak internationaal door met zijn presentatie op de Biennale van Berlijn in 2006, waarin hij het karakter K.M. Wiegand introduceerde. Sindsdien exposeert hij over de hele wereld zijn series tekeningen. Jarenlang publiceerde Van Eeden iedere dag een nieuwe tekening op een tekenlog. Na een tussenpose van een paar jaar heeft hij dit tekenlog weer opgestart. Van Eeden is recent ook begonnen met het maken van objecten die elementen in het fictieve verhaal (een trein, een schip, een museum) verbeelden.

Samenvatting:
Marcel van Eeden's geboortejaar 1965 is cruciaal in zijn oeuvre. Alle voorstellingen die hij tekent zijn afkomstig uit de tijd voor zijn geboorte. Hij werkt naar bestaand beeldmateriaal, dat hij vindt in oude tijdschriften, boeken of kranten. Deze tekent hij na in een persoonlijk handschrift vol sterke zwartwit-contrasten. Kunsthal KAdE toont de serie 'Sammlung Boryna'. De groep maakt onderdeel uit van een grotere verhaalconstructie waarin de fictieve figuren Matheus Boryna, Oswald Sollmann en Karl McKay Wiegand een centrale rol spelen.

www.marcelvaneeden.nl

Deze tentoonstellingen lopen van

28 november 2009 t/m 14 februari 2010

Noteer vast in uw agenda:
Opening vrijdag 27 november 16:00 uur

Kunsthal KAdE

Bezoekadres
Smallepad 3
3811 MG Amersfoort

Postadres
Postbus 699
3800 MG Amersfoort
+31 (0)33-4225030
www.kunsthalkade.nl

Toegang: ¤ 7,-
¤ 3,50 CJP korting
¤ 3,50 studentenkorting
Tot 18 jaar gratis
65+ kaart: ¤ 3,50
Hoofdsponsoren KAdE

Alle activiteiten van KAdE worden financieel mogelijk gemaakt door Gemeente Amersfoort en twee hoofdsponsoren:


* De Amersfoortse Verzekeringen


* Yokogawa Europe B.V.

De hoofdsponsor van het Architectuur- centrum is de Alliantie Ontwikkeling

(Einde persbericht)



Ingezonden persbericht